Kielen ja kommunikaation haasteet (5op)
Opintojakson tunnus: KERI0211
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- määritellä erilaisia kielen ja kommunikaation vaikeuksia
- jäsentää kielenkehityksen perusteita ja kommunikaation haasteita eri ikäkausina
- vertailla erilaisia arviointikeinoja ja niiden käyttötapoja
- eritellä puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä
- suunnitella ja tehdä pienimuotoisia interventioita
- huomioida monialaisen yhteistyön merkityksen kielen ja kommunikaation tukemisessa
Sisältö
- puheen, kielen ja kommunikaatiovaikeuksien ilmeneminen ja tunnistaminen
- viivästynyt ja poikkeava puheen ja kielen kehitys, kehityksellinen kielihäiriö
- kielen ja kuulon vaikeudet
- kommunikoinnin tukeminen, tutustuminen puhetta tukeviin ja korvaaviin kommunikaatiomenetelmiin
- monialainen yhteistyö kielen ja kommunikaation tukemisessa
Esitietovaatimukset
KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
0 Opiskelija ei ymmärrä kielen ja kommunikaation vaikeuksien peruskäsitteitä eikä hahmota yleistä kielenkehitystä ja sen haasteita. Ymmärrys ikäkauden kielenkehityksen perusteista ja kommunikaatiosta on puutteellinen tai virheellinen eikä tosiasiallisia taitoja suunnitella interventioita näyttäydy. Kurssisuoritus ei täytä laajuudeltaan eikä sisällöltään hyväksytyn suorituksen kriteereitä.
Tyydyttävä (1-2)
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kielen ja kommunikaation vaikeuksien peruskäsitteitä ja hän kykenee määrittelemään niiden vaikeuksia. Hän ymmärtää kielenkehityksen perusteita ja osoittaa hahmottavansa perusteita kuntouttaville interventioille. Suoritus on kuitenkin kapea-alainen, luetteloiva ja tyyliltään kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kielen ja kommunikaation vaikeuksien peruskäsitteitä ja hän kykenee määrittelemään niiden vaikeuksia. Hän ymmärtää kielenkehityksen perusteita ja osoittaa hahmottavansa perusteita kuntouttaville interventioille. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä kielen ja kommunikaation haasteiden kuntouttavan toiminnan tukemisen yhteistoiminnallisen luonteen. Suoritus on kuitenkin kapea-alainen ja tyyliltään kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kielen ja kommunikaation vaikeuksien peruskäsitteitä ja kykenevän määrittelemään niiden vaikeuksia. Hän ymmärtää kielenkehityksen perusteita ja kykenee tuottamaan kuntouttavia interventioita. Hän tunnistaa ja pystyy nimeämään korvaavia kommunikaatiomenetelmiä erotellen olennaiset asiat epäolennaisista, vertaillen ja asettamalla vastakkain. Suoritus on monipuolinen ja valinnat ovat argumentoituja.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän ja osaavan soveltaa kielen ja kommunikaation vaikeuksien peruskäsitteitä ja kykenevän monipuolisesti määrittelemään niiden vaikeuksia. Hän ymmärtää kielenkehityksen perusteita ja kykenee tuottamaan kuntouttavia interventioita. Hän tunnistaa ja pystyy nimeämään korvaavia kommunikaatiomenetelmiä erotellen olennaiset asiat epäolennaisista, vertaillen ja asettaen myös vastakkain. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia. Suoritus on monipuolinen, valinnat ovat argumentoituja ja kokonaisuus huolella tuotettu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Opiskelija operoi sujuvasti peruskäsitteillä ja osoittaa hahmottavansa ikätasoisen kielenkehityksen ja kommunikaation ulottuvuuksia. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kielen ja kommunikaation vaikeuksien kuntouttamisen keinoja arvioiden ja vertailemalla kommunikaatiomenetelmiä asianmukaisesti soveltaen. Suoritus on monipuolinen, valinnat argumentoituja ja lähestymistapa alkujaan opintojakson sisällöistä soveltaen ammentava, eheä ja huolellinen kokonaisuus.
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.
Lisätiedot
- luento-opetus II periodissa (marraskuu); tallenteiden kautta tai itsenäisenä kirjallisuussuorituksena mahdollinen koko lukuvuoden; myös kesäopintoina
- vastuuhenkilö erityispedagogiikan yliopistonlehtori Tanja Äärelä
Toteutustavat
Vaihtoehto 1 (kontaktiopetus 1 op ja itsenäinen työskentely 4 op)
- verkkoluennot (12 h), jotka tallennetaan sekä pohdiskelevan luentopäiväkirjan kirjoittaminen (15 h)
- itsenäinen työskentely (108 h): kirjallisuuteen (3 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuustehtävä (yksi tehtävä kolmesta teoksesta) tai kirjallisuustentti
Vaihtoehto 2 (itsenäinen työskentely 5 op)
- itsenäinen kirjallisuuteen (4 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuustehtävät (4 erillistä) tai kirjallisuustentti (135 h)
Suoritustavat
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on:
- osallistuminen luento-opetukseen (reaaliaikaisesti tai tallenteiden kautta) ja pohdiskeleva luentopäiväkirja sekä kirjallisuuden (3 teosta) suorittaminen kirjallisuustehtävällä (yksi kirjallisuustehtävä)
TAI
- kirjallisuuden (4 teosta) opiskelu itsenäisesti tai yhteisöllisesti ja teoskohtaisten kirjallisuustehtävien (4 erillistä) tekeminen tai kirjallisuustentti