Siirry suoraan sisältöön

Pelimoottorit - UnrealEngine, perusteet (5op)

Toteutuksen tunnus: R504TL90-3003

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.05.2020 - 31.08.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Petri Hannula
Vastuuopettaja
Petri Hannula
Opintojakso
R504TL90

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä pelimoottorin keskeiset toimintaperiaatteet ja käyttää pelimoottoria toteuttaessaan toimintoja virtuaalimailmaan. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin toiminnallisuuksia. -

Sisältö

- Unreal Enginen ominaisuudet ja hyödyt
- Pelimekaniikan toteuttaminen Blueprinteillä
- Käyttäjän interaktiot ja niiden käsittely Blueprinteillä
- HUD/UI-ohjelmointi
- Kenttäsuunnittelutyökalujen käyttäminen
- AI ja reitinhakualgoritmit
- Yksinkertaiset NPC-hahmot
- Pelianimaatioiden käyttöönotto Unreal Enginessä

Aika ja paikka

Kyseessä on Online toteutus.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään UnrealEngine-pelimoottoria. Käytössä on UnrealEnginen oma dokumentaatio sekä tutoriaalivideot.
McCaffrey, M. (2017). Unreal engine VR cookbook: Developing virtual reality with UE4. Boston: Addison-Wesley.
Sanders, A. (2017). An introduction to Unreal Engine 4. Boca Raton, FL: CRC Press.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot, joiden kautta valtaosa teoria sisällöstä jaetaan.

Opiskelijoilla on käytössään moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään.

Opintojaksolla ei ole esitieto vaatimuksia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Lisätiedot

Kyseessä on käytännönläheinen opintojakso. Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arvosana muodostuu palautettujen harjoitustöiden laatuun ja määrään ( Painotus laadussa ).

Siirry alkuun