Subject Specific Didactic Teaching Practice (5cr)
Code: LKAS2111-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2020 - 31.12.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.02.2021 - 19.03.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Course
- LKAS2111
Evaluation scale
H-5
Objective
Teemana DIDAKTISTEN TAITOJEN SOVELTAMINEN: Oppimisen ohjaamisen ja osallistavan kasvatuksen perusvalmiuksien kehittäminen Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa
- tukea oppijan oppimista ja osallisuutta sekä laaja-alaista osaamista
- arvioida ja soveltaa opetettavan sisällön asiantuntijuutta oppimiseen
- hyödyntää fenomenografista tutkimusotetta osana tutkivaa opettajuutta
- toimia joustavasti ja tavoitteellisesti huomioiden oppijoiden yksilöllisyyden ja kulttuurisen moninaisuuden
- laatia tavoitteellisen jaksosuunnitelman ja eheyttävän oppimiskokonaisuuden lukukausisuunnitelmaa ja opetussuunnitelmaa hyödyntäen sekä mahdolliset monialaiset oppimiskokonaisuudet huomioiden
- hyödyntää yhteistoiminnallista asiantuntijuutta ja vertaisohjausta opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- hyödyntää tietotekniikkaa ja mediaa monipuolisesti oppimisessa
- toimia luovasti ja innovatiivisesti kasvatus- ja opetustehtävissä sekä rakentaa oppimista tukevia oppimisympäristöjä
- tukea yhteisöllisyyden tunnetta kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja tasa-arvon näkökulmasta sekä toimia vastuullisesti ja kestävää kehitystä edistäen kouluyhteisössä
- arvioida luokan ja koulun toimintakulttuuria oppimisen näkökulmasta ja tuntee luokan pedagogisia toimintamalleja ja tukimuotoja
- ohjata ja arvioida monipuolisesti ja yksilöllisesti oppilaan oppimisprosessia ja kehittymistä
- tutkia ja kehittää opettajuuttaan ohjaavan palautteen, itsearvioinnin ja vertaispalautteen pohjalta
Execution methods
- Harjoittelun kesto on neljä viikkoa.
- Osallistuminen luokan- ja ainelehtoreiden sekä yliopiston lehtoreiden ohjaukseen
- Oppimisen ohjauksen suunnittelu, toteutus, seuranta ja arviointi
- Opetettavina aineina 3-4 oppiainetta, jotka ovat eri oppiaineita kuin edellisessä harjoittelussa.
- Opetustilanteita yhteensä vähintään 16 oppituntia sisältäen sekä itsenäistä että samanaikaisopetusta.
- Opiskelijat harjoittelevat sivuaineena opiskelemaansa ainetta enintään 8 tuntia ja muita oppiaineita (oppiainepaketit) vähintään 8 tuntia. Jos sivuaineen harjoitteleminen ei ole mahdollista, opiskelija harjoittelee oppiainepakettinsa oppiaineita 16 tuntia.
- Tässä harjoittelussa luontokasvatuspainotteinen sivuaine on pedagoginen lähestymistapa, ei opetettava oppiaine. Luontokasvatuspainotteisen koulutusohjelman opiskelija toteuttaa laajuudeltaan enintään 8 tuntia kestävän, oppiaineita eheyttävän oppimiskokonaisuuden hyödyntäen luontokasvatuksen menetelmällisiä lähestymistapoja.
- Vuosittaiset täsmennykset Ainedidaktisen harjoittelun oppaassa
Accomplishment methods
- Opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Oppituntien seuraaminen sekä ohjaus- ja palautekeskusteluihin osallistuminen
- Suurryhmäohjauksiin osallistuminen
- Opetus- ja oppimistilanteiden dokumentointi harjoittelupäiväkirjassa ja oman toiminnan reflektointi reflektiopäiväkirjassa
Content
- Oppijoiden moninaisuuden ja aktiivisuuden tukeminen oppimisprosessissa (tietojen, merkityksien ja käsityksien rakentaminen)
- Oppimisen ilmiökeskeisyyden ja kontekstuaalisuuden tukeminen ja ohjaaminen
- Sosiaalisen vuorovaikutuksen ja keskustelun edistäminen oppimisessa
- Opetus- ja lukukausisuunnitelmaan pohjautuvien oppituntien, opintojaksojen ja oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
- Monitoimijuus ja yhteistyö eri toimijoiden kanssa koulutyössä
- Oppilaiden medialuku-, TVT- ja ohjelmointitaitojen kehittäminen
- Erilaisien työtapojen, opetusmenetelmien ja oppimisympäristöjen monipuolinen hyödyntäminen
- Luokan ja koulun vuorovaikutustilanteissa toimiminen oppilaiden yhteisöllisyyttä ja kestävää kehitystä edistäen
- Oppivaan yhteisöön ja tuen kolmiportaisuuteen tutustuminen
- Oppimisen tukeminen sekä opetuksen joustava ja tilannekohtainen toteutus ja arviointi sekä itsenäisesti että yhteistyössä muiden opiskelijoiden kanssa
- Omien opetusta ja oppimista koskevien uskomusten ja käytänteiden tutkiminen ja kehittäminen
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hyväksytty / täydennettävä / hylätty.
Suoritusmerkinnän antaa harjoittelukoulun rehtori.
Qualifications
- Perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (60 op)
- KERI0210 Erityispedagogiikan peruskurssi (5op)
- Aktiivinen osallistuminen LKAS2102 Pedagogis-didaktinen seminaari II -opintojaksoon