Siirry suoraan sisältöön

Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt (5op)

Toteutuksen tunnus: KE71A2-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Seija Järvi
Vastuuopettaja
Merja Hjulberg
Opintojakso
KE71A2

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson osaamistavoitteet

Erikoistuja

1. Osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti, huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja niiden pohjalta suunnitella asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita
2. Osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjausprosessin
3. Hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muuttuvissa tilanteissa
4. Osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa

Sisältö

Opintojakson osaamissisällöt

- Asiakas- ja palveluohjausprosessi ja sen eri vaiheet
- Palvelutarpeen arviointi ja asiakastyössä käytettävät suunnitelmat
- Asiakasosallisuus
- Lähiverkoston kartoittaminen
- Palveluohjauksessa käytettävät keskeiset menetelmät
- Asiakaslähtöinen työote
- Ennaltaehkäisevä työ ja varhainen tuki
- Voimavaralähtöinen työskentely
- Osallisuuden vahvistamisen menetelmät

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Erikoistuja tuntee asiakkaan palvelujen ja tuen tarpeiden kokonaisvaltaisen arvioinnin työkäytäntöjä ja käyttää niitä asiakaslähtöisesti. Hän näyttää kykenevänsä suunnittelemaan asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita. Hän tuntee asiakas- ja palveluohjausprosessin ja osoittaa toteuttavansa prosessin asiakaslähtöisesti. Hän käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä. Erikoistuja ymmärtää asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä merkityksen asiakas- ja palveluohjausprosessissa ja osoittaa vahvistavansa heidän osallisuuttaan prosessissa.

Täydennettävä/hylätty

Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.

Siirry alkuun