Siirry suoraan sisältöön

Developing Nature Relationship in Arctic NatureLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: VR705LL3OJ

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Osaat nimetä luontokasvatusfilosofian periaatteet sekä selität tiedollisten ja emotionaalisten tekijöiden välisiä suhteita arvoihin ja asenteisiin puhuttaessa luontosuhteesta. Ymmärrät erotella erilaiset luontosuhteet ja osaat toteuttaa Luontosuhdetta ja kestävyyttä edistäviä pedagogisia aktiviteettejä. Osaat toimia kestävillä tavoilla kulttuurisesti erilaisissa kansainvälisissä toimintaympäristöissä. Arvioit ja kehität luontoliikuntaympäristöjä kestävyyden näkökulmasta.

Sisältö

Tälle kurssille valitaan valikoituja opiskelijoita kaikkialta Euroopasta, jotka ovat kiinnostuneita luontoliikunnan parissa tehtävästä työstä. Kurssin tavoitteena on luoda ymmärrys siitä, miten ulkoilukasvattajat, ohjaajat ja oppaat voivat vaikuttaa myönteisesti asiakkaidensa luonto- ja kulttuurisuhteeseen. Vahva suhde luontoon liittyy psykologiseen hyvinvointiin ja ennakoivaan lähestymistapaan kestävään kehitykseen.
Tällä kurssilla opit ymmärtämään paremmin omaa luontosuhdettasi ja saat valmiudet soveltaa tietojasi asiakastyössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Tunnistat osia luontokasvatuksen filosofiasta, mutta et kykene selittämään eri tekijöiden välisiä vuorovaikutuksia luontosuhteen kehittymisessä. Osaat listata erilaisia luontosuhteita, mutta et osaa soveltaa muistamaasi luontoliikunta aktiviteettien toteutuksessa.

Hyväksytty
Osaat selittää luontokasvatuksen filosofian periaatteet ja eri tekijöiden väliset vuorovaikutukset luontosuhteen kehittymisessä. Osaat ratkaista erilaisista luontosuhteista johtuvat tarpeet luontoliikunta aktiviteettien toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Elonheimo, M. 2002. Eletty luonto ja ymmärretty ympäristö - tutkimus kolmen sukupolven arkielämän luontosuhteista. pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopisto, Limnologian ja ympäristönsuojelun laitos. 



Hungerford, H. &  Volk, T. 1990. Changing learner behaviour through environmental education. The Journal of Environmental Education 21(3).



Pietarinen, J. 1987. Ihminen ja metsä: neljä perusasennetta. Silva Fennica (21)4: 323-331.



Borg, P. (toim.) 2012. Polkuja Metsään.


Lisätiedot

Opiskelija tarvitsee kurssille omat retkeily ja yöpymisvälineet lukuunottamatta keittimiä ja telttoja.

Opintojakson oppimateriaali on englanninkielinen. Kurssisuoritukset tehdään englannin kielellä.

Toteutustavat

Kurssi toteutetaan kolmessa osassa.
1. osa on itsenäinen moodlessa toteutettava osio joka on oltava tehtynä ennen intensiivijaksoa.
2. osa on intensiivijakso jossa opiskelijat toimivat monikansallisessa ryhmässä viikon ajan ulkomailla.
3. osio on opiskelijoiden yhdessä järjestämä webinaari, joka toimii loppunäyttönä.
Englanniksi
Kurssi on erasmus rahoitteinen

Siirry alkuun