Siirry suoraan sisältöön

Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialalla (5op)

Toteutuksen tunnus: K701SL17OJ-19006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.03.2021 - 06.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.08.2021 - 12.11.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettajat
Sari Leppälä
Sanna Viinonen
Virpi Piira
Vastuuopettaja
Sari Leppälä
Ryhmät
KA71S21K
Sosionomikoulutus (verkkototeutus) Kemi kevät 2021
Opintojakso
K701SL17OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää itsetuntemustaan ja luovuuttaan (TO)
- osaa käyttää taidelähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä ryhmissä (TO, LO)
- rohkaistuu käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä
Sisältö:
- itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
- valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat taidelähtöiset menetelmät sosiaalialalla
- harjoittelee pienimuotoisen taideprojektin ohjaamista

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Syksy 2021, Verkkototeutus, Ac - ja moodleympäristöt

Oppimateriaalit

1. Malte-Colliard, Katri & Lampo, Marjukka. Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla. Tampereen yliopisto, Tutkivan teatterityön keskus. 2013. Löytyy verkkojulkaisuna.
2. Opettajan osoittamat muut lähteet
Moodlesta löytyy opettajien luento- ja oheismateriaalit.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäisesti kuunneltavia luentoja sekä Ac:ssä reaaliaikaisesti pidettäviä, läsnäolovelvoitteisia harjoitustunteja. Harjoitukset liittyvät sanallisen ja sanattoman ilmaisun, kädentaitojen, musiikin ja draaman osa- alueisiin. Lisäksi opintojaksoon liittyy ennakkotehtävä ja erilaisia yksin tai ryhmissä työstettäviä välitehtäviä sekä yksilö- pari tai ryhmätyönä toteutettava taideprojekti. Opintojakson kantavana teemana on luovuus ja rohkaistuminen käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä. Myös oma rooli ohjaajana on keskiössä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Taideprojektin suorittaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen työskentely 123 tuntia
Ac kontaktit 12 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijoiden ohjaamat työpajat arvioidaan.
Itsearviointi, vertaisarviointi, ohjaajien arviointi.

Tyydyttävä (1- 2):
Opiskelijat ovat paneutuneet heikosti työpajan suunnitteluun. Aiheen rajaus ja sekä työskentelyn johdonmukaisuus ontuu. Työpajan toteutus on yllätyksetön ja ohjaus onnistuu vain hetkellisesti. Taidelähtöinen työskentely ei herätä mielenkiintoa osallistujissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijat ovat perehtyneet hyvin työpajan suunnitteluun ja käsittelevät valitsemaansa aihetta mielenkiintoisesti. Työpajan toteutus ja sen ohjaus onnistuu. Työpajassa sovelletaan valmista työskentelymallia. Opiskelijat välttävät riskinottoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijat ovat perehtyneet erittäin hyvin työpajan suunnitteluun ja käsittelevät syvällisesti sekä monipuolisesti valitsemaansa aihetta. Työpajan toteutus ja sen ohjaus on innostavaa, oivaltavaa ja hallittua. Taidelähtöisiä menetelmiä osataan soveltaa luovasti työpajassa.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun