Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuvan toiminnan osaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: 799Y8HOJ-19003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 03.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.11.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
Digitaalisten terveyspalveluiden ja hyvinvointiteknologian asiantuntija
Opettajat
Tuulikki Keskitalo
Satu Elo
Vastuuopettaja
Soili Vesterinen
Opintojakso
799Y8HOJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija sisäistää ymmärryksen näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisuudesta ja sen edellytyksistä. Opiskelija omaksuu johtajan vastuun ja roolin toiminnan eri tasoilla käytäntöjen kehittämiseksi ja yhtenäistämiseksi näyttöön perustuen. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida kotimaista ja kansainvälistä tutkimustietoa toiminnan kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi. Hän osaa argumentoida tutkimustuloksia ja arvioida tutkimustiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti ja analysoida käsitteellisesti työelämän toimintatapoja ja tunnistaa kehittämiskohteita väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.

Sisältö

- Näyttöön perustuvan toiminnan prosessi
- Näyttöön perustuvan toiminnan tiedonlähteet
- Tutkimusprosessin vaiheet

Aika ja paikka

11.12.2020 klo 8-16 Kosmos, Tietokatu 1,Kemi

Oppimateriaalit

Terveys- ja hyvinvointialan kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus.
- Hotus.fi sivuston näyttöön perustuvan toiminnan materiaalit.
- Kankkunen & Vehviläinen-Julkunen. 2009. Tutkimus hoitotieteessä.
- Korhonen, Jylhä ja Korhonen. 2018. Näyttöön perustuva toiminta - tarpeesta tuloksiin.
- Paasivaara, Suhonen & Nikkilä. 2008. Innostavat projektit.
- Salonen 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Saatavilla: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
- Stolt M., Axelin A. & Suhonen R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. University of Turku, A: 73/2016

Opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu monimuoto-opetuksena ja pitää sisällään lähiopetuspäivän(asiantuntijaluennot), sähköiset tallenteet sekä itsenäiset tehtävät. Opintojaksolla käytetään Moodle verkko-oppimisalustaa.Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt
Oppimistehtävät:
Ennakkotehtävä, itsenäiset tehtävät ja itsenäinen tiedonhaku
Oppimisen ohjaus:
Oppimisen ohjaus ja palautteen antaminen tapahtuvat jatkuva-aikaisesti lähiopetuspäivänä sekä verkko-oppimisympäristössä.
Oman oppimisen arviointi.
Lähiopetuksessa on pakollinen läsnäolo

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 opiskelijan työtuntia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä T1–T2:

Opiskelija
-hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti
-tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti
-pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä
-tunnistaa ja analysoi työyksikön, organisaation tai alueen kehittämiskohteita ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä H3–H4:

Opiskelija
-hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen
-soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessia johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti
-hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa
-tuottaa tavoitteellisia ja perusteltuja työyksikön, organisaation tai alueen kehittämissuunnitelmia ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä K 5:
Opiskelija
-luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden
-hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti
-hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa
-arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti työyksikön, organisaation tai alueen olemassa olevia käytäntöjä ja toimintakulttuuria.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun