Responsibility CommunicationLaajuus (5 cr)
Course unit code: R801MVVIESTOJ
General information
- Credits
- 5 cr
Objective
Opiskelija
• osaa määritellä vastuullisuusviestinnän ja sen roolin osana organisaation viestintää
• osaa tarkastella organisaation vastuullisuusviestintää ja sen nykytilaa
• osaa tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuulli-suusviestinnässä
• osaa suunnitella vastuullisuusviestintää
• osaa laatia viestintäsuunnitelman organisaation vastuullisuus-viestinnän kehittämiseksi
• osaa esittää vastuullisuusviestintäsuunnitelman kohdeorgani-saatiolle vakuuttavasti, vaikuttavasti ja visuaalisesti havainnol-lisesti
Content
Opinnot syventävät viestintäosaamista erityisesti vastuullisuusvies-tinnän näkökulmasta.
Sisällöt:
- vastuullisuusviestintä yritysviestinnän näkökulmasta
- sisällöt, keinot ja kanavat
- vastuullisuusviestinnän tarkastelu
- vastuullisuusviestinnän suunnittelu
- viestintästrategian tai -suunnitelman vakuuttava ja vaikut-tava esittäminen
Assessment criteria, satisfactory (1)
1: Opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteita osittain. Hänen tuotoksensa ovat puutteellisia tai muuten epäselviä.
2: Opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet osittain. Hänen tuotoksissaan on puutteita, mutta niistä voi olla hyötyä kohdeorganisaatiolle.
Assessment criteria, good (3)
3: Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet melko hyvin. Hänen tuotoksensa ovat osittain kohdeorganisaation hyödynnettävissä
4: Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet hyvin. Hänen tuotoksensa ovat kohdeorganisaation hyödynnettävissä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet erinomaisesti. Hänen tuotoksensa tuovat erityistä lisäarvoa kohdeorganisaatiolle ja ovat suoraan hyödynnettävissä.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija ei tee vaadittavia suorituksia eikä siten saavuta opintojakson tavoitteita.
Materials
• Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2015. Areena. Yritys-viestinnän käsikirja. Helsinki: Edita. Saatavana myös e-kirjana, Ellibs-verkkokirjahylly. o erityisesti luku 2 Mitä kuuluu? Viestintää sidosryh-mien vuorovaikutuksessa • Pasanen, K. 2020. Vastuullisuusviestinnällä kohti kestäväm-pää matkailua. Teoksessa H. Konu, J. Pesonen & H. Reijo-nen (toim.) Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön, luku 4/I. Tampere: Osuuskunta Vastapaino. E-kirja, Ellibs-verkkokirjahylly. o Matkailuteemasta huolimatta kirjan tieto vastuulli-suusviestinnästä sovellettavissa muuhunkin liiketoi-mintaan ja muiden alojen organisaatioihin. • Blogikirjoituksia vastuullisuusviestinnästä: o Meltwater 2021. Vastuullisuusviestintä ei ole vain sanahelinää vaan lupaus arjen tärkeistä asioista. Blogikirjoitus 8.1.2021. Viitattu 7.4.2021 https://www.meltwater.com/fi/blog/vastuullisuusviestinta. o Nordlund, I. 2020. Vastuullinen yritys tekee hyvää, mutta missä on vastuullisuusviestintä? Blogikirjoitus 23.3.2020. Viitattu 7.4.2021 https://kumppania.fi/2020/03/23/vastuullisuusviestinta/. • Muu opiskelijan valitsema ajankohtainen ja luotettava läh-demateriaali
Execution methods
Opiskelija voi aloittaa opintojakson omaan aikatauluunsa sopi-vasti. Opintojakson eteneminen on ohjattu vaiheittain Moodle-työtilassa. Ajankäyttösuositus suluissa.
1. Opiskelija perehtyy materiaaleihin verkossa ja muodos-taa käsityksen vastuullisuusviestinnästä ja sen roolista organisaation viestinnässä. (20 h)
2. Opiskelija perehtyy viestintästrategian ja viestintäsuun-nitelman sisältöihin ja eroihin ja valitsee näistä toisen tehtäväkseen tällä opintojaksolla. Valinta perustuu koh-deorganisaation tarpeeseen. (5 h)
3. Opiskelija tarkastelee kohdeorganisaation vastuullisuus-viestinnän näkyvyyttä, sisältöjä, keinoja ja onnistumista eri kanavissa. Hän tekee vastuullisuusviestinnän tietope-rustaan peilaten nykytila-analyysin. Hän laatii nykytila-analyysista visuaalisen esityksen, joka sisältää esimerk-kejä organisaation viestinnästä. (40 h)
4. Opiskelija tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuullisuusviestinnässä. Hän laatii kirjallisen viestintä-strategian tai viestintäsuunnitelman vastuullisuusviestin-nän kehittämiseksi ja toteuttamiseksi kohdeorganisaa-tiossa. (40 h)
5. Opiskelija laatii viestintästrategiastaan tai -suunnitelmastaan suullisen esityksen kohdeorganisaa-tiolle ja videoi esityksensä. Tavoitteena on vakuuttava, vaikuttava ja visuaalisesti havainnollinen esitys. (20 h)
6. Opiskelija kirjoittaa lyhyen itsearvioinnin, jossa peilaa osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskeli-ja palauttaa nykytila-analyysin, kirjallisen tuotoksen ja videoidun esityksen Moodleen. (5 h)
7. Opiskelija saa suorituksista palautteen ja arvioinnin vii-meistään kuukauden sisällä siitä, kun kaikki tehtävät on palautettu.
Accomplishment methods
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti vapaasti valittavana aikana verkossa. Oppimisprosessi sisältää itsenäisen perehtymisen materiaaleihin sekä niihin perustuvat tehtävät, joiden tarkaste-lukohde on opiskelijan oma työorganisaatio. Tarvittaessa opis-kelija voi sopia muusta kohdeorganisaatiosta vastuuopettajan kanssa.