Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialalla (5op)
Toteutuksen tunnus: K701SL17OJ-19006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.03.2021 - 06.08.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.08.2021 - 12.11.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 40
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Opettajat
- Sari Leppälä
- Sanna Viinonen
- Virpi Piira
- Vastuuopettaja
- Sari Leppälä
- Ryhmät
-
KA71S21KSosionomikoulutus (verkkototeutus) Kemi kevät 2021
- Opintojakso
- K701SL17OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää itsetuntemustaan ja luovuuttaan (TO)
- osaa käyttää taidelähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä ryhmissä (TO, LO)
- rohkaistuu käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä
Sisältö:
- itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
- valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat taidelähtöiset menetelmät sosiaalialalla
- harjoittelee pienimuotoisen taideprojektin ohjaamista
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Syksy 2021, Verkkototeutus, Ac - ja moodleympäristöt
Oppimateriaalit
1. Malte-Colliard, Katri & Lampo, Marjukka. Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla. Tampereen yliopisto, Tutkivan teatterityön keskus. 2013. Löytyy verkkojulkaisuna.
2. Opettajan osoittamat muut lähteet
Moodlesta löytyy opettajien luento- ja oheismateriaalit.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäisesti kuunneltavia luentoja sekä Ac:ssä reaaliaikaisesti pidettäviä, läsnäolovelvoitteisia harjoitustunteja. Harjoitukset liittyvät sanallisen ja sanattoman ilmaisun, kädentaitojen, musiikin ja draaman osa- alueisiin. Lisäksi opintojaksoon liittyy ennakkotehtävä ja erilaisia yksin tai ryhmissä työstettäviä välitehtäviä sekä yksilö- pari tai ryhmätyönä toteutettava taideprojekti. Opintojakson kantavana teemana on luovuus ja rohkaistuminen käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä. Myös oma rooli ohjaajana on keskiössä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Taideprojektin suorittaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen työskentely 123 tuntia
Ac kontaktit 12 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijoiden ohjaamat työpajat arvioidaan.
Itsearviointi, vertaisarviointi, ohjaajien arviointi.
Tyydyttävä (1- 2):
Opiskelijat ovat paneutuneet heikosti työpajan suunnitteluun. Aiheen rajaus ja sekä työskentelyn johdonmukaisuus ontuu. Työpajan toteutus on yllätyksetön ja ohjaus onnistuu vain hetkellisesti. Taidelähtöinen työskentely ei herätä mielenkiintoa osallistujissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijat ovat perehtyneet hyvin työpajan suunnitteluun ja käsittelevät valitsemaansa aihetta mielenkiintoisesti. Työpajan toteutus ja sen ohjaus onnistuu. Työpajassa sovelletaan valmista työskentelymallia. Opiskelijat välttävät riskinottoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijat ovat perehtyneet erittäin hyvin työpajan suunnitteluun ja käsittelevät syvällisesti sekä monipuolisesti valitsemaansa aihetta. Työpajan toteutus ja sen ohjaus on innostavaa, oivaltavaa ja hallittua. Taidelähtöisiä menetelmiä osataan soveltaa luovasti työpajassa.
Esitietovaatimukset
NULL