Basics of early childhood and primary educationLaajuus (5 cr)
Course unit code: C-01918-LKAS0301V24
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
- Institution
- University of Lapland
Objective
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa: - hahmottaa varhaiskasvatuksesta alkuopetukseen rakentuvan kasvatusjatkumon; - tunnistaa kasvatuskumppanuuden merkityksen vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä; - tunnistaa esi- ja alkuopetuksen ominaispiirteet ja osaa suunnitella ja toteuttaa työtään niiden mukaan; - tunnistaa varhaiskasvatuksen ”educare” piirteet; - nimetä lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen ja opettamisen menetelmien perusrakenteen.
Content
- tutustutaan varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen kasvatus- ja koulutusjärjestelmän osana; - tunnistetaan myönteisen siirtymäpääoman syntymisen elementit ja kasvun kontekstuaalisuus; - kehitetään kasvatuskumppanuuden valmiuksia tunnistaen perheen merkitys kasvuprosessissa; - perehdytään esi- ja alkuopetuksen tavoitteisiin, asemaan ja sisältöihin sekä toimintaympäristön haasteisiin; - tarkastellaan lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen ja oppimisen perusteita sekä teorian että käytännön sovellusten valossa.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tentin arviointikriteerit Hylätty: Vastaus on hyvin puutteellinen eikä vastaa kunnolla kysymykseen. Vastauksessa ei tunnisteta keskeisiä käsitteitä. Välttävä (1): Vastaus on niukka tai siinä ei tunnisteta tenttikirjan/luentojen keskeistä sisältöä. Vastaukseen on kirjoitettu teemasta yleisellä tasolla tai siihen otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät löyhästi teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita tenttikirjassa/luennoissa. Vastaus ei ole johdonmukainen. Tyydyttävä (2): Vastaus on niukka tai hyvin laveasti kirjoitettu. Vastauksessa on kuvattu joitain peruskäsitteitä/ ilmiön peruspiirteitä, mutta siinä ei kunnolla rajata tenttikirjan/luentojen keskeistä sisältöä. Vastaukseen on otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita tenttikirjassa/luennoissa.
Assessment criteria, good (3)
Tentin arviointikriteerit Hyvä (3): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet selkeästi. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen olennaiset piirteet tai seikat. Kiitettävä (4): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet erittäin selkeästi ja perusteellisesti. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen hyvin eri näkökulmista.
Assessment criteria, excellent (5)
Tentin arviointikriteerit Erinomainen (5): Teksti on napakka ja johdonmukaisesti jäsennelty vastaus kysymykseen. Vastauksessa kuvataan ilmiöön/ aiheeseen liittyvät käsitteet johdonmukaisesti perustellen eri näkökulmista. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan analysoida ja jäsentää ilmiön/aiheen piirteet tai seikat monipuolisesti.
Materials
Oheiskirjallisuus: Salomaa, Saara & Sommers-Piiroinen, Johanna (2017). Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa kuuluu kuvaan. Kokemusten jakamista ja toimintamalleja varhaisen mediakasvatuksen yhteiseen kehittämiseen. http://www.mediataitokoulu.fi/kuuluukuvaan.pdf
Execution methods
Verkko- ja lähiopetus 10 h Harjoitukset 5 h ja suurryhmäopetus 2h Tutustumiskäynnit esiopetukseen ja raportointi 12 h Omatoiminen pienryhmätyöskentely 10 h Itsenäinen työskentely 95 h Opetusprofiili: HYBRIDI 1
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen verkko- ja kontaktiopetukseen, kirjallisuuden tenttiminen Luento- ja kirjallisuustentti 2 op /5 – 1 / hylätty Harjoitukset ja suurryhmäopetus 2 op /hyväksytty/hylätty Tutustumiskäynnit 1 op /hyväksytty/hylätty