Siirry suoraan sisältöön

Kansalaiskasvatus, hyvä hallinto & aktiivinen kansalaisuus (7op)

Opintojakson tunnus: GKAS3413

Opintojakson perustiedot


Laajuus
7 op
Opetuskieli
englanti

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- on saanut yleisen käsityksen kasvatuksen potentiaalisesta roolista hallittavissa olevana muutosagenttina.
- on tutustunut monikulttuurisen luokan kanssa työskentelyyn liittyviin periaatteisiin ja hänellä on kykyä edistää koulussa tai luokassa monikulttuurisen ja vastuullisen kansalaisuuden harjoittamista.
- tietää yhteiskunnan eri osatekijöiden ja rakenteiden keskinäisistä riippuvuussuhteista.
- ymmärtää hyvän hallinnon periaatteita ja osaa soveltaa niitä ihmisyhteisön eri tasoilla, mukaan lukien kouluympäristö ja luokkahuone.
- kykenee soveltamaan hyvän hallinnon käytänteitä ruohonjuuritasolla, erityisesti pienellä paikallisella (kylän tai naapuruston) yhteisötasolla.
- on tutustunut kansainvälisen lain ja järjestyksen eli globaalin hallinnon trendeihin ja kehittyviin edellytyksiin.

Sisältö

- Reaktiivinen vs. proaktiivinen kasvatus ja sen tulevaisuutta rakentava rooli
- yleisen osallistumisen merkitys sosiaaliselle olemassaololle ja oikeudenmukaisuudelle
- harjoitustehtävä: kokeiluluontoinen ‘globaalikasvatuksen’ opetussuunnitelman laatiminen
- yhteiskunnan toimijat: yksilöt, instituutiot ja yhteisö
- yhteiskunnan koossa pitävät voimat: eetos ja lainsäädäntö
- hyvän hallinnon yleiset periaatteet
- vallan ja vallantavoittelun ongelmallinen luonne
- demokratia yrityksenä valjastaa vallankäyttö yhteiseen hyvään eikä vallassa olevien etuoikeutena
- kasvatus konfliktinehkäisyn ja konfliktinjälkeisen vakauttamisen työkaluna
- simulaatio tehtävä: demokraattisen ja osallistavan ongelmanratkaisun harjoitus.

Esitietovaatimukset

kurssit GKAS3411-GKAS3412 (poikkeuksista voidaan neuvotella).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä (1): Suoritus on hyvin rajoittunut ja pintapuolinen; siinä käsitellään asioita irrallisesti ja yksipuolisesti; se sisältää lukuisia virheitä tai epäselvyyksiä.

Tyydyttävä (2): Suoritus on rajoittunut ja vastaa heikosti tehtävänantoa; siinä käsitellään asioita yksipuolisesti; se sisältää joitakin virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Suoritus vastaa pääosin tehtävänantoa, ja osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella; siitä haetaan kokonaiskuvaa, mutta siinä on puutteita.

Kiitettävä (4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, ja osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella; siitä muodostuu kokonaiskuva; siinä on hyvin vähän puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suoritus on eheä ja kattava kokonaisuus, joka soveltaa asioita monipuolisesti tai sijoittaa ne eri konteksteihin; se osoittaa kriittistä ajattelua ja itsenäistä oivallusta; teksti on hyvin kirjoitettu.

Toteutustavat

- Luennot: 24h
- ryhmäkeskustelut: 6h
- harjoitukset: 9h
- itsenäinen työskentely: 146h.
- aktiivinen osallistuminen luentoihin/harjoituksiin (2 op) hyv./hyl.
- henkilökohtainen oppimispäiväkirja (3 op)1-5/hyl.
- ryhmäsimulaation & -harjoitustehtävän suorittaminen (2 op) 1-5/hyl

Suoritustavat

- Aktiivinen osallistuminen luentoihin, ryhmäkeskusteluihin ja harjoituksiin
- harjoitus- ja simulaatiotehtävän suorittaminen (pienryhmissä)
- kirjallisuuteen tutustuminen
- oppimispäiväkirjan laatiminen (yksin).

Siirry alkuun