Ohjattu pedagoginen harjoittelu (3op)
Toteutuksen tunnus: LAPE2101-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2020 - 31.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.01.2021 - 05.02.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opintojakso
- LAPE2101
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Teemana PEDAGOGISTEN PERUSTAITOJEN HARJOITTELU: Oppimisen ohjaamisen perusvalmiuksien hankkiminen
Opiskelija osaa
- luoda itsensä ja oppilaiden välille luontevan, turvallisen ja vuorovaikutteisen oppimisilmapiirin
- hyödyntää fenomenologista tutkimusotetta osana tutkivaa opettajuutta
- huomioida oppijoiden moninaisuuden opetuksessaan ja tiedostaa oppimisen tukemisen ja yksilöllistämisen mahdollisuuksia
- laatia oppituntia varten kirjallisen suunnitelman jossa huomio laaja-alaisen osaamisen osa-alueita
- soveltaa ja kokeilla monenlaisia työtapoja sekä hyödyntää koulun ulkopuolisia oppimisympäristöjä
- käyttää monipuolisia oppimateriaaleja luontevasti ja kriittisesti
- nähdä koulun opetussuunnitelman merkityksen kasvatus- ja opetustoiminnan perustana
- eheyttää opetusta ja laatia ryhmätyöskentelynä monialaisen oppimiskokonaisuuden yhteistyössä tiedekeskuksen kanssa
- jäsentää, perustella ja arvioida kasvatusnäkemystään
Toteutustavat
- Harjoittelun kesto on kolme viikkoa
- Oppituntien seuraaminen sekä luokan- ja ainelehtoreiden ja yliopiston opettajien ohjaus- ja palautekeskusteluihin osallistuminen
- Opetustilanteita yhteensä vähintään 11 oppituntia (yksi oppitunti kestää 45 min), joista kolme oppituntia tiedekasvatusprojektina.
- Opetettavina aineina 3 oppiainetta
- Vuosittaiset täsmennykset Pedagogisen harjoittelun oppaassa
Suoritustavat
- Opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Oppituntien seuraaminen sekä ohjaus- ja palautekeskusteluihin osallistuminen.
- Suurryhmäohjauksiin osallistuminen
- Opetus- ja oppimistilanteiden dokumentointi harjoittelupäiväkirjassa ja oman toiminnan reflektointi reflektiopäiväkirjassa
Sisältö
- Oppijoiden elämismaailmaan tutustuminen ja heidän moninaisuuden tunnistaminen (fenomenologinen tutkimusote) sekä luokan ja koulun vuorovaikutustilanteiden havainnoiminen ja niissä toimiminen
- Opetuksen ja ohjauksen perustaitoihin perehtyminen oppijoiden yksilöllisyyttä, yhteisöllisyyttä ja osallisuutta edistäen sekä monipuolisten työtapojen kokeileminen
- Opetuksen ja oppimisen ohjaamisen suunnitteleminen, toteuttaminen ja arvioiminen opetus- ja lukukausisuunnitelmaan pohjautuen itsenäisesti ja yhteistyössä muiden opiskelijoiden kanssa (yhteisopettajuus)
- Tiedekasvatusperustaisen monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnitteleminen ja toteuttaminen yhteistyössä muiden opiskelijoiden ja tiedekeskuksen kanssa.
- Oman toiminnan ja opettajaidentiteetin kehittymisen reflektoiminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hyväksytty / täydennettävä / hylätty.
Jakson suoritusmerkinnän antaa harjoittelukoulun rehtori.
Esitietovaatimukset
- LKAS1101 Ohjattu orientoiva harjoittelu
- LKAS1102 Pedagoginen seminaari I
- LKAS0301 Varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen perusteet
- Ennen harjoittelua järjestettyjen perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot:
- Aktiivinen osallistuminen LAPE0011 Monialaisten opintojen perusteet -opintojaksoon