Kliinisen hoitotyön ohjattu harjoittelu 1 (9op)
Toteutuksen tunnus: K702H35OJ-17006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2019 - 31.07.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 9 op
- Lähiosuus
- 9 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Helena Kari
- Opintojakso
- K702H35OJ
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
- osaa kuvata sisätautipotilaan hoitopolun
 - hoitaa keskeisiä kansansairauksia ja sisätauteja sairastavia asiakkaita/potilaita osana moniammatillista työryhmää
 - osaa määritellä hoitotyön tarpeet sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/potilaan hoitotyötä
 - osaa toimia ammatillisesti ja eettisesti ohjatessaan ja tukiessaan asiakkaita/potilaita ja omaisia
 - toteuttaa suullista ja kirjallista raportointia oman potilaan osalta
 - huomioi toiminnassaan infektioiden torjunnan periaatteet ja toimii aseptisesti
 - perehtyy ja osallistuu ohjattuna sisätauteja sairastavan asiakkaan/potilaan lääkehoitoon ja verensiirtoon
 - perehtyy ja osallistuu sisätauteja sairastavan asiakkaan/potilaan tutkimuksiin
 - osaa huomioida ja noudattaa potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden periaatteita toiminnassaan
                    
Sisältö
TC:ssäharjoitellaan kädentaitoja ja simulaatioharjoituksin hoitotyötä sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelun tavoitteiden mukaisesti.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tieto puuttuu
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty/hylätty
Arvioinnin menetelmät: Itsearviointi, ohjaajien arviointi, vertaisarviointi dialogisella keskustelulla.
Arvioinnin osaamisalueet:
Opiskelijan oppimisprosessi
Opiskelijan harjoittelujaksolle asettamien tavoitteiden saavuttaminen, suunnitelmallisuus, itseohjautuvuus, tiedon hankkiminen ja toiminnan perusteleminen teoriatiedolla. Oppimisprosessin itse- ja vertaisarviointi sekä ohjaajien palaute.
Eettinen osaaminen
Vaitiolovelvollisuuden ja salassapidon noudattaminen, lakien ja säädösten, hoitotyön arvojen ja periaatteiden noudattaminen omassa työssään, turvallinen työskentely, vastuullisuus, hoidollinen suhtautuminen asiakkaaseen / potilaaseen / omaisiin / yhteistyö- ja oppimisverkostoon. Vastuu omasta ammatillisesta kehittymisestä
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen
Kyky aloittaa ja ylläpitää ammatillista työhön kuuluvaa vuorovaikutusta: potilas-/asiakassuhteet, alaistaidot, kollegiaalisuus, työryhmässä työskentely, parityöskentely, moniammatillinen toiminta, hoito- ja palveluyksiköiden, verkostojen välinen yhteistyö. Yhteistyö ja vuorovaikutus keskittyy yksikön perustehtävään kuuluvaan tavoitteelliseen toimintaan.
Opetus- ja ohjausosaaminen
Opiskelija ohjaa ja tukee erilaisia potilaita / asiakkaista heidän omaisiaan ja läheisiään ja ryhmiä sekä yhteisöjä. Ohjaa ja tukee asiakasta itsehoidossa ja potilaan oman terveysongelman hallinnassa. Terveyden edistämisen osaaminen.
Päätöksenteko-osaaminen
Hoitotyön prosessi, raportointi, tiedottaminen ja kirjaaminen, koordinointi. Itsensäjohtamisosaaminen; tietoisuus, itsenäisyys, myönteisyys, selkeys, luovuus, vastuullisuus.
Hoitotyön kliininen osaaminen
Potilaan /asiakkaan / potilaan lähiverkoston biopsykososiaalisten tarpeiden ja ongelmien tunnistaminen. Potilaan kokonaiselämän kartoitus. Hoitotyön toimintojen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Hoitotyön menetelmien ja välineiden käyttäminen. Hoitosuhdetyöskentely. Tutkimus- ja hoitotoimenpiteet. Ergonomia. Aseptiikka. Neste- ja lääkehoito.
Hylätyn harjoittelun kriteerit
Harjoittelun/työssä oppimisen hylkääminen perustuu ammatillisiin, yhteistyöhön liittyviin sekä kehittymis- ja kehittämisvalmiuksien kriteereihin. Hylkäämisen perusteeksi riittää yksi seuraavista kriteereistä:
Ammatilliset valmiudet
 - eettisten periaatteiden, ohjeiden ja lakien noudattamatta jättäminen
 - potilasturvallisuuden vaarantava toiminta
Yhteistyökykyisyys
 - yhteistyötaidoissa puutteita
 - hoitosuhteisiin sitoutumattomuus
 - epäkollegiaalinen toiminta
 - oleellisia puutteita ammatillisessa vuorovaikutuksessa
 - oleelliset puutteet hoitotyön tiedoissa ja taidoissa
Kehittymis- ja kehittämisvalmiudet
 - motivaation ja oma-aloitteellisuuden puuttuminen
 - harjoittelun suunnittelemattomuus
 - oman toiminnan arvioinnissa ja reflektoinnissa puutteita
 - työelämätaidoissa puutteita
                    
