Näyttöön perustuvan toiminnan osaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: 799Y8HOJ-19003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.03.2020 - 03.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.11.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ylempi AMK-koulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 30
- Koulutus
- Digitaalisten terveyspalveluiden ja hyvinvointiteknologian asiantuntija
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija sisäistää ymmärryksen näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisuudesta ja sen edellytyksistä. Opiskelija omaksuu johtajan vastuun ja roolin toiminnan eri tasoilla käytäntöjen kehittämiseksi ja yhtenäistämiseksi näyttöön perustuen. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida kotimaista ja kansainvälistä tutkimustietoa toiminnan kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi. Hän osaa argumentoida tutkimustuloksia ja arvioida tutkimustiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti ja analysoida käsitteellisesti työelämän toimintatapoja ja tunnistaa kehittämiskohteita väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.
Sisältö
- Näyttöön perustuvan toiminnan prosessi
- Näyttöön perustuvan toiminnan tiedonlähteet
- Tutkimusprosessin vaiheet
Aika ja paikka
11.12.2020 klo 8-16 Kosmos, Tietokatu 1,Kemi
Oppimateriaalit
Terveys- ja hyvinvointialan kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus.
- Hotus.fi sivuston näyttöön perustuvan toiminnan materiaalit.
- Kankkunen & Vehviläinen-Julkunen. 2009. Tutkimus hoitotieteessä.
- Korhonen, Jylhä ja Korhonen. 2018. Näyttöön perustuva toiminta - tarpeesta tuloksiin.
- Paasivaara, Suhonen & Nikkilä. 2008. Innostavat projektit.
- Salonen 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Saatavilla: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
- Stolt M., Axelin A. & Suhonen R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. University of Turku, A: 73/2016
Opetusmenetelmät
Opetus tapahtuu monimuoto-opetuksena ja pitää sisällään lähiopetuspäivän(asiantuntijaluennot), sähköiset tallenteet sekä itsenäiset tehtävät. Opintojaksolla käytetään Moodle verkko-oppimisalustaa.Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt
Oppimistehtävät:
Ennakkotehtävä, itsenäiset tehtävät ja itsenäinen tiedonhaku
Oppimisen ohjaus:
Oppimisen ohjaus ja palautteen antaminen tapahtuvat jatkuva-aikaisesti lähiopetuspäivänä sekä verkko-oppimisympäristössä.
Oman oppimisen arviointi.
Lähiopetuksessa on pakollinen läsnäolo
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 opiskelijan työtuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä T1–T2:
Opiskelija
-hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti
-tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti
-pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä
-tunnistaa ja analysoi työyksikön, organisaation tai alueen kehittämiskohteita ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä H3–H4:
Opiskelija
-hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen
-soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessia johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti
-hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa
-tuottaa tavoitteellisia ja perusteltuja työyksikön, organisaation tai alueen kehittämissuunnitelmia ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä K 5:
Opiskelija
-luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden
-hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti
-hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa
-arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti työyksikön, organisaation tai alueen olemassa olevia käytäntöjä ja toimintakulttuuria.
Esitietovaatimukset
NULL