Siirry suoraan sisältöön

Rakennusfysiikka (5op)

Toteutuksen tunnus: R501RL16OJ-19006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.10.2020 - 11.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.01.2021 - 02.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettajat
Matti Moilanen
Vastuuopettaja
Matti Moilanen
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
R51R19S
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Harjoitusryhmä 3
Harjoitusryhmä 4
Opintojakso
R501RL16OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Rakennusfysiikan opintojakson tavoitteena on oppia rakennusfysikaalisia taitoja ja tietoja, joita rakennustekniikan opiskelijan tulee hallita. Opiskelija ymmärtää ja hallitsee rakennusfysiikan merkityksen ja vaikutuksen rakentamisessa.
Hän tuntee lämmön ja kosteuden merkityksen materiaalien toimivuudelle. Hän osaa keskeisimmät rakennusalan materiaalit ja hallitsee viranomaismenetelmät ja määräykset rakentamisessa.
Opintojakso sisältää mm. lämmönjohtumisen ja siirtymisen, kosteuden siirtymisen erityyppisissä rakenteissa, ääni, akustiikka, melu, ääneneristävyys, palotekniikka, valo sekä ilman laatu aihepiireihin liittyvät teoriat. Rakennusten energiamääräykset ja energiatehokkuus ovat myös keskeistä.

Tavoitteet

Opiskelija tietää ja tuntee rakennusfysiikan peruskäsitteet ja ilmiöt sekä osaa laskea näihin liittyviä perustehtäviä. Ymmärtää rakennusfysiikan merkityksen rakentamisen eri osa-alueilla.

Sisältö

Rakennusfysiikan opintojakson tavoitteena on oppia rakennusfysikaalisia taitoja ja tietoja, joita rakennustekniikan opiskelijan tulee hallita. Opiskelija ymmärtää ja hallitsee rakennusfysiikan merkityksen ja vaikutuksen rakentamisessa.
Hän tuntee lämmön ja kosteuden merkityksen materiaalien toimivuudelle. Hän osaa keskeisimmät rakennusalan materiaalit ja hallitsee viranomaismenetelmät ja määräykset rakentamisessa.
Opintojakso sisältää mm. lämmönjohtumisen ja siirtymisen, kosteuden siirtymisen erityyppisissä rakenteissa, ääni, akustiikka, melu, ääneneristävyys, palotekniikka, valo sekä ilman laatu aihepiireihin liittyvät teoriat. Rakennusten energiamääräykset ja energiatehokkuus ovat myös keskeistä.

Aika ja paikka

1.1.2021 - 31.5.2021 Jokiväylä 11, Rovaniemi

Oppimateriaalit

Siikanen Unto, Rakennusfysiikka Perusteet ja sovelluksia. Rakennustieto Oy, Tammerprint 2014. Suomen rakennusinsinöörien liitto RIL ry, RIL 255-1 Rakennusfysiikka 1, Helsinki 2014
Muu mahdollinen kirjallisuus, ilmoitetaan opintojakson aikana.
Tunneilla ja Moodlessa jaettava erityismateriaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää teoriaopetusta ja aiheisiin liittyviä lasku- ja laboratorioharjoituksia. Opintojakson aikana tehdään harjoitustyö pienryhmissä. Opintojakso kytkeytyy lukukausiteemaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun