Suppoting function, rehabilitation and quality of life (9cr)
Code: KE72A3-3001
General information
- Enrollment
- 16.03.2020 - 31.07.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 9 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 8 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bachelor of Health Care, Nursing K
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Sari Arolaakso
- Anne Puro
- Panu Pohjola
- Anne Rautio
- Satu Elo
- Teacher in charge
- Sari Arolaakso
- Course
- KE72A3
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija:
• Osaa valita elämänlaatua tukevia menetelmiä ja interventioita
• Osaa tukea asiakkaan tavoitteen asettamista ja motivaatiota kuntoutumisessa
• Osaa valita toimintakykyä, hyvinvointia ja kuntoutumista tukevia menetelmiä ja interventioita huomioiden asiakkaan voimavarat
• Osaa arvioida ja seurata kuntoutujan toimintakykyintervention tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta kuntoutujan elinpiirissä
• Osaa hyödyntää teknologian mahdollisuuksia toimintakyvyn ylläpitämisessä
• Tuntee kuntoutuksen palvelukokonaisuuden ja osaa toimia oman alansa ja aivoterveyden asiantuntijana palveluprosessissa
• Osaa hyödyntää teknologian mahdollisuuksia toimintakyvyn ylläpitämisessä
• Osaa hyödyntää eri ammattiryhmien asiantuntijuutta asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa palvelupolun eri vaiheissa
• Osaa soveltaa taiteen ja kulttuurin mahdollisuuksia toimintakyvyn, kuntoutumisen ja elämänlaadun tukemisessa sekä oman osaamisensa puitteissa että moniammatillisessa yhteistyössä
• Saa kokemuksia taiteen ja kulttuurin merkityksistä ja mahdollisuuksista tekijän ja kokijan näkökulmasta
Content
Aivoterveyden edistäminen ja kuntoutuminen
o Kuntoutumisen käsitteen avaus
o Kuntoutumisen, toimintakyvyn ja elämänlaadun edistäminen
o Ohjaustaidot palvelujärjestelmässä
o Kuntoutuksen palvelukokonaisuus eri sektoreilla
o Hyvinvointiteknologia aivoterveyden edistämisessä
o Kulttuurin, taiteen ja ympäristön mahdollisuudet aivoterveyden edistämisessä
Location and time
Kevät 2020: lähipäivä 14.5.2020
Syksy 2020: lähipäivä 3.9.2020 ja 2.10.2020
Materials
Aivoliitto https://www.aivoliitto.fi/
Aivoverenkiertohäiriöön (AVH) sairastuneen henkilön toimintakyvyn arviointi TOIMIA-suositukset https://www.terveysportti.fi/dtk/tmi/tms00051
Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat. PS-Kustannus
Isomäki, H. & Uusitalo, N. 2017. Aivotaidot - käytä päätäsi paremmin. Gummerus
Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä https://www.terveysportti.fi/dtk/tmi/tms00051
Jyväkorpi, S. 2017. Hyvää aivoille. Kirjapaja
Kuntoutusportti.fi
Poikonen, H väitöskirja Dance on Cortex http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-4236-8
Sihvonen ym. (2014) Musiikin vaikuttavuus aivojen kuntoutuksessa https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2014/18/duo11845
Sukula, S., Vainiemi, K., Laukkala, T., Sukula, S., Vainiemi, K. & Laukkala, T. (2015). GAS: Menetelmästä sovellukseen. Helsinki: Kelan tutkimusosasto.
Terveyskylä.fi Aivotalo
UKK- instituutti http://www.ukkinstituutti.fi/
Valkeinen H, Anttila H ja Paltamaa J. 2014. Opas toimintakyvyn mittarin arviointiin TOIMIA-verkostossa (1.0). TOIMIA.
Teaching methods
Monimuoto-opetus Moodle oppimisympäristöä hyödyntäen. Lähipäivät ja itsenäinen työskentely tehtävien laatimiseksi.
Student workload
9 op on 243 tuntia opiskelijan työtä, josta lähiopetusta on 24 tuntia
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty/Hylätty
HYVÄKSYTTY
Tiedot
Opiskelija hallitsee aivoterveyden edistämisen erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa kriittisesti hankkia, arvioida ja hyödyntää eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija osaa tuottaa sujuvaa, ammatillista tekstiä ja kykenee aineistojen synteesiin ja omaan pohdintaan. Hän ymmärtää aivoterveyden edistämiseen monialaisen yhteistyön merkityksen. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa ja hyödyntää erilaisia taiteen ja kulttuurin mahdollisuuksia oman ammatillisen tehtävän ja vastuualueen näkökulmasta.
Taidot
Opiskelija hallitsee aivoterveyden edistämisessä vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon aivoterveyteen liittyvien ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa ja teknologiaa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun asiakaslähtöisestä aivoterveyden, toimintakyvyn ja elämänlaadun edistämisestä ja kehittää toimintaa omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa aivoterveyden kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän ja asiakkaan palvelukokonaisuudet.
HYLÄTTY
Tiedot
Opiskelija ei hallitse aivoterveyden edistämisen erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä asiakkaan aivoterveyden, toimintakyvyn ja elämänlaadun edistämiseen. Opiskelijan kirjallisessa tuottamisessa on keskeisiä puutteita kielessä ja aineiston synteesin tekemisessä. Plagiointi johtaa hylkäykseen.
Tutkinnon vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Taidot
Opiskelija ei hallitse aivoterveyden edistämisen erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja. Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä monialaiseen kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen asiakkaan aivoterveyden toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.