Siirry suoraan sisältöön

Oppimisen moninaisuus (5op)

Opintojakson tunnus: KERI0213

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön elämänkulussa ja erilaisissa oppimisympäristöissä
- tunnistaa, selostaa ja luokitella yksilöllisiä oppimisvalmiuksia
- vertailla ja luokitella monenlaisia oppimiseen liittyviä vaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja
- kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessia sekä perustellen selostaa, kuinka soveltaa tietämystään käytännössä
- perustellen selostaa moniammatillisen yhteistyön merkityksellisyyttä oppimisen edistämisessä
- identifioida kulttuurisia tekijöitä ja perustellen kuvailla monikulttuurisuuden merkityksellisyyttä oppimiseen yhteydessä olevana tekijänä

Sisältö

- Kognitiivisten ja metakognitiivisten taitojen kehittyminen
- Monenlaiset oppijat lahjakkaista kehitysvammaisiin
- Oppimisvalmiuksien ja ‐vaikeuksien lähestymistapoja ja taustoja
- Oppimisen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen
- Monitoimijuus oppimisen ja koulunkäynnin tukiprosessissa
- Monikulttuurisuus oppimisprosessin tekijänä

Esitietovaatimukset

KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 HYLÄTTY
Opiskelija ei tunnista opintojakson keskeisiä käsitteitä eikä kykene analysoimaan ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä. Hän ei osaa tunnistaa tai huomioida yksilöllisiä oppimisvalmiuksia eikä oppimiseen liittyviä vaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija ei osaa kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessia eikä selostaa, kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä. Hän ei tunnista moniammatillisen yhteistyön eikä monikulttuurisuuden merkitystä oppimisessa. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai se sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

1 VÄLTTÄVÄ
Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeisiä käsitteitä pinnallisesti. Hän kykenee analysoimaan ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä vain omaan kokemuksensa pohjalta. Hän tunnistaa joitakin yksittäisiä ja ilmeisiä yksilöllisiä oppimisvalmiuksia sekä oppimiseen liittyviä vaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija osaa kuvailla pinnallisesti oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessia sekä kertoa yksittäisiä ja kokemusperäisiä esimerkkejä siitä, kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä. Hän tunnistaa moniammatillisen yhteistyön tarpeellisuuden, mutta ei osaa perustella eikä käsitteellistää sitä. Opiskelija tunnistaa yksittäisiä kulttuurisia tekijöitä ja näkee niiden yhteyden oppimiseen. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus on suppea, pintapuolinen ja se sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

2 TYYDYTTÄVÄ
Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiä. Hän pystyy tarkastelemaan yksittäisiä niihin liittyviä ilmiöitä sekä ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä, mutta pääsääntöisesti vain omaan kokemuksensa pohjalta. Opiskelija jäsentää käsitteellisellä tasolla ilmeisiä yksilöllisiä oppimisvalmiuksia sekä oppimiseen liittyviä vaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija osaa kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen tavanomaista prosessia sekä kuvailla yksittäisiä, kokemusperäisiä ja tyypillisimpiä esimerkkejä siitä, kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä. Hän tunnistaa moniammatillisen yhteistyön tarpeellisuuden, ja osaa käsitteellistää yhteistyötä pinnallisesti. Opiskelija tunnistaa useita yksittäisiä kulttuurisia tekijöitä ja näkee niiden yhteyden oppimiseen. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus on suppea, pintapuolinen tai se voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 HYVÄ
Opiskelija ymmärtää opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja osaa jonkin verran soveltaa niitä monenlaisiin oppimistilanteisiin ja oppijoihin. Hän osaa analysoida ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä luettelomaisesti, ja kykenee huomioimaan joitakin oppimisvalmiuksia ja niiden yhteyksiä oppimiseen. Opiskelija osaa kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessin etenemisen malleja sekä kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä joissakin oppimistilanteissa. Hän osaa selostaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen oppimisen edistämisessä yksittäisten esimerkkien kautta. Hän osaa kuvailla moniammatilliseen yhteistyöhön osallistuvien henkilöiden yksittäisiä rooleja. Opiskelija tunnistaa joitakin kulttuurisia tekijöitä ja näkee niiden yhteyden oppimiseen. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus osoittaa riittävää ymmärtämistä ja hänelle on muodostunut hyvä kokonaiskäsitys, mutta siinä saattaa olla puutteita.

4 KIITETTÄVÄ
Opiskelija ymmärtää kattavasti opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja osaa soveltaa niitä oppimistilanteisiin ja oppijoihin. Hän osaa analysoida ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä kattavasti, ja kykenee huomioimaan oppimisvalmiuksia ja niiden yhteyksiä oppimiseen. Opiskelija osaa kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen etenemisprosessia sekä sitä, kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä monenlaisissa oppimistilanteissa. Hän osaa selostaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen oppimisen edistämisessä teoreettisesti perustellen sekä kuvailla moniammatilliseen yhteistyöhön osallistuvien henkilöiden merkityksellisyyttä kokonaisuudessa. Opiskelija tunnistaa kattavasti kulttuurisia tekijöitä ja näkee niiden yhteyden oppimiseen. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus osoittaa riittävän hyvää ymmärtämistä ja hänelle on muodostunut kiitettävä kokonaiskäsitys opintojakson sisällöstä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 ERINOMAINEN
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja osaa soveltaa niitä kattavasti monenlaisiin oppimistilanteisiin ja oppijoihin. Hän osaa analysoida ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä perusteellisesti ja monipuolisesti, ja kykenee taitavasti huomioimaan oppimisvalmiuksia ja niiden yhteyksiä oppimiseen. Opiskelija osaa perustellen kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen etenemisprosessia sekä sitä, kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä laadukkaasti monenlaisissa oppimistilanteissa. Hän osaa selostaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen oppimisen edistämisessä perustellen ja omien esimerkkien kautta sekä kuvailla moniammatilliseen yhteistyöhön osallistuvien henkilöiden rooleja, toimintaa ja merkityksellisyyttä kokonaisuudessa. Opiskelija tunnistaa kattavasti sekä ilmeisiä että piilossa olevia kulttuurisia tekijöitä ja näkee kattavasti niiden yhteyden oppimiseen. Kokonaisuudessaan opiskelija osoittaa laajaa tietämystä ja hän osaa soveltaa tietoa moniulotteisesti ja/tai eri konteksteihin sijoittaen. Opiskelija osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta sekä kykyä perusteltuun omaan ajatteluun ja kriittiseen pohdintaan.

Toteutustavat

Vaihtoehto 1: kontaktiopetus ja itsenäinen työskentely
- Verkkoluennot (14 h) sekä niihin liittyvät yksilölliset/yhteisölliset tehtävät, tenttiin valmistautuminen ja luentotentti verkko- tai exam-tenttinä (26 h) 1,5 op
- Itsenäinen yksilöllinen ja/tai yhteisöllinen työskentely (94 h): Itsenäinen kirjallisuuteen (4 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuusesseet tai kirjallisuustentti 3,5 op

Vaihtoehto 2: itsenäinen työskentely
- Itsenäinen kirjallisuuteen (5 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuusesseet tai kirjallisuustentti 5 op (135 h)

Suoritustavat

Hyväksytty suoritus edellyttää
- aktiivista osallistumista luennoille, luentotehtävien tekemistä ja luentojen tenttimistä sekä kirjallisuuden (3 teosta) suorittamista tai
- kokonaan itsenäisenä työskentelynä kirjallisuuden (4 teosta) suorittamista

Siirry alkuun