Matematiikka, esi- ja alkuopetus (3op)
Opintojakson tunnus: LAER0129
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Kurssin tavoitteena on kehittää opiskelijoiden tietämystä esi- ja alkuopetuksen matematiikan tavoitteista ja sisällöistä, lapsen lukukäsitteen muodostumisesta ja kehittymisestä, sekä matematiikan opettamisesta 5 – 8 vuotiaille.
Kurssin lopussa opiskelija osaa: kuvailla ajattelun taitoja ja miten niitä voidaan harjoitella, kuvailla pienten lukujen opettamista jäsentävät mallit, operoida vaivatta luonnollisten lukujen laskutoimituksilla, selittää kymmenjärjestelmän periaatteen, soveltaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisia laaja-alaisen osaamisen tavoitteita matematiikan esi- ja alkuopetuksessa, suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisen matematiikan opetuskokonaisuuden 5 – 8 vuotiaille ja kuvailla sopusoinnussa OPS:in kanssa oman opetusnäkemyksensä matematiikassa.
Sisältö
Esimatemaattiset taidot ja niiden harjoittelu, lapsen lukukäsitteen kehittyminen, pienten lukujen opettamista jäsentävät mallit, kymmenjärjestelmä ja peruslaskutoimitukset sekä niiden opettaminen, geometrian ja mittaamisen peruskäsitteet ja niiden opettaminen, ohjelmointi alkuopetuksessa, matematiikka esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa, tärkeitä periaatteita opetettaessa matematiikkaa 5 – 8 vuotiaille
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0: Jokin osa-alue puuttuu kurssin suorittamisesta, kaksi tai useampi esseen osa-alueista puuttuu tai ei käsittele ohjeiden mukaisia aiheita.
1-2: Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät. Suurin osa esseen osa-alueista käsittelee pyydettyjä aiheita, mutta niukasti. Lähdekirjallisuus sisältää vain opetusoppaita, ei artikkeleita. Opiskelija tunnistaa joitakin esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueita ja osaa antaa jonkun esimerkin siitä, miten ne toteutuvat esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät. Essee on kirjoitettu ohjeiden mukaisesti. Omia kokemuksia ja havaintoja on pohdittu peilaten niitä kirjallisuuteen. Lähteet painottuvat oppaisiin, tai artikkeleita on niiden joukossa liian vähän. Omia opetuksen periaatteita on kuvattu, ja ne ovat suurin piirtein sopusoinnussa OPS:in kanssa. Opiskelija tunnistaa esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueita ja osaa antaa esimerkkejä siitä, miten ne konkretisoituvat esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät. Essee on kirjoitettu ohjeiden mukaisesti. Omia aitoja kokemuksia ja havaintoja on pohdittu kypsästi peilaten niitä relevanttiin kirjallisuuteen. Lähteinä on käytetty vähintään kahta, mielellään useampaa artikkelia, joista ainakin osa on tieteellisiä artikkeleita. Omat kuvatut opetuksen periaatteet ovat sopusoinnussa OPS:in kanssa ja ne muodostavat kattavan kokonaisuuden. Opiskelija tunnistaa esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueet ja osaa antaa relevantteja esimerkkejä siitä, miten ne konkretisoituvat esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmassa.
Oppimateriaalit
Anghileri, J. (2001). Principles and Practice in Arithmetic Teaching: Innovative Approaches for the Primary Classroom.
Kajetski, T. and Salminen, M. (2009). Matikasta moneksi, Helsinki: Lasten keskus Oy
Ikäheimo, H. & Puumalainen, K. (2010). Opi matematiikkaa leikkien esi- ja alkuopetuksessa. Oy Opperi Ab.
Van den Heuvel-Painzhuizen, M. (ed.) (2001). Children Learn Mathematics, Freudenthal Institute, Utrecht University, The Netherlands.
Van den Heuvel-Painzhuizen, M. and Buys, K. (eds.) (2005). Young Children Learn Measurement and Geometry, Freudenthal Institute, Utrecht University, The Netherlands.
Korhonen, S., Pietilä, J. & Ristola, K. Tutkien ja tuumaillen – esiopetuksen matematiikkaa syksystä kevääseen, Ladattu 7.1.2021 osoitteesta 270b69d6-bc18-4a6d-be45-14d3fcda58a5 (ouka.fi)
Junttila, J. & Ristola, K. (2011). Näppituntuma - Alkuopetuksen matematiikkaa toiminnallisesti. Opetushallitus. Ladattu 7.1.2021 osoitteesta Näppituntuma – Alkuopetuksen matematiikkaa toiminnallisesti | Opetushallitus (oph.fi)
Junttila, J. & Ristola, K. (2012). Näppituntuma 2. lk - Alkuopetuksen matematiikkaa toiminnallisesti. Opetushallitus. Ladattu 7.1.2021 osoitteesta Näppituntuma – Alkuopetuksen matematiikkaa toiminnallisesti | Opetushallitus (oph.fi)
Ajankohtainen artikkelikokoelma
Ajankohtaiset valtakunnalliset MOOC-kurssit
Toteutustavat
15 h harjoituksia
33 h yhteisöllinen työskentely: Opetuskokeilu 17 h, ohjelmointiprojekti 9 h, ryhmätehtävät 7 h
32 h itsenäinen työskentely: Luentojen reflektointi 8 h, Esseen kirjoittaminen 24 h
Suoritustavat
Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista harjoituksiin, ryhmätehtävien ja ohjelmointiprojektin tekemistä sekä materiaalipaketin laatimista. Kurssi arvioidaan esseen perusteella.