Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutus ja viestintä (10op)

Toteutuksen tunnus: K702GL11OJ-19003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 25.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.08.2020 - 13.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Geronomikoulutus
Opettajat
Anne Jokelainen
Päivi Hietala
Anitta Örn
Tuula Ahokumpu
Vastuuopettaja
Tuula Ahokumpu
Ryhmät
KA72G20S
Geronomikoulutus (monimuotototeutus) Kemi syksy 2020
Opintojakso
K702GL11OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

yhdelle lukukaudelle jaettuna

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja osaa toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen, hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista erilaisissa vanhustyön toimintaympäristöissä. Opiskelija ymmärtää ikäihmisen itsemääräämisoikeuden merkityksen ja opiskelija osaa toimia oikeudenmukaisesti ja yksilöllisesti arvokkaanvanhuuden turvaamiseksi. Opiskelija osaa toimia kulttuuritaustoiltaan erilaisten ikäihmisten kanssa. Opiskelija osaa kehittää omia kirjallisia ja suullisia viestintätaitojaan ja osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työyhteisöjen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa raportoida suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija osaa käyttää keskeisiä opinnoissaan tarvittavia välineitä ja tunnistaa tietoturvaan liittyviä riskitekijöitä (turvallisuusosaaminen, etäisyyksien hallinta). Opiskelija tunnistaa omat opiskelutyylinsä ja -taitonsa ja osaa vahvistaa niitä.

Sisältö

Teemat:
- Arvot ja ammattietiikka sosiaali- ja terveysalalla
- Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
- Ikäihmisen ja hänen läheistensä kohtaaminen
- Opiskelumotivaatio, tavoitteellisuus ja vastuullisuus, itseohjautuvuus, Itsearviointitaidot, ryhmäytyminen, yhteistoiminnallisuus, omien opiskelutaitojen vahvistaminen, ajankäyttö, opiskelu/työhyvinvointi ja työelämän pelisäännöt. Tuutorointi.
- Tietotekniikka, Moodle, iLink, ym opiskeluvälineet
- Suomen kieli ja viestintä

Aika ja paikka

Hyvinvointipalvelut Tietokatu 1, Kemi

Oppimateriaalit

suomen kieli ja viestintä: Lapin AMKin asiakirjat & opinnäytetyön opas
Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008)
Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003)
Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab)
Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006)
Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008)
muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali.

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
lähiopetus, AC-opetus, projektina Seniorimessut
Moodle-oppimisympäristö, messutapahtuma, seminaaripäivät koululla
yksilö-, pari- ja ryhmäharjoitukset
oppimistehtävät:
kirjalliset ja suulliset viestinnän tehtävät
viestijäkuva-essee: hyv. - hyl. (Yksilötehtävä)
raportti Seniorimessupäivästä: yksilötehtävä 0 - K5
osallistuminen Seniorimessutapahtuman järjestelyihin
keskustelutehtävät: itsearviointi-, ryhmän jäsenenä -testit (viestintätyylit jne.) tunneilla
gerontologia: kirjallinen tehtävä 0 - K5 ryhmätehtävä / yhteistehtävä
Ohjaus ja palaute:
kirjallisen tehtävän ohjaus AC:ssä ryhmille ennen tehtävän palautuspäivää
suullisen esityksen palaute: opettajan antama kirjallinen palaute sekä vertaisarviointi (palautelomake)
Läsnäolo:
Seniorimessupäivään osallistuminen pakollinen
seminaaripäiviin osallistuminen pakollinen (suullinen vuorovaikutus: arvioitava)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä: kirjallisia ja suullisia tehtäviä & seminaaripäivät & messutapahtuma

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op, 270 tuntia työtä opiskelijalle

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä ohjatusti toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa. Osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet. Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelija osaa ohjatusti toimia tarkoituksenmukaisesti yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa. Opiskelija osaa ohjatustikäyttää keskeisiä opinnoissaan tarvittavia välineitä ja tunnistaa tietoturvaan liittyviä riskitekijöitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa.Osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet. Opiskelija osaa kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelija osaatoimia tarkoituksenmukaisesti yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa. Opiskelija osaakäyttää keskeisiä opinnoissaan tarvittavia välineitä ja tunnistaa tietoturvaan liittyviä riskitekijöitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa.Osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet. Opiskelija osaaitsenäisesti ja luovasti kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelija osaa itsenäisesti toimia tarkoituksenmukaisesti yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa. Opiskelija osaaitsenäisesti ja monipuolisesti käyttää keskeisiä opinnoissaan tarvittavia välineitä ja tunnistaa tietoturvaan liittyviä riskitekijöitä.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun