Siirry suoraan sisältöön

Oman yrittäjyyden ja yritystoiminnan kehittämistehtävä (5 - 10op)

Opintojakson tunnus: YRIT1210

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 - 10 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- dokumentoida omaa työtään ja omia toimintatapojaan
- paikantaa dokumentoinnin merkityksen oman alansa kehittämisessä
- vahvistaa omia yrittäjämäisiä työskentelytapojaan ja toimintamallejaan
- keskustella kriittisesti yrittäjyydestä tutkimusalana ja sen yhteiskunnallisesta merkityksestä
- arvioida yrittäjyyden merkityksen omaan substanssiinsa liittyen
- käyttää erilaisia tutkimusmenetelmiä ja luoda uutta tieteellistä tietoa
- analysoida omasta ja ryhmätyöstään kokoamaansa aineistoa
- tehdä omaan alaansa ja yrittäjyyteen liittyvää tutkimusta.

Sisältö

Tutkimuksellisen kehittämistyön periaatteet, tiedonkeruun menetelmät, välineet ja niiden käyttö oppimisessa, johtopäätösten tekeminen aineistoista, aineistojen hyödyntäminen toimintaa kehittävässä arvioinnissa ja suunnittelussa, työelämäläheinen oppiminen älykäs erikoistuminen huomioiden, oman yrittäjyyteen liittyvän kehittämistehtävän viimeistely.

Esitietovaatimukset

YRIT1100 Yrittäjyyden perusopinnot

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Oppimateriaalit

Antoncic, B. & Hisrich, R. D. (2003). “Clarifying the intrapreneurship concept”, Journal of Small Business and Enterprise Development, 10 (1), 7–24.
Billett, S. (2002). “Workplace pedagogic practices: co-participation and learning”, British Journal of Educational Studies, 50 (4), 457–481.
Bjornali, E. & Stören, L. A. (2012). ”Examining competence factors that encourage innovative behaviour by European higher education graduate professionals”, Journal of Small Business and Enterprise Development, 19 (3), 402–423.
Ehiyazaryan, E. & Barraclough, N. (2009). “Enhancing employability: integrating real world experience in the curriculum”, Education and Training, 51 (4), 292–308.
Hietanen, L. (2015). “Facilitating employees’ and students’ process towards nascent entrepreneurship”, Education+Training, 57 (8/9), 964–976.
Korsgaard, S. (2011). “Opportunity formation in social entrepreneurship”, Journal of Enterprising Communities, People and Places in the Global Economy, 5 (4), 265–285.
Ogilvie, C. & Homan, G. (2012). “Everybody wins? Using the workplace as an arena for learning”, Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 2 (2), 102–120.
Valli, L. (1997). “Listening to other voices: a description of teacher reflection in the United States”, Peabody Journal of Education, 72 (1), 67–88.
Muu luennoilla ilmoitettava materiaali.

Lisätiedot

Opintojakso voidaan suorittaa joko 5 tai 10 op:n laajuisena. Opintopisteiden määräytyminen tapahtuu kirjallisen työn laajuuden perusteella.

Toteutustavat

Aloitusluennot (6 h), pienryhmäohjausta (6 h), yksilö/ryhmätyön vaiheittainen esittely ja toisten tutkimusten ja raporttien kommentointi (30 h) sekä itsenäinen työskentely (99–234 h).

Suoritustavat

Ohjaukseen osallistuminen, yksilö/ryhmätyön vaiheittainen tekeminen, esittäminen ja viimeistely, toisten opiskelijoiden tutkimusten ja raporttien kommentointi, osaamisportfolion koostaminen.

Siirry alkuun