Skip to main content

Aivoterveyden monialainen arviointi ja edistäminen eri toimintaympäristöissä (8cr)

Code: KE72A2-3001

General information


Enrollment
02.12.2019 - 31.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 31.05.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
8 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
7 cr
RDI portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Health Care, Nursing K
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 15
Teachers
Sari Arolaakso
Anne Puro
Anne Rautio
Satu Elo
Teacher in charge
Satu Elo
Course
KE72A2

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija:
• Osaa arvioida asiakkaan kokemaa elämänlaatua ja siihen vaikuttavia tekijöitä
• Osaa kuvata toimijuuden ja toimintakyvyn merkityksellisyyden aivoterveyden edistämisessä
• Osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä asiakaslähtöisesti ja monialaisesti ja soveltaa arvioita asiakkaan voimavaroja vahvistaen
• Osaa arvioida yleisimpien aivoterveyttä uhkaavien sairauksien vaikutuksia asiakkaan elämänlaatuun ja toimintakykyyn

Content

• Asiakkaan koettu elämänlaatu ja elämänlaatua edistävät tekijät
• Asiakkaan toimijuus ja toimintakyky
• Asiakaslähtöinen toimijuuden ja toimintakyvyn monialainen arviointi
• Yleisimmät aivoterveyttä uhkaavat sairaudet ja niiden vaikutus toimintakykyyn

Location and time

Kevät 2020: Lähipäivät 15.4.2020 ja 16.4.2020

Materials

Verkkomateriaalit:

TOIMIA-tietokanta https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/etusivu/toimia-tietokanta

ICF-luokitus https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus

Aivotreenit hankkeen materiaalipankki https://www.ahaa-aivotreenit.fi/aivoterveys

Työikäisten kognitiivisen toimintakyvyn hyvä arviointikäytäntö -suositus: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131191/8_Tyoikaisten_kognitiivisen_toimintakyvyn_hyva_arviointikaytanto.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Muistiliiton aivoterveyden materiaalit https://www.muistiliitto.fi/fi/aivot-ja-muisti/aivoterveys

Keskeiset kansalliset suositukset ja toimintaohjelmat (pelit, päihteet)

Aivotalo https://www.terveyskyla.fi/aivotalo

Lasten ja nuorten psykososiaalisen terveyden mittareita (LAPS ja SDQ). https://www.kaypahoito.fi/nix02620



Teokset:

Erkinjuntti T, Rinne J & Soininen H (toim.) Muistisairaudet. Porvoo: Duodecim

Kerätär R. 2016. Kun katsoo kauempaa, näkee enemmän. Monialainen työkyvyn ja kuntoutustarpeen arviointi pitkäaikaistyöttömillä. Acta Univ. Oul. D 1340. http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789526210865.pdf

Voutilainen, P. 2009. Toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi. Teoksessa Voutilainen, P. & Tiikkainen, P. (toim.) Gerontologinen hoitotyö. Helsinki: WSOY oppimateriaalit Oy.

Teaching methods

Monimuoto-opetus: lähipäivät ja itsenäinen työskentely Moodle oppimisympäristöä hyödyntäen.

Student workload

8 op vastaa 216 tuntia opiskelijan työskentelyä muodostuen seuraavista osista:
Lähiopetukseen osallistuminen 16 h
Itsenäinen työskentely johdantotehtävien osalta 3 op (2x27h= 54h)
Itsenäinen työskentely case tehtävän osalta 2 op (3x27h = 81 h)
Itsenäinen työskentely materiaaliin perehtymisen osalta 2 op (2x27h=54 h)
Itsenäinen työskentely itse- ja vertaisarvioinnin osalta 11 h

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty/Hylätty

HYVÄKSYTTY
Tiedot
Opiskelija hallitsee aivoterveyden edistämisen erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa kriittisesti hankkia, arvioida ja hyödyntää eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija osaa tuottaa sujuvaa, ammatillista tekstiä ja kykenee aineistojen synteesiin ja omaan pohdintaan. Hän ymmärtää aivoterveyden edistämiseen monialaisen yhteistyön merkityksen. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa ja hyödyntää erilaisia taiteen ja kulttuurin mahdollisuuksia oman ammatillisen tehtävän ja vastuualueen näkökulmasta.


Taidot
Opiskelija hallitsee aivoterveyden edistämisessä vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon aivoterveyteen liittyvien ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa ja teknologiaa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun asiakaslähtöisestä aivoterveyden, toimintakyvyn ja elämänlaadun edistämisestä ja kehittää toimintaa omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.


Yhteiset kompetenssit
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa aivoterveyden kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän ja asiakkaan palvelukokonaisuudet.

HYLÄTTY
Tiedot
Opiskelija ei hallitse aivoterveyden edistämisen erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä asiakkaan aivoterveyden, toimintakyvyn ja elämänlaadun edistämiseen. Opiskelijan kirjallisessa tuottamisessa on keskeisiä puutteita kielessä ja aineiston synteesin tekemisessä. Plagiointi johtaa hylkäykseen.
Tutkinnon vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.


Taidot
Opiskelija ei hallitse aivoterveyden edistämisen erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja. Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä monialaiseen kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.


Yhteiset kompetenssit
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen asiakkaan aivoterveyden toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Go back to top of page