Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, koulutuskohtainen osa (kasvatus-ja aikuiskasvatustiede) (3op)
Opintojakson tunnus: C-10088-FK00EH66
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
- Korkeakoulu
- Itä-Suomen yliopisto
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija - Tunnistaa kasvatussosiologisen näkökulman tieteellisissä teksteissä - Tunnistaa koulutuksen yhteiskunnallisia ja kulttuuria merkityksiä - Osaa reflektoida käsitteellisesti omaa koulutustaan ja oppimistaan suhteessa elämänkulkuun ja yhteiskuntaan - Tunnistaa koulutuspoliittisia kysymyksenasetteluja ja osaa analysoida niitä kriittisesti Geneeriset taidot: kriittinen ja eettinen ajattelu.
Sisältö
Kasvatuksen yhteiskunnallisen tutkimuksen luonne, keskeiset käsitteet ja teoriat. Koulutuksen yhteiskunnalliset funktiot; moninaisuus koulutuksessa. Koulutuksen ja kasvatuksen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa eri ikäryhmille.
Esitietovaatimukset
Koulutuskohtainen osa suositellaan suoritettavaksi yhteisen osan jälkeen tai yhtä aikaa yhteisen osan kanssa.
Oppimateriaalit
- Kalalahti, M., Silvennoinen, H., Vilkman, M. & Varjo, J. (toim.) (2023). Koulutus ja yhteiskuntaluokka. Kasvatussosiologian vuosikirja 4. Tampere University Press. - Silvennoinen, H., Kalalahti, M. & Varjo, J. (toim.) (2018). Koulutuksen lupaukset ja koulutususko: Kasvatussosiologian vuosikirja 2. Suomen kasvatustieteellinen seura.
Lisätiedot
Opintojakson voi suorittaa kulkukaavion mukaisesti kevätlukukaudella. Kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen pää-, sivuaine- ja avoimen opiskelijat voivat korvata tämän opintojakson 5 op kokonaisuuden (eli yhteisen ja koulutuskohtaisen osan) suorittamalla englanninkielisen opintojakson Finnish education and Society, 5 ECTS.
Toteutustavat
Aloitustapaaminen pidetään Joensuun kampuksella (myös etäyhteys). Oppikirjoihin pohjautuvat soveltavat tehtävät, joita arvioidaan helmikuun, maaliskuun lopussa ja 15.5. jälkeen, tehdään yksilötyönä.
Suoritustavat
Suoritustavat: Aloitustapaaminen 2 t (myös etäyhteys); oppimateriaaleihin pohjautuvat oppimistehtävät 30 t; itsenäinen työskentely 49 t. Arviointiperusteet: Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5.