Strategia, prosessien ja asiakkuuksien johtaminenLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: C-02471-OG00DB90
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Oulun ammattikorkeakoulu
Osaamistavoitteet
1. Opiskelija selittää strategisen ajattelun ulottuvuudet ja strategian prosessina sekä käytäntönä. 2. Opiskelija arvioi erilaisia asiakkuuksia ja verkostoja organisaation strategisena menestystekijänä. 3. Opiskelija analysoi prosessien johtamisen ja toiminnan ohjauksen merkitystä sekä henkilöstön roolia prosessien kehittämisessä ja jatkuvassa laadun parantamisessa. 4. Opiskelija arvioi valitsemansa johtamisen tai toiminnan ohjauksen prosessin näyttöön perustuvuuden. 5. Opiskelija analysoi esimieheksi kasvuaan asiakkuuksien ja prosessien johtajana.
Sisältö
Strategian merkitys johtamisessa, strategian laadinta ja strategiaprosessi, yleisimmät laadunhallinnan periaatteet ja kehittämismenetelmät, asiakkuudet sosiaali- ja terveydenhuollon eri palveluissa, asiakasymmärrys, asiakkuuden hallintamallit, arvo/asiakaslupaus, prosessien johtaminen ja toiminnan ohjaus osana laadunhallintaa, tiedolla johtaminen ja toiminnan näyttöön perustuvuus, osallistuva henkilöstö osana prosessien ja laadun kehittämistä, työntekijäkokemusten yhteys asiakaskokemuksiin
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tyydyttävän arviointikriteerit 1. Opiskelija kuvaa esimerkkiorganisaation strategian ja strategiaprosessin. Näitä tarkastellaan suhteessa kansalliseen teoriatietoon, mutta tarkastelu jää irralliseksi. 2. Opiskelija määrittelee asiakkuudenhallinnan keskeiset käsitteet teoreettisesti ja tunnistaa erilaisia asiakkuuksia ja palvelupolkuja esimerkkiorganisaatiossa. Opiskelija tunnistaa asiakkuuksien johtamisen kannalta keskeiset verkostot. 3. Opiskelija kuvaa prosessien johtamisen ja toiminnan ohjauksen perusperiaatteet esimerkkiorganisaatiossa. Opiskelija tunnistaa henkilöstöä ja asiakkaita osallistavia menetelmiä prosessien ja laadun kehittämisessä. 4. Opiskelija etsii valitsemaansa johtamisen tai toiminnan ohjauksen prosessia koskevaa tietoa ja tunnistaa joiltakin osin prosessin näyttöön perustuvuutta. 5. Opiskelija kuvaa omaa esimieheksi kasvuaan asiakkuuksien ja prosessien johtamisen näkökulmasta. Opiskelija hyödyntää aiheiden reflektoinnissa kansallista tutkimus- ja asiantuntijatietoa sekä johtajamentorin kanssa käytyjä keskusteluja. Hyvän arviointikriteerit 1. Opiskelija kuvaa ja arvioi esimerkkiorganisaation strategian ja strategiaprosessin sekä niiden merkityksen toiminnassa. Tarkastelussa hyödynnetään kansallista ja kansainvälistä teoriatietoa, johon esimerkkiorganisaation strategiaa reflektoidaan. 2. Opiskelija määrittelee asiakkuudenhallinnan keskeiset käsitteet kansalliseen ja kansainväliseen teoriatietoon nojautuen. Opiskelija tuottaa kuvailun erilaisista asiakkuuksista ja palvelupoluista sekä perustelee verkostojen merkitystä organisaation johtamisessa. 3. Opiskelija tarkastelee prosessien johtamista ja toiminnan ohjausta esimerkkiorganisaation kautta. Opiskelija esittää keinoja henkilöstöä ja asiakkaita osallistaviin menetelmiin. 4. Opiskelija löytää näyttöön perustuvan tiedon perusteella johtamisen tai toiminnan ohjauksen prosessin kehittämistarpeita. 5. Opiskelija analysoi omaa esimieheksi kasvuaan asiakkuuksien ja prosessien johtamisen näkökulmasta. Opiskelija hyödyntää aiheiden reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa sekä pohtii reflektoiden johtajamentorin kanssa käytyjä keskusteluja ja omaa toimintaa johtajana. Kiitettävän arviointikriteerit 1. Opiskelija kuvaa ja kriittisesti tarkastelee esimerkkiorganisaation strategiaa ja strategiaprosessia. Tarkastelussa hyödynnetään monipuolisesti kansallista ja kansainvälistä näyttöä tai parasta saatavilla olevaa asiantuntijatietoa. Organisaation strategiatyötä reflektoidaan kriittisesti suhteessa em. tietoon. 2. Opiskelija määrittelee monipuolisesti asiakkuudenhallinnan keskeiset käsitteet kansalliseen ja kansainväliseen tutkimus- ja asiantuntijatietoon nojautuen. Opiskelija tuottaa innovatiivisen kuvailun erilaisista asiakkuuksista, palveluprosesseista ja keskeisistä verkostoista. 3. Opiskelija reflektoi kriittisesti prosessien johtamista ja toiminnan ohjauksen merkitystä osana organisaation laadunhallintaa esimerkkiorganisaation kautta. Opiskelija arvioi henkilöstöä osallistavia menetelmiä ja niiden merkitystä oman organisaation ja yleisesti prosessien ja laadun kehittämisessä. 4. Opiskelija ehdottaa löytämänsä näyttöön perustuvan tiedon perusteella johtamisen tai toiminnan ohjauksen prosessin kehittämistarpeita ja suunnittelee miten kehittäisi prosessia näyttöön perustuvaksi. 5. Opiskelija reflektoi monipuolisesti ja kriittisesti omaa esimieheksi kasvuaan asiakkuuksien ja prosessien johtamisen näkökulmasta. Opiskelija hyödyntää monipuolisesti aiheiden reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä näyttöön perustuvaa tietoa sekä johtajamentorin kanssa käytyjä keskusteluja ja näiden perusteella tekee johtopäätöksiä oman johtamisen toimintamallin luomiseksi.