POISTETTU: J: Lapsen oikeudetLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: C-10088-5311638
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Korkeakoulu
- Itä-Suomen yliopisto
Osaamistavoitteet
Opiskelija - ymmärtää alaikäisen oikeudellisen aseman erityispiirteet - tuntee alaikäisen oikeudellista asemaa koskevat keskeiset oikeuslähteet ja osaa soveltaa niitä lapsioikeudellisten kysymysten ratkaisemisessa esimerkiksi koskien lapsen huoltoa, varhaiskasvatusta, lastensuojelua, koulua ja terveydenhuoltoa - ymmärtää perus- ja ihmisoikeuksien merkityksen alaikäisen oikeudellisen aseman tarkastelussa - ymmärtää lapsioikeuden keskeisten käsitteiden ja periaatteiden sisällön ja osaa käyttää niitä sujuvasti oikeudellisessa argumentaatiossa - pystyy tunnistamaan oikeudellisesti relevantit kysymykset annetusta materiaalista - pystyy esittämään vakuuttavia oikeudellisia perusteluja muotoillessaan oikeudellisia ratkaisuja - on selvillä alaikäiselle kuuluvien oikeuksien toteutumisen keskeisistä haasteista Suomessa Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: - kansainvälisyys - kriittinen ajattelu - oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen
Sisältö
Lapsen oikeudellista asemaa koskeva keskeinen normisto, lapsioikeuden erityispiirteet, alaikäisten oikeuksien toteutumisen keskeiset haasteet Suomessa.
Esitietovaatimukset
ON/OTM ja HTK/HTM opiskelijat: 5311026 Oikeustieteen perusteet, 5311304 Yleishallinto-oikeus, 5311091 Valtiosääntöoikeus ja 5311610 Perhe- ja jäämistöoikeus. Muut kuin ON/OTM ja HTK/HTM opiskelijat: - 5311026 Oikeustieteen perusteet - 5311610 Perhe- ja jäämistöoikeus TAI 5513503 Lapsi-, perhe- ja edunvalvontaoikeus - 5311304 Yleishallinto-oikeus ja 5311091 Valtiosääntöoikeus TAI 5513304 Sosiaalioikeus sosiaalityössä Lasten oikeudellista asemaa koskevaa koulutusta tarvitsevat ammattilaiset voivat tiedustella poikkeusta edellytyksistä, jos heidän tarkoituksenaan on kehittää ammatillista osaamistaan suorittamalla Lapsen oikeudet -opintojakso.
Oppimateriaalit
Lukuvuosi 2024-2025: 1) Hakalehto, Suvianna: Lapsioikeuden perusteet (2018), s. 1-118, 162-293, 351-439. 2) Hakalehto, Suvianna – Sovela, Katariina: Lapsen etu ja sen ensisijaisuus ulkomaalaisasioita koskevassa päätöksenteossa. Teoksessa Kotkas, Toomas & Kallio, Heikki & Palander, Jaana (toim.): Ulkomaalaisoikeus (2018), s. 407-445. 3) Toivonen, Virve – Korkman, Julia – Laajasalo, Taina – Pollari, Kirsi. Oikeudellinen ikärajasääntely käyttäytymistieteellisen tiedon valossa. Defensor Legis 2022, s. 857-875. 4) Hakalehto, Suvianna, Lapsen oikeuksien sopimus korkeimman oikeuden ratkaisuissa. Defensor Legis 2021, s. 661–678. 5) Sormunen, Milka: A Focus on Domestic Structures: Best Interests of the Child in the Concluding Observations of the UN Committee on the Rights of the Child. Nordic Journal of Human Rights. Vol 38 (2020), issue 2, p. 100-121. 6) Hakalehto Suvianna – Helander, Merike: Poikien ei-lääketieteellinen ympärileikkaus lapsen oikeuksien näkökulmasta. Defensor Legis 2017, s. 942-961. 7) Haugli, Trude - Nylund, Anna: Children’s Constitutional Rights in the Nordic Countries: Do Constitutional Rights Matter? Teoksessa Haugli – Nylund – Sigurdsen – Bendiksen (toim.): Children’s Constitutional Rights in the Nordic Countries, s. 391-420. Brill 2020. 8) Hanson, Karl – Lundy, Laura: Does Exactly What It Says on the Tin: A Critical Analysis and Alternative Conceptualisation of the So-Called General Principles of the Convention on the Rights of the Child. International Journal of Children’s Rights 25(2017), p. 285-306. 9) YK:n Lapsen oikeuksien komitean yleiskommentit 5, 12 ja 14 (löytyvät lapsiasiavaltuutetun internet-sivulta). 10) YK:n Lapsen oikeuksien komitean Suomelle antamat suositukset vuonna 2023 (löytyvät englanniksi lapsiasiavaltuutetun ja ulkoministeriön nettisivuilta) Säädökset: YK:n lapsen oikeuksien sopimus (SopS 59/1991) Suomen perustuslaki (731/1999) Euroopan ihmisoikeussopimus (63/1999) Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta (361/1983) Lastensuojelulaki (417/2007) Varhaiskasvatuslaki (540/2018) Ks. edellisten lukuvuosien tiedot menneiden toteutusten kuvauksista.
