Skip to main content

Terveydenhuollon laadunhallinta (2cr)

Code: K702HL59-3001

General information


Enrollment
17.08.2020 - 25.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.10.2020 - 18.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Bachelor of Health Care, Nursing K
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 15
Teachers
Sirpa Orajärvi
Sinikka Johansson
Teacher in charge
Sirpa Orajärvi
Course
K702HL59

Evaluation scale

H-5

Objective

o Ymmärtää terveydenhuolto-organisaation laadunhallintaan liittyvät kansalliset laatusuositukset/-vaatimukset sekä lainsäädännön ja keskeisimmät laatutyön menetelmät ja käsitteet
o Osaa arvioida hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/potilaan hoitoa sekä omaa työskentelyään ja ymmärtää oman toimintansa vaikutuksen organisaation laatuun.

Accomplishment methods

• Itsenäiset tehtävät ja pari-/ryhmätehtävä verkkotyöskentelynä Moodle-oppimisympäristössä

Content

o Suomalaisen terveydenhuollon laatu ja sen hallintamenetelmät
o Terveydenhuollon laadunhallintaa ohjaavat lait ja suositukset
o Laadunhallinnan keskeiset käsitteet ja laatusuositukset
o Laadunhallinnan merkitys ja menetelmät; toteutus sekä arviointi
o Laadunhallinta osana eri erikoisalojen potilaiden hoitopolkua omasta ja organisaation näkökulmista

Location and time

1.10.2020 – 18.12.2020 verkkotyöskentelynä

Materials

THL 2019. Laatua hoitoon podcastit. https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/arviointi-ja-tietoikkuna/terveydenhuollon-kansalliset-laaturekisterit/laatua-hoitoon-podcastit
Laaksonen, Niskanen & Ollila. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita. (verkkokirja kirjaston e-kirjoissa)
Mäkijärvi, M. 2010. LEAN-MENETELMÄ SUOMALAISESSA TERVEYDENHUOLLOSSA- kokemuksia ja haasteita HUS:ssa. Tutkielma. Tampereen teknillinen yliopisto. https://www.hus.fi/hus-tietoa/materiaalipankki/esitysmateriaalit/Yleinen%20piilokirjasto%20yksittisille%20tiedostoille/Lean-menetelma_suomalaisessa_terveydenhuollossa.pdf
Terveydenhuollon laatuopas. 2019. Suomen Kuntaliitto. (verkkojulkaisu)
THL 2019. Laatu. https://thl.fi/en/web/sote-uudistus/palvelujen-tuottaminen/laatu
Organisaation kehittäminen itsearvioinnin avulla. CAF 2013. https://vm.fi/documents/10623/307561/CAF+2013+(suomeks i).pdf/a986fa41-f952-47ef-9c59-be4b619af8ce
Pieniniemi, K. 2016. Johdanto laadunhallinnan ISO 9000 – standardeihin. https://docplayer.fi/33829219-Johdanto-laadunhallinnan-iso-9000-standardeihin-kari-pieniniemi-ydinosaajat-suurhankkeiden-osaamisverkosto-pohjois-suomessa-s20136.html
ITE–menetelmä avuksi toiminnan kehittämiseen, arviointiin ja laadunhallintaan. Kuntaliitto. https://www.kuntaliitto.fi/sosiaali-ja-terveysasiat/ite-menetelma-avuksi-toiminnan-kehittamiseen-arviointiin-ja
Substanssi-osaamiseen liittyvä kirjallisuus ja hoitotyön eri toimintaympäristöihin liittyvät laadunhallinnan tutkimukset ja raportit;

Teaching methods

o Itsenäiset tehtävät ja pari-/ryhmätehtävä verkkotyöskentelynä Moodle-oppimisympäristössä
o Pakollinen osallistuminen webinaariin 16.12.2020 klo 10 – 14 (Adobe connect)

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2

• tehtävässä teoriatietoa laadunhallinnasta on käytetty niukasti
• asioiden tarkastelu on yksipuolista ja puutteellista, jolloin tehtävä on suppea ja eikä asioita ole perusteltu riittävästi luotettavaan lähdeaineistoon viitaten
• asioita ei ole tarkasteltu sekä omasta että organisaation näkökulmista
• laadunhallinnan kannalta esitettyjen käsitteiden liittäminen toisiinsa ja niiden välisten suhteiden osoittaminen jäävät pääosin epäselviksi
• asioita on pohdittu valitun potilasryhmän hoitopolkuun liittyen ja niitä on havainnollistettu esimerkein hyvin vähän.
• esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään

Hylätty:
• tehtävä on suppea ja jäsentymätön
• tehtäväksi annossa pyydettyjä eri laadunhallinnan osatekijöitä ei ole kuvattu ja tarkasteltu
• tehtävän annon mukaisten asioiden kuvaus ja tarkastelu ei perustu luotettavaan teoriatietoon ja/tai asioita ei ole perusteltu riittävällä tarkkuudella
• laadunhallinnan kannalta esitettyjen käsitteiden liittäminen toisiinsa ja niiden välisten suhteiden osoittaminen on suorittamatta
• tehtävää ei ole jäsennelty ja käsitekarttaa ei ole tehty ohjeen mukaan
• asioita ei ole tarkasteltu sekä omasta että organisaation näkökulmasta
• pohdinta puuttuu

Assessment criteria, good (3)

• tehtävässä on käytetty useita aiheeseen sopivia luotettavia lähteitä
• tehtävän annossa pyydettyjä eri osatekijöitä on tarkasteltu ja perusteltu teorialla, mutta ne jäävät hieman irrallisiksi
• asioita on tarkasteltu jonkin verran sekä omasta että organisaation näkökulmista
• tehtävä on kohtuullisen selkeä ja jäsennelty kokonaisuus, josta käsitteet, käsitteiden välisten suhteiden muodostama rakenne ja laadunhallinta eivät kaikin puolin käy ilmi tai niiden välinen rakenne on jonkin verran jäsentymätön.
• asioita on pohdittu valitun potilasryhmän hoitopolkuun ja laadunhallinta-asioiden välisiin suhteisiin liittyen ja niitä on jonkin verran kuvattu havainnollisin esimerkein.
• esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään

Assessment criteria, excellent (5)

• tehtävässä on käytetty monipuolisesti luotettavaa lähdekirjallisuutta/-artikkeleita
• tehtäväksi annossa pyydetyt asiat on kuvattu ja perusteltu teorialla sekä kyseisen potilasryhmän hoidon laadunhallinnan kannalta hyvin toisiinsa nivoutuen omasta ja organisaation näkökulmista
• tehtävä on selkeä ja johdonmukainen kokonaisuus, josta käyvät ilmi käsitteet, käsitteiden välisten suhteiden muodostama rakenne ja laadunhallinta.
• asioita on pohdittu monipuolisesti sovellettuna valitun potilasryhmän hoitopolkuun ja siinä ilmeneviin laadunhallintaan liittyvien asioiden välisiin suhteisiin ja niitä on kuvattu havainnollisin esimerkein.
• esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään

Further information

Opiskelijamäärä:
15 CampusOnline
10 avoimen opiskelijaa

Go back to top of page