Siirry suoraan sisältöön

Äidinkieli ja kirjallisuus, esi- ja alkuopetus: luennot (1op)

Opintojakson tunnus: LAER0122V1

Opintojakson perustiedot


Laajuus
1 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija · perehtyy lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen teoreettisiinperusteisiin sekä kielellisen tietoisuuden merkitykseenlukemaan oppimisessa · tutustuu erilaisiin lukemaan ja kirjoittamaan opettamisenmenetelmiin ja pystyy perustelemaan niiden käyttöäeri tilanteissa · tunnistaa lukutaidon tasot ja pystyy yksilöllisestitukemaan lapsen luku- ja kirjoitustaidon edistymistä · tutustuu lukemaan opetteleville tarkoitettuunkirjallisuuteen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5-1/hylätty

Oppimateriaalit

Lisätietoja kirjallisuudesta ja muusta materiaalista
Sarmavuori, K. 2003. Alkuaskeleet äidinkieleen jakirjallisuuteen. Äidinkielen opetustieteen seura. Helsinki. Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2000.Opetushallitus. Helsinki. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004.Opetushallitus. Helsinki.
Oheiskirjallisuus
Muu suositeltava kirjallisuus: Julkunen, M-L. 1993. Lukijaksi kasvaminen. WSOY. Porvoo. Karvonen, P. ja Rikkola, L. 1993. Lukuleikkejälapsille. Kirjayhtymä. Tampere. Mäkinen, M. 2002. Puheen palat ja sanan salatesiopetuksessa. Fonologisen tietoisuuden yhteys alkavaanlukutaitoon. Acta Universitatis Tamperensis 92. Saatavanawww-muodossa osoitteesta http://acta.uta.fi/pdf/951-44-5529-0.pdf Takala, M. 2004. Lukustrategiat luetunymmärtämisen tukena yleis- ja dysfasiaopetuksessa.Helsingin kaupungin opetusviraston julkaisusarja A1. Torneus, M., Hedström, G-B. ja Lundberg, I. 1991.Löytöretki kieleen. Leikkejä ja harjoituksia.VAPK-kustannus. Helsinki.

Toteutustavat

Kontaktiopetus 28 h Kirjavinkkaus ja sen valmistelu 10 h Omatoiminen opiskelu n. 45 h

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen opetukseen Kirjavinkkauksen suunnittelu, toteutus ja raportointi Kirjallisuuden suorittaminen sovittavalla tavalla

Siirry alkuun