Aivoterveys hyvinvoinnin perustana lapsuudesta vanhuuteen (6op)
Toteutuksen tunnus: KE72A1-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
- Opetuskielet
- suomi
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija:
• omaa valmiudet opiskella erikoistumiskoulutuksessa
• osaa kuvata aivojen fysiologiset ja toiminnalliset perusteet
• osaa kuvata aivoterveyden käsitteen ja siihen yhteydessä olevat tekijät mm. toimintakykyisyys, toimijuus, terveyden edistäminen
• ymmärtää aivoterveyden merkityksen eri ikäkausina ja osaa selittää aivoterveyden merkittävyyden yhteiskunnassa (kulttuurinen, taloudellinen, terveydellinen ja sosiaalinen näkökulma)
• tunnistaa monialaisen yhteistyön merkityksen aivoterveyden edistämisessä
Toteutustavat
Itsenäinen työskentely, verkkotyöskentely itsenäisesti ja pienryhmissä, lähiopetus, asiantuntijaluennot
Suoritustavat
Tehtävänanto Moodlessa, hyväksytysti suoritetut tehtävät.
Sisältö
Aivojen anatomia ja toiminnalliset perusteet:
• Aivoterveys ja aivoterveyden edistäminen
• Aivoterveyden edistämisen merkitys yhteiskunnassa
• Aivoterveyttä edistävät ja heikentävät tekijät eri ikäkausina
Aika ja paikka
Kevät 2020: lähipäivät 23.1., 24.1. ja 12.3.2020
Oppimateriaalit
Huotilainen & Peltonen, 2017/2018. Tunne aivosi
https://yle.fi/aihe/ihmeelliset-aivot
Aivoliitto.fi
Muistiliitto.fi
https://www.muistiliitto.fi/application/files/3015/0922/4743/Kohti_parempaa_aivoterveytta.pdf
Työterveyslaitos ttl.fi
terveyskylä.fi Aivotalo
European Brain Council https://www.braincouncil.eu/
Opetusmenetelmät
Monimuoto-opetus Moodle oppimisympäristöä hyödyntäen: Lähipäivät ja itsenäisesti laadittavat tehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
6op eli 162h opiskelijan työtä, josta lähipäiviin kuluu 24h. 138h itsenäistä työtä tehtävien tekemiseksi.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty/Hylätty
HYVÄKSYTTY
Tiedot
Opiskelija hallitsee aivoterveyden edistämisen erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa kriittisesti hankkia, arvioida ja hyödyntää eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija osaa tuottaa sujuvaa, ammatillista tekstiä ja kykenee aineistojen synteesiin ja omaan pohdintaan. Hän ymmärtää aivoterveyden edistämiseen monialaisen yhteistyön merkityksen. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa ja hyödyntää erilaisia taiteen ja kulttuurin mahdollisuuksia oman ammatillisen tehtävän ja vastuualueen näkökulmasta.
Taidot
Opiskelija hallitsee aivoterveyden edistämisessä vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon aivoterveyteen liittyvien ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa ja teknologiaa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun asiakaslähtöisestä aivoterveyden, toimintakyvyn ja elämänlaadun edistämisestä ja kehittää toimintaa omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa aivoterveyden kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän ja asiakkaan palvelukokonaisuudet.
HYLÄTTY
Tiedot
Opiskelija ei hallitse aivoterveyden edistämisen erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä asiakkaan aivoterveyden, toimintakyvyn ja elämänlaadun edistämiseen. Opiskelijan kirjallisessa tuottamisessa on keskeisiä puutteita kielessä ja aineiston synteesin tekemisessä. Plagiointi johtaa hylkäykseen.
Tutkinnon vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Taidot
Opiskelija ei hallitse aivoterveyden edistämisen erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja. Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä monialaiseen kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen asiakkaan aivoterveyden toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.