Aivoterveyden monialainen arviointi ja edistäminen eri toimintaympäristöissä (8cr)
Code: KE72A2-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 31.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.05.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 8 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 7 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bachelor of Health Care, Nursing K
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 15
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija:
• Osaa arvioida asiakkaan kokemaa elämänlaatua ja siihen vaikuttavia tekijöitä
• Osaa kuvata toimijuuden ja toimintakyvyn merkityksellisyyden aivoterveyden edistämisessä
• Osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä asiakaslähtöisesti ja monialaisesti ja soveltaa arvioita asiakkaan voimavaroja vahvistaen
• Osaa arvioida yleisimpien aivoterveyttä uhkaavien sairauksien vaikutuksia asiakkaan elämänlaatuun ja toimintakykyyn
Content
• Asiakkaan koettu elämänlaatu ja elämänlaatua edistävät tekijät
• Asiakkaan toimijuus ja toimintakyky
• Asiakaslähtöinen toimijuuden ja toimintakyvyn monialainen arviointi
• Yleisimmät aivoterveyttä uhkaavat sairaudet ja niiden vaikutus toimintakykyyn
Location and time
Kevät 2020: Lähipäivät 15.4.2020 ja 16.4.2020
Materials
Verkkomateriaalit:
TOIMIA-tietokanta https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/etusivu/toimia-tietokanta
ICF-luokitus https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus
Aivotreenit hankkeen materiaalipankki https://www.ahaa-aivotreenit.fi/aivoterveys
Työikäisten kognitiivisen toimintakyvyn hyvä arviointikäytäntö -suositus: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131191/8_Tyoikaisten_kognitiivisen_toimintakyvyn_hyva_arviointikaytanto.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Muistiliiton aivoterveyden materiaalit https://www.muistiliitto.fi/fi/aivot-ja-muisti/aivoterveys
Keskeiset kansalliset suositukset ja toimintaohjelmat (pelit, päihteet)
Aivotalo https://www.terveyskyla.fi/aivotalo
Lasten ja nuorten psykososiaalisen terveyden mittareita (LAPS ja SDQ). https://www.kaypahoito.fi/nix02620
Teokset:
Erkinjuntti T, Rinne J & Soininen H (toim.) Muistisairaudet. Porvoo: Duodecim
Kerätär R. 2016. Kun katsoo kauempaa, näkee enemmän. Monialainen työkyvyn ja kuntoutustarpeen arviointi pitkäaikaistyöttömillä. Acta Univ. Oul. D 1340. http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789526210865.pdf
Voutilainen, P. 2009. Toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi. Teoksessa Voutilainen, P. & Tiikkainen, P. (toim.) Gerontologinen hoitotyö. Helsinki: WSOY oppimateriaalit Oy.
Teaching methods
Monimuoto-opetus: lähipäivät ja itsenäinen työskentely Moodle oppimisympäristöä hyödyntäen.
Student workload
8 op vastaa 216 tuntia opiskelijan työskentelyä muodostuen seuraavista osista:
Lähiopetukseen osallistuminen 16 h
Itsenäinen työskentely johdantotehtävien osalta 3 op (2x27h= 54h)
Itsenäinen työskentely case tehtävän osalta 2 op (3x27h = 81 h)
Itsenäinen työskentely materiaaliin perehtymisen osalta 2 op (2x27h=54 h)
Itsenäinen työskentely itse- ja vertaisarvioinnin osalta 11 h
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty/Hylätty
HYVÄKSYTTY
Tiedot
Opiskelija hallitsee aivoterveyden edistämisen erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa kriittisesti hankkia, arvioida ja hyödyntää eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija osaa tuottaa sujuvaa, ammatillista tekstiä ja kykenee aineistojen synteesiin ja omaan pohdintaan. Hän ymmärtää aivoterveyden edistämiseen monialaisen yhteistyön merkityksen. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa ja hyödyntää erilaisia taiteen ja kulttuurin mahdollisuuksia oman ammatillisen tehtävän ja vastuualueen näkökulmasta.
Taidot
Opiskelija hallitsee aivoterveyden edistämisessä vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon aivoterveyteen liittyvien ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa ja teknologiaa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun asiakaslähtöisestä aivoterveyden, toimintakyvyn ja elämänlaadun edistämisestä ja kehittää toimintaa omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa aivoterveyden kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän ja asiakkaan palvelukokonaisuudet.
HYLÄTTY
Tiedot
Opiskelija ei hallitse aivoterveyden edistämisen erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä asiakkaan aivoterveyden, toimintakyvyn ja elämänlaadun edistämiseen. Opiskelijan kirjallisessa tuottamisessa on keskeisiä puutteita kielessä ja aineiston synteesin tekemisessä. Plagiointi johtaa hylkäykseen.
Tutkinnon vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Taidot
Opiskelija ei hallitse aivoterveyden edistämisen erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja. Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä monialaiseen kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen asiakkaan aivoterveyden toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.