Neuvottelu- ja yhteistyötaidot (2op)
Opintojakson tunnus: XTYO0101
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakso auttaa opiskelijaa
1. syventämään tietojaan ryhmäviestinnästä
2. analysoimaan ja kehittämään vuorovaikutusosaamistaan erityisesti neuvottelutilanteissa
3. ymmärtämään neuvotteluihin vaikuttavia yksilöiden välisiä vuorovaikutussuhteita ja ryhmädynamiikkaan liittyviä tekijöitä
4. kehittämään yhteistyötaitoja osana asiantuntijuuttaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, erityisesti neuvottelutilanteissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
1. osaa osallistua ryhmä- ja neuvottelutilanteisiin yhteistyöhakuisesti, tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti
2. osaa analysoida neuvottelutilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
3. osaa analysoida ja arvioida omia neuvottelu- ja yhteistyötaitojaan
4. osaa ottaa huomioon viestinnän eettisiä näkökulmia, kuten vastuun kantamisen oman viestintäkäyttäytymisen seurauksista.
Sisältö
Yhteistyö- ja ryhmäviestintätaidot
Neuvottelijan vuorovaikutustaidot
Neuvottelun osat ja kokonaisuus (neuvotteluun valmistautuminen, neuvottelun osallistujat, strategiat, argumentointi, päätöksenteko ja ongelmanratkaisu, konfliktit, eettisyys, arviointi).
Esitietovaatimukset
Puheviestinnän pakollinen opintojakso:
XPUH0001, XPUH0002, XPUH0003, XPUH0005, ASUO0002, FSUO0002, LSUO0002, MATVMV/MATVVV, MSUO0002, NSUO0002 tai USUO0002.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty/hylätty
Oppimateriaalit
Harjoituksissa tai opintojakson Moodle-työtilassa jaettava materiaali. Muu suositeltava materiaali ilmoitetaan myöhemmin.
Lisätiedot
Kurssille voivat osallistua kaikkien tiedekuntien opiskelijat.
Ajankohta: Kevätlukukausi
Kohderyhmä: Suositellaan aikaisintaan kolmannen vuoden opiskelijoille.
Toteutustavat
Kontaktiopetusta 24 tuntia: työskentelymuotoina luennot, keskustelut sekä harjoitukset ja niiden analysoiminen. Oppimistehtävät ja oppimispäiväkirja.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen, harjoitusten ja annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen, oppimispäiväkirja.