Yhteisöt ja hyvinvointi (5op)
Opintojakson tunnus: KKAS3109
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- englanti
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- hallitsee hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen
- tunnistaa hyvinvointia tuottavia mekanismeja
- hallitsee keskeiset hyvinvointiteoriat.
Sisältö
- Opintojaksolla käsitellään hyvinvointia yhteisöllisenä ja yksilöllisenä ilmiönä.
- Opintojaksolla perehdytään keskeisiin hyvinvointiteorioihin.
- Opintojaksolla perehdytään hyvinvoinnin kokemisen mekanismeihin ja hyvinvointia edistäviin tekijöihin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja ryhmätyöskentelyyn, 2op, arviointi hyväksytty/hylätty Kirjallisuusessee, 3op, arviointi 5-1, hylätty
Oppimateriaalit
Lisätietoja kirjallisuudesta ja muusta materiaalista
1. Kangaspunta, S. (toim.) 2011. Yksilöllinen yhteisöllisyys: Avaimia yhteisöllisyyden muutoksen ymmärtämiseen. Tampere: Tampere University Press.TAIHyyppä, M. 2002. Elinvoimaa yhteisöistä: Sosiaalinen pääoma ja terveys.
2. Maffesoli, M. 1996. Time of the tribes: The decline of individuality in mass society. London: Sage. TAI Quinn, R. E. 2015. The positive organization. Oakland, CA: Berrett-Koehler.
3. Siitonen, J. 1999. Voimaantumisteorian perusteiden hahmottelua. Acta Universitatis Ouluensis, Series E Scientiae Rerum Socialium 37.TAI Martikainen Lea 2006. Suomalaisten nuorten aikuisten elämään tyytyväisyyden monet kasvot. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 287. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/13390#
4. Kinnunen, U., Mauno, S. & Feldt, T. 2005. Työ leipälajina: Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. Jyväskylä: PS-Kustannus. TAI S. Uusiautti (2015). Menestyvä ja hyvinvoiva yritys positiivisen psykologian valossa. Yritysjohdon ja työntekijöiden käsityksiä menestyksestä. Helsinki: BoD.
Toteutustavat
- Luentoja 16 h, joiden osana ryhmätyö
- Itsenäinen työskentely 115 h
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille (ml. ryhmätyön tekeminen ja esittäminen).
Kirjallisuuden suorittaminen luentoihin linkittyvällä esseetehtävällä.