Siirry suoraan sisältöön

Lukemisen ja kirjoittamisen oppimisvaikeudet (5op)

Opintojakson tunnus: KERI0318

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija:
- tuntee lukemaan opettamisen perusmenetelmät ja ymmärtää erilaisten menetelmien kielisidonnaisuuden
- hallitsee lukemaan oppimisen tyypillisen kehittymisen elämänkaaressa ja tunnistaa siitä poikkeavan kehityksen niin teknisen lukemisen, oikeinkirjoituksen kuin tuottavan kirjoittamisen ja luetun ymmärtämisen osalta
- osaa käyttää lukivaikeuksien arviointivälineitä ja tulkita yksilöllisiä tuloksia tuen näkökulmasta
- tuntee erilaisia tutkimusperustaisia lukemisen ja kirjoittamisen interventiomenetelmiä ja osaa soveltaa niitä vaikuttavasti eri-ikäisten oppilaiden yksilöllisiin tarpeisiin
- ymmärtää lukemisen merkityksen ja tärkeyden

Sisältö

- lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen valmiudet
- lukivaikeuksien ja heikon lukutaidon teoreettinen tausta, lukivaikeuksien tunnistaminen, arviointi, tukeminen ja tuen vaikuttavuuden seuranta
- kokonaiskielellinen harjaannuttaminen, erityisesti kielellisen tietoisuuden kuntouttaminen lukivaikeuksien ennaltaehkäisijänä ja riskien vähentäjänä
- moniammatillinen ja huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö

Esitietovaatimukset

Erityispedagogiikan perusopinnot (25 op) vähintään hyvin tiedoin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
0 Opiskelija ei tunne lukemaan opettamisen perusmenetelmiä kielisidonnaisuuden näkökulmat huomioiden. Hän ei tunnista poikkeavan kehityksen näkökulmia teknisen lukemisen, oikeinkirjoituksen eikä tuottavan kirjoittamisen tai luetun ymmärtämisen osalta. Ymmärrys lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvistä oppimisvaikeuksista on haparoiva eikä tosiasiallisista taitoja lukivaikeuksien tutkimusperusteisiin interventiomenetelmiin löydy. Kurssisuoritus ei täytä sisällöltään eikä laajuudeltaan hyväksytyn suorituksen kriteereitä.

Tyydyttävä (1-2)
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan lukemaan opettamisen perusmenetelmät ja niiden yhteyden kielisidonnaisuuteen. Hän hahmottaa poikkeavaa kehitystä niin teknisen lukemisen, oikeinkirjoituksen kuin tuottavan kirjoittamisen ja luetun ymmärtämisen osalta, mutta käsityksissä voi olla virheellisyyksiä tai ne voivat ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita. Hän tuntee tutkimusperustaisia lukemisen ja kirjoittamisen tutkimusmenetelmiä. Kurssisuoritus on toteava ja luetteloiva ja tyyliltään kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.

2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan lukemaan opettamisen perusmenetelmät ja niiden yhteyden kielisidonnaisuuteen. Hän hahmottaa ja tunnistaa poikkeavan kehityksen niin teknisen lukemisen, oikeinkirjoituksen kuin tuottavan kirjoittamisen ja luetun ymmärtämisen osalta. Hän tuntee tutkimusperustaisia lukemisen ja kirjoittamisen tutkimusmenetelmiä. Kurssisuoritus on kuitenkin kapea-alainen ja tyyliltään kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan tuntevan monipuolisesti lukemaan opettamisen perusmenetelmät ja niiden yhteyden kielisidonnaisuuteen. Hän osaa eritellä ja jäsentää poikkeavaa kehitystä niin teknisen lukemisen, oikeinkirjoituksen kuin tuottavan kirjoittamisen ja luetun ymmärtämisen osa-alueilla. Hän on perehtynyt tutkimusperustaisiin lukemisen ja kirjoittamisen tutkimusmenetelmiin ja ammentaa niistä tuotokseensa. Hän tunnistaa ja pystyy jäsentämään heikon lukutaidon teoreettisen taustan, lukivaikeuksien tunnistamisen sekä kuntouttamisen erotellen olennaiset asiat epäolennaisista, vertaillen ja asettamalla vastakkain. Kurssisuoritus on monipuolinen ja valinnat ovat argumentoituja.

4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan tuntevan monipuolisesti lukemaan opettamisen perusmenetelmät ja niiden yhteyden kielisidonnaisuuteen. Hän osaa eritellä ja jäsentää poikkeavaa kehitystä niin teknisen lukemisen, oikeinkirjoituksen kuin tuottavan kirjoittamisen ja luetun ymmärtämisen osa-alueilla. Hän tuntee tutkimusperusteisia lukemisen ja kirjoittamisen tutkimusmenetelmiä. Hän tunnistaa ja pystyy jäsentämään heikon lukutaidon teoreettisen taustan, lukivaikeuksien tunnistamisen sekä kuntouttamisen erotellen olennaiset asiat epäolennaisista, vertaillen ja asettamalla vastakkain. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia. Suoritus on monipuolinen, valinnat ovat argumentoituja ja kokonaisuus kaikkineen huolella tuotettu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
5 Opiskelija operoi sujuvasti asianmukaisilla lukemisen ja kirjoittamisen taitojen käsitteillä ja osa-alueilla. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan lukivaikeuksien kuntouttamisen keinoja monipuolisesti arvioiden ja vertailemalla eri ohjaamis- ja tukemistapoja asianmukaisesti soveltaen. Suoritus on monipuolinen, valinnat argumentoituja ja lähestymistapa alkujaan opintojakson sisällöistä soveltaen ammentava, eheä ja huolellinen kokonaisuus.

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.


Lisätiedot

- luento-opetus III periodissa (helmikuu)
- vastuuhenkilö erityispedagogiikan yliopistonlehtori Tanja Äärelä

Toteutustavat

- verkkoluennot (16 h), joka tallennetaan sekä itsenäinen tai yhteisöllinen kirjallisuuteen perehtyminen (119 h)

Suoritustavat

Hyväksytty suoritus edellyttää opetukseen osallistumista, oppimistehtävien suorittamista sekä kirjallisuuteen perehtymisen osoittamista.

Siirry alkuun