Siirry suoraan sisältöön

Erityispedagogiikan täydentävä kirjallisuus (5op)

Opintojakson tunnus: KERI0317

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- kuvailla valitsemansa täydentävän kirjallisuuden keskeisiä näkökulmia ja soveltaa valitsemansa kirjallisuuden antia opetus- ja ohjaustyöhön
- tarkastella valitsemiaan aihealueita erityispedagogisia näkökulmia soveltaen

Sisältö

Itse listalta valitun kirjallisuuden käsitteet, teoreettiset näkökulmat ja kontribuutiot tieteenalalle.

Esitietovaatimukset

Erityispedagogiikan perusopinnot (25 op) vähintään hyvin tiedoin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0):
Kurssisuoritus valitusta kirjallisuudesta on kapea-alainen, pinnallinen, puutteellinen ja/tai sisältää virheellisiä tietoja, väärinkäsityksiä tai negatiivisia asenteita. Erityispedagoginen ymmärrys valituista näkökulmista ei näy tai on hataraa.

Tyydyttävä (1-2):
1 Kurssisuoritus valitusta kirjallisuudesta on suppea, pintapuolinen ja/tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tietää peruskäsitteitä ja -teorioita, mutta kurssisuoritus on sirpaleinen ja/tai käsittelee ilmiöitä yksipuolisesti, toistaen ja luetteloiden. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

2 Kurssisuoritus valitusta kirjallisuudesta on suppea, pintapuolinen ja/tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tietää ja tunnistaa peruskäsitteitä ja -teorioita, mutta essee on sirpaleinen ja/tai käsittelee ilmiöitä yksipuolisesti. Opiskelija kuitenkin osoittaa ymmärtävänsä valitsemansa kirjallisuuden kontribuutiot, mutta soveltaminen erityispedagogiikan eri osa-alueilla on jää niukaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
3 Kurssisuoritus valitusta kirjallisuudesta osoittaa käsitteistön hallintaa ja ymmärtämistä sekä taitoa analysoida, perustella ja tehdä synteesiä teorioista ja sisällöistä. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Kurssisuoritus on monipuolinen ja valinnat ovat argumentoituja.

4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan erityispedagogisia ilmiöitä eettisesti ja tieteenalan arvosidonnaisuutta kunnioittaen. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia. Suoritus on monipuolinen, valinnat ovat argumentoituja ja kokonaisuus kaikkineen huolella tuotettu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan erityispedagogisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä tutkimukseen nojaten. Kurssisuorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Kurssisuoritus on eheä, huolella ja hyvin tuotettu kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.

Oppimateriaalit

Valitse alla olevalta listalta kirjallisuutta 5 op:n verran.


Lisätiedot

- itsenäisenä kirjallisuussuorituksena ympäri lukuvuoden; myös kesäopintoina
- vastuuhenkilö erityispedagogiikan yliopistonlehtori Tanja Äärelä ja Maarit Lasanen

Toteutustavat

Itsenäinen tai yhteisöllinen kirjallisuussuoritus (135 h).

Suoritustavat

Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on opiskella 5 op:n verran valitsemaansa kirjallisuutta ja osoittaa perehtyneisyys valitsemiinsa teemoihin kirjallisuustehtävien kautta.

Siirry alkuun