Skip to main content

Game, Reindeer Husbandry and Non-wood Forest Products (5cr)

Code: R604ML28OJ-19004

General information


Enrollment
16.03.2020 - 11.10.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.10.2020 - 16.05.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Bachelor of Natural Resources, Forestry
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 50
Degree programmes
Degree programme in Forestry
Teachers
Kirsi Muuttoranta
Maarit Timonen
Petri Muje
Juho Haveri-Heikkilä
Teacher in charge
Maarit Timonen
Course
R604ML28OJ

Evaluation scale

H-5

Objective

Tieto puuttuu

Content

Tieto puuttuu

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tieto puuttuu

Assessment criteria, good (3)

Hyvä 3
- Opiskelija osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä kertoa keskeiset ominaisuudet maamme luonnonolosuhteista riistan ja kalalajien elinympäristönä.
- Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä tärkeimpien riistalajien ekologisista ominaisuuksista sekä kannan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä.
- Opiskelija tietää riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät sekä riista- ja kalatalouden hallintorakenteet pääkohdittain
- Opiskelija osaa arvioida karkeasti riista- ja kalatalouden taloudellista merkitystä osana luonnon käyttöä
- Opiskelija tietää kantojen vaihteluiden keskeiset taustamuuttujat ja osaa mainita esimerkkejä metsätalouden merkityksestä riistaekologian näkökulmasta
- Opiskelija tietää ja tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä ymmärtää poron taloudellisen merkityksen porotalousyrittäjille ja alueelle
- Hän tuntee poronhoidon toimintaperiaatteita ja oikeuksia ja velvollisuuksia elinkeinon harjoittamisessa sille varatulla alueella sekä ymmärtää jaon erityiseen ja muuhun poronhoitoalueeseen ja saamelaisten kotiseutualueen merkityksen
- Opiskelija tuntee keskeisimmät keruutuotteet ja niiden kasvupaikat sekä tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon.
- Opiskelija tuntee mahdollisuuksia ja keinoja edistää keruutuotteiden talteenottoa sekä tietää keruutuotteiden hyödyntämisen perusteista

Hyvä 4
- Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä tietää niiden tärkeimmät ekologiset ominaisuudet ja osaa päätellä sen perusteella esiintymisen vaihteluista erilaisissa olosuhteissa
- Opiskelija tuntee riista- ja kalatalouden hallinnon perusrakenteet ja osaa kertoa esimerkkejä aluetason toiminnasta
- Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja vaikutukset sekä osaa soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita kantojen runsauden vaihdellessa
- Opiskelija osaa analysoida riistakantojen vaihtelun syitä eri tekijöiden perusteella
- Opiskelija ymmärtää poronhoitotöiden ajoittumisen luonnonkierron mukaan ja tietää poron käyttäytymisen ja tarpeet eri vuodenaikoina.
- Hän tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä porotalouden ja metsätalouden ristiriitoja
- Hän tietää poronhoidon velvollisuuksia ja oikeutusta sekä toimintaa alueen käytössä poronhoitoalueella
- Opiskelija osaa keskeisimmät keruutuotteet, niiden kasvupaikat.
- Opiskelija osaa keskeiset keruutuotteet ja tuntee niiden satoon vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija tuntee tapoja kerätä ja hyödyntää keruutuotteita kestävällä tavalla
- Hän tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon osana alueen tuottoa

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä 5
- Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa taloudellisesti tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä osaa analysoida ja vertailla niiden ekologisia vaatimuksia
- Opiskelija tietää riista- ja kalataloushallinnon organisaatiot ja niiden tehtävät
- Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja osaa arvioida niiden taloudellista merkitystä, sekä soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita erilaisissa kannanvaihtelun tilanteissa
- Opiskelija osaa argumentoida riistakantojen vaihtelun syistä ja metsätaloustoimenpiteiden vaikutuksista riistaan eri intressiryhmien näkökulmat huomioiden
- Opiskelija tuntee porotalouden toiminnan pohjoisessa luonnossa ja osaa soveltaa sitä omalla alallaan.
- Hän tuntee porohoidon velvollisuuksia ja oikeutuksia elinkeinon harjoittamisessa sekä pystyy hyödyntämään osaamistaan porotalouden ja metsätalouden intressien yhteensovittamisessa.
- Opiskelija osaa soveltaa tietoa porotaloudesta oman alansa toimintatapoihin ja -malleihin
- Hän tuntee keskeiset porotalouden alueiden käyttöön liittyvät säädökset ja osaa soveltaa niitä käytännön työssään.
- Opiskelija omaa luonnonkeruutuotteiden laajan laji- ja kasvupaikkatuntemuksen.
- Opiskelija tuntee keruutuotteiden keruu- ja käyttötapoja sekä niiden taloudellisen arvon.
- Hän osaa edistää keruutuotteiden talteenottoa ja hyödyntämistä kestävällä tavalla sekä osaa soveltaa erilaisia metsänhoidollisia menetelmiä, jotka vaikuttavat keruu-tuotteiden kehittymiseen ja satoisuuteen.
- Opiskelija tuntee keruutuotteiden sääntelyn keskeiset asiat.

Qualifications

NULL

Further information

Avoimen amkin opiskelijoiden paikat: max 5 paikkaa

Go back to top of page