Lisätiedot
Opettajat: Suvianna Hakalehto Pääaineopiskelijat (ON/OTM, HTK/HTM): Opintojakso on tarkoituksenmukaista suorittaa aikaisintaan toisena oikeustieteen opiskeluvuonna.Tenttimahdollisuuksia on kolme kertaa lukuvuodessa. Opetus järjestetään kerran lukuvuodessa. Opintojakso on avoin kaikille, jotka ovat suorittaneet hyväksytysti kohdassa Esitietovaatimukset mainitut opintojaksot tai niitä vastaavat opintokokonaisuudet Kurssille ei oteta vastaan myöhästyneitä ilmoittautumisia. Opetuskieli on suomi.
Toteutustavat
Opintojaksolla on käytössä Digicampus-alusta. https://digicampus.fi/course/view.php?id=813 (kurssiavain). Luentokurssille ilmoittaudutaan palauttamalla luentokurssiin kuuluva ennakkotehtävä Digicampus-alustalle viimeistään 7 päivää ennen ensimmäistä opetuskertaa. Opetusta ei tallenneta.
Suoritustavat
Opintojaksolla on kolme vaihtoehtoista suoritustapaa: Suoritustapa 1: - vapaaehtoiset luennot 16 t - määräajassa (kolme viikkoa ennen tenttipäivää) palautettavat oppimistehtävät (2 kpl) ja itsenäinen työskentely 115 t - salitentti 4 t Suoritustapa 2: - pakolliset luennot 16 t - luentoihin liittyvät, opetuksen kuluessa, määräajassa palautettavat oppimistehtävät (5 kpl), joista opiskelija saa tenttiin 5 lähtöpistettä, jotka korvaavat opiskelijan valinnan mukaan yhden tehtävän tentissä ja muu itsenäinen työskentely 115 t - salitentti 4 t Suoritustapa 3 (vain ON/OTM- ja HTK/HTM-opiskelijoille): - pakolliset luennot 16 t - luentoihin liittyvät, opetuksen kuluessa, määräajassa palautettavat oppimistehtävät (5 kpl) ja oppimispäiväkirja 119 t Huom! Suoritustapa 3 on käytettävissä ainoastaan kerran lukuvuodessa, välittömästi luentokurssia seuraavalla tenttikierroksella. Suoritustavat 2 ja 3 eivät ole käytettävissä, jos opiskelija joutuu olemaan pois opetuksesta yli 2x45 minuuttia. Tätä lyhyemmän poissaolon voi korvata opettajalta ennakkoon pyydetyllä lisätehtävällä. Pakolliseen opetukseen osallistumatta jättäminen on opiskelijan vastuulla. Arvosteluperusteet: Suoritusvaihtoehto 1: Kokonaisarvosana 0-5, joka koostuu tentistä (100%). Suoritusvaihtoehto 2: Kokonaisarvosana 0-5, joka koostuu tentistä (100 %). Suoritusvaihtoehto 3: Kokonaisarvosana 0-5, joka koostuu oppimispäiväkirjasta (100%). Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.