Teaching and Learning in New Learning Environments (3cr)
Course unit code: KYLE0207
General information
- Credits
- 3 cr
- Teaching language
- Finnish
Objective
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- ymmärtää millaisia ovat uudet oppimisympäristöt ja niihin soveltuva pedagogiikka
- ymmärtää millaisten pedagogisten ratkaisujen, digitaalisten sovellusten ja ympäristöjen avulla uusissa oppimisympäristöissä voidaan tukea erityisesti yhteisöllistä oppimista, toimijuutta, vuorovaikutusta ympäröivän yhteiskunnan kanssa ja oppimisen iloa.
Content
- Opintojakson aikana pienryhmät tutustuvat pedagogiikkaan, joka soveltuu mediaa ja digitaalista teknologiaa sekä tietoverkkoja hyödyntäviin oppimisympäristöihin.
- Opiskelijat perehtyvät pienryhmissä oppimisympäristöajatteluun ja erilaisiin oppimisympäristöihin.
- He tuottavat, perustelevat ja esittelevät yhteisen suunnitelman oppimisympäristöstä, jonka tavoitteena on tukea valittujen tietojen ja taitojen oppimista.
Assessment criteria, satisfactory (1)
5-1/hylätty
Materials
Lisätietoja kirjallisuudesta ja muusta materiaalista
Häkkinen, P. ym. 2013. Verkko-oppiminen murroksessa - yhteisölliset ja henkilökohtaiset oppimisympäristöt oppimiskäsityksen haastajina. Teoksessa J.T. Hakala & K. Kiviniemi (toim.) Vuorovaikutuksen jännitteitä ja oppimisen säröjä. Aikuispedagogiikan haasteiden äärellä. Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 87-98. https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/48383/978-951-39-53768.pdf
Kankaanranta, M. ym. (toim). 2012. Tutkittua tietoa oppimisympäristöistä. Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa.Opetushallitus. http://www.oph.fi/download/147821_Tutkittua_tietoa_oppimisymparistoista.pdf
Kumpulainen, K. ym. 2010. Oppimisen sillat. Kohti osallistavia oppimisympäristöjä. CICERO Learning, Helsingin yliopisto. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/15628/OppimisenSillat.pdf
Kuuskorpi, M. (toim.) 2015. Digitaalinen oppiminen ja oppimisympäristöt. Opetushallitus ja Kaarinan kaupunki. http://digi-ope.com/tablet/wp-content/uploads/2015/03/Digit_oppiminen_netti.pdf Englanninkielinen versio: Kuuskorpi, M. (ed.) 2014. Perspectives from Finland – Towards new learning environments. Finnish National Board of Education. http://www.oph.fi/download/154594_perspectives_from_finland.pdf
Manninen ym. 2007. Oppimista tukevat ympäristöt. Johdatus oppimisympäristöajatteluun. Opetushallitus.
Noppari, E. 2014. Mobiilimuksut. Lasten ja nuorten mediaympäristön muutos, osa 3. Viestinnän, median ja teatteri yksikkö Tampereen yliopisto. Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus COMET. http://www.uta.fi/cmt/index/mobiilimuksut.pdf
Hintikka, K.A. 2014. Pedagogiset toimintakulttuurit muutoksessa. Sosiaalinen media ja yleissivistävä opetus Suomessa 2023. Otavan Opisto ja Opetushallitus. http://www.otavanopisto.fi/sites/www.otavanopisto.fi/files/uploads/julkaisusarjojen_teokset/somu2023_www.pdf
Pirkkalainen, L. & Lounaskorpi, P. (toim.) 2013. Löytöretkillä toisessa maailmassa, vol 1. Oppimispelit ja virtuaalimaailmat -koordinaatiohanke. http://konnevedenlukio.onedu.fi/verkkojulkaisut/zine/33/article-359Pirkkalainen, L. & Lounaskorpi, P. (toim.) 2013. Löytöretkillä toisessa maailmassa, vol 2.http://konnevedenlukio.onedu.fi/verkkojulkaisut/zine/42/toc
Rasi, P. ym. tulossa. Oppimisympäristöt, tosielämä ja teknologia. Teoksessa Granö, P. ym. (toim.). Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina.
Execution methods
- Johdantoluento 6 h
- Pienryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely 69 h
- Päätösseminaari 6 h
Accomplishment methods
- Johdantoluennolle ja päätösseminaariin osallistuminen, sekä näiden väliin sijoittuva aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn ja yksilölliseen työskentelyyn.
- Päätösseminaarissa ryhmä esittelee oppimisympäristön suunnitelmansa, joka on laadittu digitaalisen posterin muotoon. Posteriin liitetään suunnitellun oppimisympäristön kirjallinen pedagoginen perustelu.