Siirry suoraan sisältöön

Pedagogis-didaktinen seminaari II (2op)

Opintojakson tunnus: LKAS2102

Opintojakson perustiedot


Laajuus
2 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa
- kuvailla fenomenografisen tutkimusotteen metodologiset erityispiirteet
- kuvailla perustellen oppimisen ja koulunkäynnin tuen muotoja ja ymmärtää tuen merkityksen
luokanopettajan työssä
- laatia monialaisen oppimiskokonaisuuden tiedekasvatuksen lähtökohdat huomioiden
yhteistyössä Arktikumin kanssa
- suunnitella, jäsentää ja aikatauluttaa useasta opetustapahtumasta muodostuvan
oppimiskokonaisuuden yhteisopettajuutena
- suunnitella opetusta laaja-alaista osaamista edistäen
- nähdä arvioinnin merkityksen osana oppimisprosessia
- työskennellä aktiivisena osallistujana opiskelija- ja opettajayhteisössä
- analysoida toimintaansa ja työskentelyään eri oppiaineiden opettajana vähintään vertailevan
reflektion tasolla

Sisältö

- oppimisen ja koulunkäynnin tuki luokanopettajan näkökulmasta
- oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
- laaja-alaisen osaamisen osa-alueet ja osaamisen edistäminen
- arviointi osana oppimisprosessia
- tiedekasvatusprojektin suunnittelu
- fenomenografinen tutkimus tutkivan opettajan työotteena
- pedagoginen portfolio: tietokäsitys ja oman opettajuuden reflektointi Ainedidaktisessa
harjoittelussa

Esitietovaatimukset

- Orientoiva harjoittelu ja Pedagoginen seminaari I
- Opintojakso suoritetaan yhtä aikaa Ainedidaktisen harjoittelun kanssa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty (vähintään arvosanalla 3):
- Kaikkien opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Kaikkien opintojaksolle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttaminen

Hylätty:
- Opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien suorittamatta jättäminen
- Yhden tai useamman opintojaksolle asetetun osaamistavoitteen saavuttamatta jättäminen

Toteutustavat

Suurryhmäopetusta: 18h
Pienryhmätyöskentelyä: 4h
Tiedekasvatusprojektisuunnitelman laatiminen yhteisopettajuutena 17h
Itsenäistä yhteisöllistä ja yksilöllistä työskentelyä harjoitteluun liittyen 15h
- Fenomenografian raportti
- Yksilöllinen työskentely: Pedagoginen portfolio (oppimiskäsitys ja oman toiminnan reflektointi
ainedidaktisessa harjoittelussa)

Suoritustavat

- Aktiivinen osallistuminen suur- ja pienryhmätyöskentelyyn
- Annettujen tehtävien suorittaminen
- Videoinnin käyttö ja soveltaminen (VEO)
- Pedagogisen portfolion laatiminen harjoittelun aikaista harjoittelu- ja reflektiopäiväkirjaa ja
kirjallisuutta hyödyntäen sekä kasvatustieteellisen kirjoittamisen tapaa harjoitellen

Siirry alkuun