Skip to main content

Art (5cr)

Code: LAPE0501-3002

General information


Enrollment
02.07.2020 - 31.07.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.09.2020 - 06.05.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Scheduling groups
R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R5 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
R1
R2
R3
R4
R5
Course
LAPE0501

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa

- suunnitella ja toteuttaa kuvataiteen opetussuunnitelmaan perustuvaa, tavoitteellista sekä paikallisuuden ja oppilaiden monikulttuurisuuden huomioivaa opetusta
- pohtia ja perustella taidekasvatusajattelunsa periaatteita käyttäen kuvataidepedagogian käsitteitä
- arvioida kuvataiteellista ja kuvataidepedagogista osaamista ja kehittymistä perustellen näkemyksensä
- ilmaista itseään ja pyrkiä vaikuttamaan käyttämällä keskeisiä alakouluun soveltuvia kuvailmaisun ja kuvallisen viestinnän menetelmiä huomioiden työturvallisuuden
- tulkita ja arvottaa omia, ympäristön ja taiteen kuvakulttuureja käyttäen erilaisia kuvantulkintatapoja

Execution methods

- Suurryhmäopetus 4 h
- Harjoitukset 42 h
- Itsenäinen työskentely 89 h sisältää yhteisten harjoitusten ulkopuolisena aikana tehtävät harjoitustyöt (yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyä) ja päättöportfolion laadinnan.

Accomplishment methods

Arvioinnissa painottuu kurssisisällöt kokoava digitaalinen päättöportfolio.
Lisäksi vaaditaan ja huomioidaan aktiivinen osallistuminen suurryhmäopetukseen ja harjoituksiin (ml. itsenäisesti tehtävät harjoitustyöt).

Content

- Taiteellisen työskentelyn luonne sekä oppijoiden erilaisuuden ja monikulttuurisuuden huomiointi kuvataiteessa.
- Kuvataidekasvatusmallien lähtökohdat ja painotukset sekä mallien yhdistäminen.
- Perusopetuksen vuosiluokkien 1-6 kuvataiteen opetussuunnitelma.
- Kuvataiteen oppimisen arviointitavat ja niiden harjoittelu.
- Visuaalisen havaitsemisen ja ajattelun harjoittaminen.
- Kuvallinen tuottaminen: alakouluun soveltuvia kuvailmaisun ja kuvallisen viestinnän keinoja, välineitä, materiaaleja ja tekniikoita.
- Kuvilla viestimisen, kuvantulkinnan ja monilukutaidon perusteita.
- Visuaalisen kulttuurin esteettisen, eettisen ja ekologisen arvottamisen pohdintaa.
- Kuvataide ja visuaalinen kulttuuri oppimisen ilon, ihmisen hyvinvoinnin ja kestävän elämäntavan edistämisessä.
- Pohjoisen alueen taiteeseen ja visuaaliseen kulttuuriin tutustumista.
- Taidemuseon ja muiden luokkatilan ulkopuolisten oppimisympäristöjen (ml. digitaalisuuden) käyttö kuvataiteessa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty

Portfolio on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Visuaalinen osuus on puutteellinen tai ilmentää kuvataiteellisten keinojen heikkoa hallintaa.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)

Portfolio on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Portfoliossa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Portfolio voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Visuaalinen osuus ilmentää kuvataiteellisten keinojen välttävää tai tyydyttävää hallintaa.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3‐4)

Portfolio vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla pieniä puutteita. Visuaalinen osuus ilmentää kuvataiteellisten keinojen hyvää tai kiitettävää hallintaa.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)

Portfoliossa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan perustella moniulotteisesti. Portfolio osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Se on myös visuaalisesti ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Visuaalinen osuus ilmentää kuvataiteellisten keinojen kiitettävää tai erinomaista hallintaa.

Go back to top of page