Esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka (6op)
Opintojakson tunnus: LAER0128
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 6 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa havainnoida esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmaa ja ohjata lasta hänen yksilöllisten ja kehityksellisten piirteidensä mukaan. Opiskelija osaa laatia opetussuunnitelmaa soveltaen eheytettyjä, teoriaan perustuvia suunnitelmia, jotka edistävät lasten osallisuutta, oppimista ja yhteistyötaitoja. Opiskelija hahmottaa opettajan roolin osana lapsen kasvuympäristöä.Kurssin lopussa opiskelija osaa:
- tarkastella varhaiskasvatusta, esiopetusta ja alkuopetusta yhtenäisenä kokonaisuutena lapsuuden sosiologian viitekehyksessä
- osaa toimia esiopetuksessa varhaiskasvatuksen kontekstissa
- ymmärtää kasvatuskumppanuuden merkityksen esi- ja alkuopetuksessa
- tunnistaa oman toimintansa merkityksen pienten lasten identiteetin rakentumisessa
- osaa soveltaa opetuksessaan lapsilähtöinen lähestymistapoja, jotka tukevat lasten osallisuutta ja toimijuutta omassa toimintaympäristössään
- osaa käyttää monipuolisesti leikinomaisia, elämyksellisiä ja toiminnallisia työtapoja opetuksen eheyttämiseen ja eriyttämiseen
- osaa tukea pienten lasten mediataitojen monipuolista kehittymistä
- huomioi 5-8-vuotiaitten lasten yksilöllisiä eroavaisuuksia opetuksessaan erilaisia pedagogisia lähestymistapoja soveltaen
- osaa käyttää arviointia opetuksen ja oppimisen tukena
Sisältö
- perehdytään varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja alkuopetuksen siirtymävaiheisiin sosiaalisen kestävän kehityksen ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta
- kehitetään omaa interkulttuurista kompetenssia ja ymmärretään sen merkitys erilaisten perheiden ja lasten kohtaamisessa
- perehdytään esi- ja alkuopetuksen tavoitteisiin ja pedagogiikkaan ja pienten lasten vaihtoehtopedagogioihin
- tutustutaan lasten mediamaailmaan ja perehdytään median käytönmerkitykseen osana lasten kasvua, oppimista ja psykososiaalista hyvinvointia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5 – 1 / hylätty
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus
Tenttikirjallisuus (valitaan 3 kirjaa):
- Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere: Vastapaino.
- Jääskelä, P., Klemola, U., Lerkkanen, M-K., Poikkeus, A-M., Rasku-Puttonen, H. & Eteläpelto, A. (toim.) 2013. Yhdessä parempaa pedagogiikkaa. Interaktiivisuus opetuksessa ja oppimisessa. Jyväskylän yliopisto: Koulutuksen tutkimuslaitos.
- Linnilä, M-L. 2011. Kumpi on valmis – lapsi vai koulu. Jyväskylä. Mediapinta.
- Moyles, J. (toim.) 2010. The excellence of play. 3. painos. McGraw-Hill: Open University Press. (Esseiden lähdekirja) 5. Muu ajankohtainen kirjallisuus, joka esitellään kurssin alussa.
Oheiskirjallisuus:
- Perry, B., Dockett, S. & Petriwskyj, A. (toim.) 2014. Transitions to school: International research, policy and practice. Springer.
- Lahikainen A. R., Mälkiä, T. & Repo K. 2015. Media lapsiperheessä. Tampere: Vastapaino.
- Kangas, M., Kopisto, K. & Krokfors, L. (toim.) 2014. Oppiminen pelissä. Pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa
Toteutustavat
- Kontaktiopetusta 30 h,
- esiopetukseen tutustuminen 20 h (2 pv) ja siitä raportointi,
- tentti/esseet omatoiminen opiskelu 110 h
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen opetukseen,
- lukupiirityöskentely tai vastaava,
- lapsiryhmien havainnointi ja havainnoinnin esittely seminaariryhmälle,
- raportti esiopetukseen tutustumisesta,
- kirjallisuuden suorittaminen sovittavalla tavalla.
- LAER0128-1 Kirjallisuustentti/esseet 3 op /5-1/hylätty
- LAER0128-2 Oppimispäiväkirja ja harjoitukset 2 op /5-1/hylätty
- LAER0128-3 Tutustumiskäynti ja raportti 1 op /hyväksytty/hylätty