Siirry suoraan sisältöön

Matematiikkakuvan kehittäminen (4op)

Opintojakson tunnus: LAPE0721

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Kurssin tavoitteena on saada opiskelijat tietoisesti kehittämään omaa matematiikkakuvaansa ja omaa matematiikan opetustaan.Kurssin lopussa opiskelija:
- tunnistaa matematiikkakuvan osa-alueet: 1) kuva itsestä matematiikan oppijana ja opettajana; 2) kuva matematiikasta, sen opetuksesta ja oppimisesta sekä 3) kuva kulttuurisesta ja sosiaalisesta kontekstista, jossa matematiikkaa opitaan ja opetetaan.
- tiedostaa omien kouluaikaisten kokemustensa merkityksen omalle matematiikkakuvalleen.
- osaa soveltaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita, mukaan lukien laaja-alaisia tavoitteita, matematiikan opetuksessa.
- analysoi kriittisesti matematiikan oppikirjoja ja muuta oppimateriaalia.
- osaa analysoida oppimisteorioiden pohjalta matematiikan oppimista ja opettamista.
- osaa määritellä matematiikan peruskäsitteet ja niiden väliset yhteydet sisältöalueilla kokonaisluvut, laskutoimitukset, geometria ja ohjelmointi.
- soveltaa tietämystään oppilaiden matematiikkakuvan ja matemaattisen ajattelun kehittämisessä.
- toteuttaa toiminnallisia, oppilas ja -ongelmakeskeisiä lähestymistapoja opetuksessaan sekä ymmärtää keskustelukulttuurin kehittämisen tärkeyden.

Sisältö

Opiskelijan kouluaikaisten kokemusten merkitys hänen matematiikkakuvalleen, matemaattisen tiedon luonne, oppimisteoriat matematiikan opiskelussa, tutkivan tai ongelmalähtöisen sekä toiminnallisen matematiikan opetuksen perusteet, teknologia matematiikan opiskelussa, matematiikan oppimisen arviointi ja eriyttäminen, matematiikan jakson suunnittelun perusteet.
Keskeisiä matemaattisen ja pedagogisen sisältötiedon alueita:
- luonnolliset luvut ja laskutoimitukset, kokonaisluvut, yhtälöt, geometristen käsitteiden ja niiden välisten suhteiden ymmärtäminen, mittaaminen, ohjelmointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5 - 1/hylätty

Oppimateriaalit

Lisätietoja kirjallisuudesta ja muusta materiaalista
- Bernoulli, L., Ketola, E. ja Tuominen, A. (2011). Matematiikan tietokirja, Alakoulun oppimäärä ja didaktiikkaa, Sanoma Pro.
- Kaasila, R. (2000). Eläydyin oppilaiden asemaan. Acta Universitatis Lapponiensis. 32. (luku 6 soveltuvin osin).
- Räsänen, P. Kupari, P., Ahonen, T. & Malinen, P. (toim.) (2004). Matematiikka - näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen. Niilo Mäki-instituutti. Jyväskylä.
- Muu ajankohtainen kirjallisuus

Toteutustavat

- 14 h luentoja
- 26 h harjoituksia
- 2 h luentotentti
- 27 h yhteisöllinen työskentely: opetusvideon tekeminen 9 h, laskuharjoitukset 9 h, ohjelmointiprojekti 9 h
- 39 h itsenäinen työskentely: portfolion kirjoittaminen 24 h, tenttiin valmistautuminen 8 h, luentojen reflektointi 7 h

Suoritustavat

- Luennot, harjoitukset, yhteisöllisen työskentelyn tehtävien tekeminen, kurssitentti ja matematiikan portfolion (ks. kirjallisuus) laatiminen.
- LAPE0721-1 Tentti 2 op arvostelu 5-1/hylätty
- LAPE0721-2 Portfolio ja vertaisarvioitu opetusvideo 2 op arvostelu 5-1/hylätty

Siirry alkuun