Siirry suoraan sisältöön

Ennakoiva talouden johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK146

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija kehittää taitojaan liiketoiminnan talouden suunnittelun ja johtamisen näkökulmasta. Hän tuntee talouden johtamisen teoreettisen taustan ja osaa soveltaa sitä tutkimus- ja kehittämistyössään. Opiskelija osaa rakentaa yrityksen tai työyksikkönsä taloushallinnon prosessit tuottamaan tarpeellista ja laadukasta tietoa päätöksentekoa varten kulloisenkin tiedon tuottamista varten tarvittavia tietojärjestelmiä käyttäen. Opiskelija osaa ennakoida alueellisten ja kansainvälisen toimintaympäristöjen muutosten vaikutukset organisaation talouteen. Hän ymmärtää taloudellisen epävarmuuden ja riskit ja osaa huomioida ne talouden suunnittelussa. Hän osaa hyödyntää talouden suunnittelussa ja seurannassa tarvittavaa verkostoa. Opiskelija osaa hyödyntää yrityksen toimintaa koskevaa lainsäädäntöä tutkimus- ja kehittämistyössään.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen

Sisältö

- Talouden johtamisen teoreettinen tausta
- Talouden johtamisen prosessien hallinta
- Riskit ja epävarmuus
- Taloustieto liiketoiminnan tutkimus- ja kehittämistyössä
- Ammattialan tietojen hyödyntäminen alan ammattikäytäntöjen kehittämisessä ja toiminnan arvioinnissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.

1-2: Opiskelija
- tuntee talouden johtamisen teoreettisen taustan, lainsäädännön vaatimukset sekä verkostojen merkityksen.
- ymmärtää talouden suunnittelun ja johtamisen prosessit sekä taloustiedon merkityksen liiketoiminnassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- analysoi ja tulkitsee talouden suunnittelun ja johtamisen nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä.
- huomioi suunnittelussaan talouden johtamisen teoreettisen taustan, lainsäädännön vaatimukset ja verkostojen merkityksen.
- analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa talouden suunnittelun ja johtamisen nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä.
- osaa analysoida ja ennakoida alueellisten ja kansainvälisen toimintaympäristöjen muutosten vaikutukset organisaation talouteen ja osaa soveltaa talouden suunnittelussa ja kehittämisessä talouden johtamisen teoreettista taustaa, lainsäädännön vaatimuksia ja verkostoja.
- osaa tunnistaa ja analysoida taloudelliset epävarmuudet ja riskit sekä osaa huomioida ne talouden suunnittelussa, kehittämisessä ja johtamisessa.
- osaa kehittää talouden suunnittelua ja johtamista tuottamaan tarpeellista ja laadukasta tietoa päätöksentekoa varten kulloisenkin tiedon tuottamista varten tarvittavia tietojärjestelmiä käyttäen.