Multiagency and Multiprofessionalism (5cr)
Code: LKAS3113-3001
General information
- Enrollment
- 02.07.2020 - 31.07.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 01.01.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Course
- LKAS3113
Evaluation scale
H-5
                    
Objective
- jäsentää lasten oikeuksien ja aseman sisältöjä ja merkityksiä moniammatillisessa yhteistyössä 
 - arvioida lasten oikeuksien ja aseman todentamista moraalisesti haastavien ilmiöiden kohtaamisessa 
 - hahmottaa opettajan aseman, oikeuksien, velvollisuuksien ja roolin moniammatillisissa ongelmanratkaisuprosesseissa 
 - tiedostaa dialogisuuden ja vuorovaikutuksen merkityksiä osana moniammatillista ongelmanratkaisuprosessia 
 - jäsentää tutkivaa työotetta moniammatillisessa työskentelyssä 
 - paikantaa kokemusasiantuntijuuden roolin ja merkityksen ammatillisissa kohtaamisissa. 
 - ymmärtää oppilashuollollisten prosessien pitkäkestoisen luonteen
                    
Execution methods
Kurssi toteutetaan verkkokurssina.
Verkkosisällöt:
 - luentoja ja virikemateriaalia 9 h
 - Pienryhmäntyöskentely verkossa: 60 h
 - Itsenäinen työskentely: 60 h
 - Aloitus- ja lopetusseminaari 6 h
Opintojakso on yhteinen kasvatustieteiden tiedekunnan luokanopettajaopiskelijoille, taiteiden tiedekunnan opettajaopiskelijoille, oikeustieteiden ja sosiaalityön opiskelijoille.
                    
Accomplishment methods
-Aloitus- ja päätösseminaariin osallistuminen.
Verkkosisältöihin perehtyminen.
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn oman alan asiantuntijaryhmässä ja moniammatillisessa ryhmässä.
Tapausesimerkin analysointi, toimintasuunnitelma ja videon toteuttaminen pienryhmässä.
Reflektoivan esseen kirjoittaminen itse muodostetusta kysymyksenasettelusta suhteessa lapsen asemaan ja oikeuksiin monitoimijaisessa verkostossa.
                    
Content
Opintojaksossa syvennytään lasten oikeuksiin ja asemaan opettajan työn, sosiaalityön ja hyvinvointioikeuden näkökulmista. Moniammatillista työskentelyä lähestytään eri ammattilaisten asiantuntijuutta ja osaamista vaativien, moraalisesti latautuneiden ilmiöiden kohtaamisessa. Tapausanalyysien avulla paneudutaan moniammatilliseen dialogisuuteen ja vuorovaikutukseen lasten oikeuksien ja aseman arvioinnissa sekä tuen suunnittelussa. Perheen ja lapsen kokemustieto tunnistetaan oleellisena osana prosessia.
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
Moduuli III: Oman tapauksen suunnitelman arviointikriteerit  
Hylätty (0): Oman tapauksen suunnitelma ja toteutus on puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Yhteinen päämäärä ja eri toimijoiden lähestymistavat puuttuvat. Teoreettiset näkökulmat puuttuvat kokonaan. 
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suunnitelma omasta tapauksesta on jäsentymätön. Ryhmässä on tunnistettu kunkin tieteenalan perusasiat. Eri toimijoiden lähestymistapa esitellään erillisinä ja yhteinen näkemys on puutteellinen. Teoreettisten näkökulmien huomioiminen pinnallista.
Moduuli IV: Esseen arviointikriteerit 
Hylätty (0): Essee on erittäin puutteellinen tai virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Se ei vastaa tehtäväksiantoa. 
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Esseelle asetettu kysymyksenasettelu ei vastaa oman tieteenalan näkökulmaa tai sen rajaamisessa on puutteita. Lapsen oikeuksien ja aseman tarkastelu monitoimijaisessa verkostossa on suppeaa ja kuvailevaa. Siinä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Reflektiivinen ja analyyttinen ote on heikkoa tai puuttuu kokonaan. Essee voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Ohjeistuksen mukaisessa tieteellisten lähteiden käytössä voi olla puutteita.
                    
Assessment criteria, good (3)
Moduuli III: Oman tapauksen suunnitelman arviointikriteerit 
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suunnitelma omasta tapauksesta on selkeä. Videon rakenne osoittaa, että se on yhteisen keskustelun tulos. Omaa tapausta käsitellään eri toimijoiden työnjaon ja vastuiden kautta. Moniammatillisen yhteistyön alueet hahmotetaan. Teoreettisia näkökulmia on hyödynnetty.
Moduuli IV: Esseen arviointikriteerit 
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Esseeseen on määritetty omalle tieteenalalle relevantti ja rajattu kysymyksenasettelu, johon myös vastataan. Essee on reflektiivinen osoittaen tekijän itsenäistä ajattelua, analyyttisyyttä ja ymmärrystä lapsen oikeuksista ja asemasta monitoimijaisessa verkostossa. Tarkasteltavasta asiasta muotoutuu kokonaiskuva perustasolla. Tieteellisiä lähteitä on käytetty hyvin omien näkemysten argumentoinnissa.
                    
Assessment criteria, excellent (5)
Moduuli III: Oman tapauksen suunnitelman arviointikriteerit 
Erinomainen (5): Eri toimijoiden panos näkyy tuotoksessa erinomaisesti. Ryhmä on ymmärtänyt yhteisen päämäärän, työnjaon ja vastuiden merkityksen tapauksen ratkaisemisessa. Sosiaalityön, pedagogisen ja oikeudellisen näkökulman merkitykset on oivallettu ja hyödynnetty. Yhteistyön ja jatkoseurannan tarve on tunnistettu ja huomioitu. Suunnitelmaa ohjaa jokin käsitteellinen kehys. Teorian yhteys käytäntöön on osoitettu ja ymmärretty hyvin.
Moduuli IV: Esseen arviointikriteerit 
Erinomainen (5): Esseeseen on määritetty omalle tieteenalalle relevantti ja hyvin rajattu kysymyksenasettelu. Tarkasteltavasta asiasta muotoutuu kokonaiskuva, joka osoittaa ilmiön laajaa ymmärtämistä, muun muassa muiden tieteenalojen näkökulmien huomioimista. Essee osoittaa analyyttisyyttä, syvää ymmärrystä ja oivallusta lapsen oikeuksista ja asemasta monitoimijaisessa verkostossa. Essee on johdonmukainen ja hyvin kirjoitettu kokonaisuus, joka sisältää moniulotteista reflektointia tai kriittistä pohdintaa. Tieteellisiä lähteitä on käytetty monipuolisesti omien näkemysten argumentoinnissa.
                    
Qualifications
LAPE0022 Monialainen harjoittelu 2 op
                    
