OY ripa testi 5Laajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: C-99203-402141S
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Korkeakoulu
- 99203
Osaamistavoitteet
Aistit ja kommunikaatio - Opiskelija ymmärtää aistien ja kommunikaation yhteyden sekä kommunikaation henkilökohtaisen mutta myös historiallisen ja yhteiskunnallisen kehityksen. - Opiskelija osaa kuvata lapsen tavanomaisen ja poikkeavan kielen kehityksen. Hän oppii arvioimaan ja tukemaan lapsen kielen kehitystä yleisellä tasolla sekä osaa käyttää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä. - Opiskelija oppii tunnistamaan kommunikaation ongelmia, kuten artikulaatiovaikeuksia ja kehityksellisen kielihäiriön ja osaa kuntouttaa niitä erilaisin interventioin. - Opiskelija saa käsityksen kuulo- ja näkövamman vaikutuksista kielenkehitykseen.
Sisältö
Kommunikaation kehityksen vaiheet sekä niiden tukeminen harjoitteilla ja/tai AAC-menetelmillä, yleisimpien artikulaatiovirheiden tunnistus, arviointi ja kuntoutus. Viittomakielen ja tukiviittomien opettelua.
Esitietovaatimukset
Esitietovaatimukset: Erityispedagogiikan perus- ja aineopinnot tai erityisopettajan opintoja opiskelevilla perusopinnot Yhteydet muihin opintojaksoihin: Opintojakso on osa erityispedagogiikan syventäviä opintoja tai aineopintoja riippuen opintojen aloitusvuodesta. Opintojakso on myös osa erityisopetuksen tehtäviin ammatillisia valmiuksia antavia opintoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Oppimateriaalit
3 teosta: - Takala, M. & Sume, H. (toim.) 2016. Kieli, kuulo ja oppiminen. Kuurojen ja huonokuuloisten lasten opetus. Finn Lectura. Tampere: Tammer-Paino. 3. täysin uudistettu painos. - Damico, J. S.; Muller, N. & Ball, M. J. 2021. The Handbook of Language and Speech Disorders. 2nd edition. WILEY Blackwell. (osa II: luvut 7, ja 9 sekä osa III: luvut 15, 19 ja 20) - Alant, Erna. 2017. Augmentative and alternative communication : engagement and participation Luvut 1-5. https://oula.finna.fi/Record/oula.1660124
Lisätiedot
Opetuskieli: suomi Kohderyhmä: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan erityispedagogiikan pääaineopiskelijat sekä erityisopettajaksi pätevöityvät opiskelijat. SaVEO
Toteutustavat
Järjestämistapa: Luennot etäopetuksena, paitsi ensimmäinen luento lähiopetusta. Luentoja 16 h ja pienryhmätyöskentelyä 14 h, sekä omatoimista työskentelyä. Tentti viimeisellä luentokerralla.
Suoritustavat
Luennot etänä, harjoitukset lähiopetuksena, tentti ja aktiivinen läsnäolo