Siirry suoraan sisältöön

Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, koulutuskohtainen osa (kasvatus-ja aikuiskasvatustiede) (3op)

Opintojakson tunnus: C-10088-FK00EH66

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op
Opetuskieli
suomi
Korkeakoulu
Itä-Suomen yliopisto

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija - Tunnistaa kasvatussosiologisen näkökulman tieteellisissä teksteissä - Tunnistaa koulutuksen yhteiskunnallisia ja kulttuuria merkityksiä - Osaa reflektoida käsitteellisesti omaa koulutustaan ja oppimistaan suhteessa elämänkulkuun ja yhteiskuntaan - Tunnistaa koulutuspoliittisia kysymyksenasetteluja ja osaa analysoida niitä kriittisesti Geneeriset taidot: kriittinen ja eettinen ajattelu.

Sisältö

Kasvatuksen yhteiskunnallisen tutkimuksen luonne, keskeiset käsitteet ja teoriat. Koulutuksen yhteiskunnalliset funktiot; moninaisuus koulutuksessa. Koulutuksen ja kasvatuksen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa eri ikäryhmille.

Esitietovaatimukset

Koulutuskohtainen osa suositellaan suoritettavaksi yhteisen osan jälkeen tai yhtä aikaa yhteisen osan kanssa.

Oppimateriaalit

- Kalalahti, M., Silvennoinen, H., Vilkman, M. & Varjo, J. (toim.) (2023). Koulutus ja yhteiskuntaluokka. Kasvatussosiologian vuosikirja 4. Tampere University Press. - Silvennoinen, H., Kalalahti, M. & Varjo, J. (toim.) (2018). Koulutuksen lupaukset ja koulutususko: Kasvatussosiologian vuosikirja 2. Suomen kasvatustieteellinen seura.

Lisätiedot

Opintojakson voi suorittaa kulkukaavion mukaisesti kevätlukukaudella. Kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen pää-, sivuaine- ja avoimen opiskelijat voivat korvata tämän opintojakson 5 op kokonaisuuden (eli yhteisen ja koulutuskohtaisen osan) suorittamalla englanninkielisen opintojakson Finnish education and Society, 5 ECTS.

Toteutustavat

Aloitustapaaminen pidetään Joensuun kampuksella (myös etäyhteys). Oppikirjoihin pohjautuvat soveltavat tehtävät, joita arvioidaan helmikuun, maaliskuun lopussa ja 15.5. jälkeen, tehdään yksilötyönä.

Suoritustavat

Suoritustavat: Aloitustapaaminen 2 t (myös etäyhteys); oppimateriaaleihin pohjautuvat oppimistehtävät 30 t; itsenäinen työskentely 49 t. Arviointiperusteet: Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5.

Siirry alkuun