Äidinkieli ja kirjallisuus, esi- ja alkuopetus (3op)
Opintojakson tunnus: LAER0122
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy kielellisen tietoisuuden merkitykseen, lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen teoreettisiin perusteisiin sekä erilaisiin lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen menetelmiin. Opiskelija osaa edistää 5-8-vuotiaitten lasten ilmaisutaitoja, vuorovaikutustaitoja sekä mielikuvitusta heidän yksilöllisten edellytystensä pohjalta.
Kurssin lopussa opiskelija osaa:
- havainnoida, tunnistaa ja ohjata lasten kielellisiä taitojen kehittymistä
- ohjata ja rikastuttaa lasten monipuolisia ilmaisutaitoja äidinkielen avulla
- ohjata ja eriyttää lukemaan ja kirjoittamaan oppimista lapsen sen hetkisten taitojen mukaan
- käyttää monipuolisesti lasten kirjallisuutta opetuksessaan siten, että se vahvistaa lasten luovuuden ja mielikuvituksen monipuolista kehittymistä ja laajentaa lasten käsitystä oman kielellisen ilmaisunsa mahdollisuuksista
Sisältö
- Opintojakson aikana perehdytään lukemisen ja kirjoittamisen ohjaamisen menetelmiin sekä niiden teoreettisiin perusteisiin.
- Kielellisen tietoisuuden merkityksen ymmärtäminen ajatteluntaitojen kehittymisessä, ilmaisutaidoissa, lukemaan ja kirjoittamaan opettamisessa sekä auttaa opiskelijaa lapsen luku- ja kirjoitustaidon yksilöllisessä ohjaamisessa.
- 5-8-vuotiaiden ikäkaudelle ja kielitaidolle soveltuvaa lastenkirjallisuutta esitellään ja käsitellään monimuotoisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5-1/ hylätty
Oppimateriaalit
Lisätietoja kirjallisuudesta ja muusta materiaalista
Karvonen, P. ja Rikkola, L. 2006. Lukuleikkitaikoja. Helsinki. Tammi. Mäkinen, M. 2002. Puheen palat ja sanan salat esiopetuksessa. Fonologisen tietoisuuden yhteys alkavaan lukutaitoon. Acta Universitatis Tamperensis 92. Sarmavuori, K. 2011. Opi ja ohjaa lukemista. Vantaa. Avain. Trageton, A. 2007. Lukemaan oppiminen kirjoittamalla. Jyväskylä. PS- kustannus. Kohonen, V. ja Eskelä-Haapanen, S. (toim.) 2006. Matkalla kielelliseen tietoisuuteen alkuopetuksessa: opetuskokeilun tuloksia. Tampere. Tampereen yliopistopaino Oy.
Muu ajankohtainen kirjallisuus, joka esitellään kurssin alussa
Toteutustavat
- Kontaktiopetus 21 h,
- kirjaesittely ja sen valmistelu 10 h,
- satutunnin valmistelu ja pitäminen 10 h, omatoiminen opiskelu 38 h.
- LAER0122-1 Luennot ja harjoitukset 1,5 op
- LAER0122-2 Kirjallisuus 1,5 op
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen opetukseen,
- kirjaesittelyn suunnittelu, toteutus ja raportointi,
- satutunnin suunnittelu,
- pitäminen ja siitä raportointi
- luentojen ja kirjallisuuden suorittaminen sovittavalla tavalla