Skip to main content

Special education research (5cr)

Course unit code: KERI0316

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida erityispedagogiikan tieteenalan tutkimuksia niin menetelmällisesti kuin sisällöllisestikin
- selittää eri tutkimusmenetelmien keskeisiä piirteitä
- arvioida menetelmien soveltuvuutta erilaisiin tutkimustehtäviin
- tiivistää tutkimustietoa ja esittää sitä muille

Content

Opintojaksolla perehdytään
- tieteelliseen päättelyyn ja argumentointiin
- erityispedagogisen tutkimuksen perusteisiin
- keskeisiin tutkimusmetodeihin erityispedagogiikan tieteenalan tutkimusten ja tieteellisten artikkelien muodossa

Qualifications

Erityispedagogiikan perusopinnot (25 op), arviointi vähintään 'hyvät tiedot'.

Assessment criteria, satisfactory (1)

5-1/fail

Assessment criteria, good (3)

3 HYVÄ
Opiskelija ymmärtää opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja kykenee osallistumaan keskusteluun ja opetukseen asiantuntijan roolissa. Hän kykenee jäsentämään käsitteellisellä tasolla useita erilaisia erityispedagogiikan tieteenalan tutkimuksia aikaisempaan tietämykseensä ja kokemustaustaansa sekä opittuunsa peilaten. Hän tunnistaa ja kykenee vertailemaan erilaisia erityispedagogiikan tutkimuksissa käytettyjä tutkimusmenetelmiä havaiten niiden erilaiset tutkimuskontekstista riippuvat hyödyt ja haasteet. Hän laatii selkeän kirjallisuuskatsauksen, jossa tiivistää tutkimustietoa pääsääntöisesti kuitenkin luettelomaisesti ja löyhästi tekstiä jäsentäen. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus osoittaa riittävää ymmärtämistä ja hänelle on muodostunut hyvä kokonaiskäsitys, mutta siinä saattaa olla puutteita.

4 KIITETTÄVÄ
Opiskelija ymmärtää kattavasti opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja osaa soveltaa niitä opetus- ja keskustelutilanteissa. Hän osoittaa omaa asiantuntijuuttaan tuomalla keskusteluun uusia näkökulmia. Hän kykenee jäsentämään käsitteellisellä tasolla erityispedagogiikan tieteenalan tutkimuksia ja vertailemaan niiden positiivisia ja negatiivisia puolia erilaisissa tutkimuskonteksteissa. Hän laatii selkeän ja kattavan kirjallisuuskatsauksen, jossa tiivistää tutkimustietoa jäsennellysti ja tutkimusaihetta keskiössä pitäen. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus osoittaa riittävän hyvää ymmärtämistä ja hänelle on muodostunut kiitettävä kokonaiskäsitys opintojakson sisällöstä.

Assessment criteria, excellent (5)

5 ERINOMAINEN
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja osaa soveltaa niitä kattavasti oppimistilanteissa. Hän osoittaa asiantuntijuuttaan ja kriittisyyttä keskusteluissa monia eri näkökulmia mukaan tuoden. Hän jäsentää taitavasti analysoiden erityispedagogiikan tieteenalan tutkimuksia ja kykenee näkemään niiden monimuotoiset mahdollisuudet ja haasteet monenlaisissa konteksteissa. Hän laatii selkeän, kattavan, monipuolisen ja erinomaisesti jäsennellyn kirjallisuuskatsauksen, jossa tiivistää tutkimustietoa tutkimusaiheen ympäriltä. Kokonaisuudessaan opiskelija osoittaa laajaa tietämystä ja hän osaa soveltaa tietoa moniulotteisesti ja/tai eri konteksteihin sijoittaen. Opiskelija osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta sekä kykyä perusteltuun omaan ajatteluun ja kriittiseen pohdintaan.

Execution methods

Seminar 20 h. Independent studies.

Accomplishment methods

Participation in seminars and essay.

Go back to top of page