Vaihtoehtopedagogian suuntauksia (2op)
Opintojakson tunnus: LKAS2106
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee vaihtoehtopedagogiikkojen eri suuntauksia ja lähtökohtia
- tuntee kunkin suuntauksen ja näkökulman keskeiset periaatteet
- ymmärtää pedagogisten suuntausten ja näkökulmien merkityksen opetuksessa ja kasvatuksessa
- osaa tarkastella kriittisesti opetuksen ja kasvatuksen ilmiöitä
- osaa pohtia ja haastaa perinteisiä ajattelumalleja opetuksessa ja kasvatuksessa
- tiedostaa oman pedagogisen ajattelunsa ja toimintansa lähtökohtia.
Sisältö
- Klassiset vaihtoehtopedagogiset suuntaukset ja näkökulmat.
- Kriittinen kasvatusajattelu.
- Ajankohtaisia pedagogisia muutoksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5-1/hylätty
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus
Ståhle, Pirjo 1993. Pedagogisia vaihtoehtoja.Kokeileva koulu – kohti eheää kasvua. 1986. Toim. Karonen, R. & Lauriala, A.Platonista transmodernismiin. Juonteita ihmisyyteen, ihmiseksi kasvamiseen, oppimiseen, kasvatukseen ja opetukseen. 2001. Toim. Huhmarniemi, R., Skinnari, S. & Tähtinen J. Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatuksen tutkimuksia 2.Dahlström, M. 1999. Muodosta minuuteen. Piirtäminen voimanlähteenä ja terapiana steinerpedagogiikassa.Dahlström, M. 2001. Steinerkoulun keskeisiä piirteitä. Suomen antroposofinen liitto.Paalasmaa, Jarno 2009. Omassa rytmissä: steinerkoulun idea ja käytännön sovellukset.Skinnari, S. 2004. Pedagoginen rakkaus. Kasvattaja elämäntarkoituksen ja ihmisen arvoituksen äärellä. PS-kustannus.Wilenius, R. 2002. Miten käy lasten ja nuorten? Keskustelua ja filosofiaa kasvatuksesta.Wilenius, R. 2003. Mitä on ihminen? Filosofiaa ihmisestä ja inhimillisestä kasvusta. Toinen, uudistettu painos.Hayes, M. & Höynälänmaa, K. 1985. Montessori-pedagogiikka.Freinet, C. 1987. Ihmisten koulu: käytännön opas kansan koulun työvälineiden, opetusmenetelmien ja kasvatuksen järjestämiseen.Parkkonen, Helena 1991. Auta minua tekemään itse: montessoripedagogiikan sovelluksia.Wallin, Karin 2000. Reggio Emilia ja lapsen sata kieltä.Freire, Paulo 2005. Sorrettujen pedagogiikka.hooks, bell 2007. Vapauttava kasvatusLenz Tacuchi, H. 2009. Going beyond the Theory/Practice Divide in Early Childhood Education: Introducing an intra -active pedagogy.Rinaldi, C. 2006. In dialoque with Reggio Emilia: listening, researching and learning.Hietanen, L. 2012. "Tänään sotiin vain kitaraa, koska innostuin". Tapaustutkimus yrittäjämäisestä toiminnasta perusopetuksen 7. luokan musiikin oppimisympäristössä.Yrittäjyyskasvatus hallintana. 2010. Toim. Komulainen, K., Keskitalo-Foley, S., Korhonen, M. & Lappalainen, S.
Toteutustavat
- Luennot 10 h, josta 2 tuntia voidaan toteuttaa työpajatyöskentelynä.
- Itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä 44h.
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen luennoille ja ryhmätyöskentelyyn.
- Ryhmäessee luentojen ja kirjallisuuden pohjalta.