POISTETTU: Suomen kieli ja viestintä (3op)
Opintojakson tunnus: C-99202-K702G15OJ
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
- Korkeakoulu
- 99202
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:Opiskelija osaa kehittää omia kirjallisia ja suullisia viestintätaitojaan ja osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työyhteisöjen vuorovaikutustilanteissa. Kirjallisessa viestinnässä opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja tekstilajitietouttaan tarkoituksenmukaisten opiskelu-, työelämä- ja muiden tekstien analysoinnissa ja tuottamisessa. Suullisessa viestinnässä ja esiintymistaidossa opiskelija osaa ottaa sanomaa rakentaessaan huomioon viestinnän tavoitteen, tilanteen, välineen, kohderyhmän sekä palautteen. Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisia puheviestintätaitoja erilaisissa työelämän tilanteita simuloivissa yksilöllisissä ja ryhmäviestintätilanteissa. Teemat:Tekstilajit, kirjoittamisprosessi, opiskelukirjoittamisen tekstilajit, työelämän tekstilajit ja asiantuntijaviestintä, palautteen hankkiminen ja antaminen, tekstin- ja kielenhuolto Puheviestinnän taidot, yksilölliset ja ryhmäviestintätilanteet, työelämän puheviestintätilanteet ja asiantuntijaviestintä, palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Sisältö
Kirjoitusviestintä Kirjoittajan omakuva. Opiskelija tuntee tekstilajit sekä tekstityypit ja osaa hyödyntää niiden tilanteenmukaisen käytön opiskelussa ja työelämässä. Opiskelija osaa ilmaista ja jäsentää ajatuksiaan kirjallisesti. Opiskelija osaa arvioida ja muokata omaa tekstiään sekä antaa palautetta muiden teksteistä. Opiskelija hallitsee kielellisesti ja tyylillisesti moitteettoman asiatyylisen kirjallisen esityksen laadinnan. Perehdytään tekstilajeista referaatin, esseen, raportin ja tutkielman piirteisiin. Puheviestintä Opintojakson jälkeen opiskelija osaa valmistaa ja esittää kuulijoiden ja tilanteen kannalta tarkoituksenmukaisen, havainnollisen ja ymmärrettävän puhe-esityksen omasta tieteenalastaan. Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa yksilö- ja ryhmäviestintätilanteissa. Pystyy osallistumaan tieteelliseen vuorovaikutukseen argumentoinnin ja analyyttisen kuuntelun avulla. Osaa antaa, vastaanottaa ja käsitellä palautetta rakentavasti. Pystyy realistisesti arvioimaan omia puheviestintätaitojaan ja ymmärtää puheviestintätaitojen merkityksen osana ammattitaitoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstikonvention ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Rakenteessa ja kielessä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita. Opiskelija osaa ohjatusti toimia tarkoituksenmukaisesti erilaisissa opiskelun ja työelämän yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa. Suullisessa viestinnässä ja esiintymistaidossa opiskelija osaa ottaa sanomaa rakentaessaan puutteellisesti huomioon viestinnän tavoitteen, tilanteen, välineen, kohderyhmän sekä palautteen. Hyvä Opiskelija osaa kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä.Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne ja kieli tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita. Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti erilaisissa opiskelun ja työelämän yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa. Suullisessa viestinnässä ja esiintymistaidossa opiskelija osaa ottaa sanomaa rakentaessaan huomioon viestinnän tavoitteen, tilanteen, välineen, kohderyhmän sekä palautteen. Kiitettävä Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä.Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne ja kieli tukevat hyvin tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita. Opiskelija osaa itsenäisesti toimia tarkoituksenmukaisesti erilaisissa opiskelun ja työelämän yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa. Suullisessa viestinnässä ja esiintymistaidossa opiskelija osaa ottaa sanomaa muodostaessaan hyvin huomioon viestinnän tavoitteen, tilanteen, välineen, kohderyhmän sekä palautteen.