Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutuksen tutkimus tietoperustaisen kuntouttavan sosiaalityön vahvistajana (5op)

Opintojakson tunnus: ERKU1109

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoite: Erikoistuva opiskelija tuntee diskursiivisiin lähestymistapoihin nojaavat institutionaalisten ja ammatillisten vuorovaikutustilanteiden tutkimusperinteet. Hän ymmärtää kielenkäytön, kategorisointien ja kasvokkaisten kohtaamisten merkityksen kuntouttavassa työssä. Lisäksi opiskelijalla on valmiuksia soveltaa vuorovaikutuksen tutkimukseen perustuvia otteita ja orientaatioita omassa työssään ja sen kehittämisessä.

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuus lähiopetusjaksolle:
Hall, Christopher & Juhila, Kirsi & Matarese, Maureen & van Nijnatten, Carolus (toim.) (2014): Analysing social work communication – discourse in practice. Routledge.
Jokinen, Arja (2012): Kategoriat, instituutiot ja sosiaalisen järjestyksen tuottaminen. Teoksessa Arja Jokinen, Kirsi Juhila & Eero Suoninen (toim.): Kategoriat, kulttuuri ja moraali: johdatus kategoria-analyysiin. Vastapaino, 227–226.
Heritage, John & Clayman, Steven (toim.) (2010): Talk in action – interactions, identities, and institutions. Wiley-Blackwell.
Juhila, Kirsi (2004): Sosiaalityön vuorovaikutuksen tutkimus – historiaa ja nykysuuntauksia. Janus 12(2), 155–183.
Mönkkönen, Kaarina (2018): Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
Seikkula, Jaakko & Arnkil, Tom Erik (tulossa 2019): Ennakointidialogeja kunnioittavan kohtaamisen tueksi. Gaudeamus.

Lisätiedot

Vastuutoteuttaja: Tampereen yliopisto
Ajankohta: Syyskuu 2021

Toteutustavat

Oppimismuodot: Lähiopetusjakso 5 op (2 pv, Tampere): Ennakkotehtävä, luennot ja ryhmäkeskustelut. Luentoihin ja erikseen jaettavaan kirjallisuuteen perustuva essee.

Siirry alkuun