Siirry suoraan sisältöön

Kriittinen pedagogiikka (5op)

Opintojakson tunnus: XNTU4405

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa kriittisen pedagogiikan osana kriittisen teorian/tutkimuksen paradigmaa
- analysoida opetuskäytäntöjä kriittisen pedagogiikan näkökulmasta
- analysoida oppimista ja opettamista yhteiskunnallisessa kontekstissa
- reflektoida opettamista ja oppimista sukupuolen näkökulmasta.

Sisältö

Kriittiseen, feministiseen, queer-, eko- ja vapautuksen pedagogiikkaan tutustuminen, vaihtoehtoisten opettamistapojen tunnistaminen, opettamisen ja oppimisen reflektointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0):
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3‐4):
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5):
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan käsitellä moniulotteisesti. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu.

Lisätiedot

Tentti suoritetaan EXAMissa ja valitut kirjat ilmoitetaan
kirsti.lempiainen@ulapland.fi osoitteeseen

Toteutustavat

Etäopetus. Suoritus EXAM-kirjatentti
Kirjallisuustentti, myös kesäopintoina. Itsenäisen työn osuus 135 h. Kaikille pakollisena:

Moisio, O-P. & Huttunen, R. 1999. Totuuden ja oikean elämän kaipuu. Max Horkheimerin perustus Frankfurtin koulun kriittiselle teorialle. Teoksessa Moisio, O-P. toim. Kritiikin lupaus. Näkökulmia Frankfurtin koulun kriittiseen teoriaan, s. 9-43.
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/48149/SoPhi29_978-951-39-6480-1.pdf

sekä Freire, P. 2005/1970. Sorrettujen pedagogiikka.

Lisäksi valitaan kaksi teosta seuraavista:

hooks, b. 2007. Vapauttava kasvatus.
Kahn, R. 2010. Critical pedagogy, ecoliteracy, and planetary crisis: the ecopedagogy movement.
Saarinen, J., Ojala, H. & Palmu T. toim. 2014. Keskustelua feministisestä pedagogiikasta.

Siirry alkuun