Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointijohtamisella osallisuutta, täydennyskoulutus (5op)

Toteutuksen tunnus: HYJO1103-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
16.04.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
YTK perustoiminta
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
35 - 40
Opettajat
Pia Skaffari
Vastuuopettaja
Pia Skaffari
Ajoitusryhmät
Luento 1 (Koko: 40 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Luento 1
Opintojakso
HYJO1103

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- jäsentää osallisuuden ja toimijuuden teoreettisia ja käsitteellisiä lähtökohtia
- hahmottaa osallisuuden merkitystä hyvinvointijohtamisessa
- kuvata erilaisia osallisuutta edistäviä johtamisen käytäntöjä
- tunnistaa osallisuuden edistämisen edellytyksiä, haasteita ja mahdollisuuksia.

Toteutustavat

Verkkoluennot (4–6 h) ja perehtyminen opintojaksolla ilmoitettuun lähdemateriaaliin. Parityönä laadittavan oppimistehtävän tekeminen ja tehtävien kommentointi ja purku verkossa. Itsenäisesti laadittavan verkkotehtävän tekeminen.

Suoritustavat

Verkkoluentojen ja muun käytetyn materiaalin perusteellinen hyödyntäminen. Paritehtävä, jossa hyödynnetään annettuja materiaaleja sekä muiden tehtävien kommentointi (3 op). Itsenäisesti kirjoitettava luentopäiväkirja (2 op).

Sisältö

Osallisuuden ja toimijuuden käsitteistöä. Osallisuuden mahdollisuudet ja hyvinvointipalveluiden asiakkaiden osallisuutta tukevat palvelurakenteet. Osallisuutta vahvistavat toimintakulttuurit ja -käytännöt. Asiakkaiden osallisuuden edistäminen ja vahvistaminen johtamisella.

Aika ja paikka

Lähipäivä
16.4.2021 klo 9.15-16.00, Lapin yliopisto, Yliopistonkatu 8, 96300 Rovaniemi, Tila: LS2; (S22+S23)

Opetusmenetelmät

Lähi- ja verkko-opetus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Täydennyskoulutuksen hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähipäivissä. Lähipäivistä poissaoleville on korvaavia tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Opiskelijan suoritus ei noudata tehtävänantoa, on laajuudeltaan liian niukka ja/tai osoittaa hyvin puutteellista ymmärrystä osallisuudesta ja sen merkityksestä hyvinvointia ja terveyttä edistävissä palveluissa ja niiden johtamisessa. Annettuja materiaaleja ei ole hyödynnetty tai niitä on käytetty erittäin pinnallisesti tai jopa väärin ymmärtäen.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Opiskelija on hyödyntänyt kaikkia luentoja ja annettuja materiaaleja ohjeiden mukaisesti. Hän tunnistaa toimijuuden ja osallisuuden käsitteiden merkitystä hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden ja erityisesti niiden johtamisen kontekstissa. Opiskelija tietää, miten johtamisella voidaan edistää asiakkaiden sekä työntekijöiden toimijuutta ja osallisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Opiskelija on hyödyntänyt kaikkia luentoja ja annettuja materiaaleja ohjeiden mukaisesti. Hän tunnistaa toimijuuden ja osallisuuden käsitteiden merkitystä hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden ja erityisesti niiden johtamisen kontekstissa. Opiskelija tietää, miten johtamisella voidaan edistää asiakkaiden sekä työntekijöiden toimijuutta ja osallisuutta ja kykenee analysoimaan palveluita ja niiden johtamista näistä näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Opiskelija on hyödyntänyt kaikkia luentoja ja annettuja materiaaleja ohjeiden mukaisesti. Hän tunnistaa ja osaa kriittisesti arvioida toimijuuden ja osallisuuden käsitteiden merkitystä hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden ja erityisesti niiden johtamisen kontekstissa. Opiskelija tietää, miten johtamisella voidaan edistää asiakkaiden sekä työntekijöiden toimijuutta ja osallisuutta sekä kykenee analysoimaan palveluita ja niiden johtamista näistä näkökulmista. Opiskelija osaa tulkita ja yhdistää teoreettista ja käytännöllistä tietoa hyvinvointipalveluiden johtamisessa.

Lisätiedot

HYTE-asiantuntijoille suunnattu täydennyskoulutus

Siirry alkuun