Pedagoginen seminaari I (2op)
Opintojakson tunnus: LKAS1102
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa monenlaisia ihmis- ja oppimiskäsityksiä ja ymmärtää niiden merkityksellisyyden
ohjauksen ja opetuksen lähtökohtina
- tiedostaa arvioinnin monimuotoisuuden osana oppimisprosessia
- identifioida oppilaiden yksilöllisiin oppimis- ja kehityspiirteisiin liittyviä tekijöitä inklusiivisen
kasvatuksen lähtökohtina.
- havainnoida luokan vuorovaikutusta, ryhmädynaamisia ja sosiokulttuurisia ilmiöitä ja
pedagogista toimintaa sekä tarkastella niitä teoreettisen tiedon valossa
- kuvailla etnografisen tutkimusotteen metodologiset erityispiirteet
- tunnistaa tutkivan, yhteistoiminnallisen ja eettisen opettajuuden näkökohtia
- toimia aktiivisena osallistujana opiskelija- ja opettajayhteisössä
- analysoida toimintaansa ohjatussa harjoittelussa vähintään kuvailevan reflektion tasolla
Sisältö
- Lapsen kehityksen yleiset ja yksilölliset piirteet
- Oppilas osana luokka- ja kouluyhteisöä
- Opettajan pedagoginen toiminta ja opetustilanteiden suunnittelu
- Etnografinen tutkimus: Havainnointi aineistonkeruumenetelmänä
- Oman opettajuuden reflektointi
Esitietovaatimukset
- Aktiivinen osallistuminen LYLE0207 Yliopisto-opintoihin orientoituminen -opintojakson
työskentelyyn.
- Suoritetaan yhtä aikaa LKAS1103 Orientoiva harjoittelu -opintojakson kanssa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty (vähintään arvosanalla 3):
- Kaikkien opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Kaikkien opintojaksolle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttaminen
Hylätty:
- Opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien suorittamatta jääminen
- Yhden tai useamman opintojaksolle asetetun osaamistavoitteen saavuttamatta jääminen
Toteutustavat
LKAS1102-1 Seminaarityöskentely 1op
- Kontaktiopetusta 20h: Luentoja/suurryhmäopetusta 9h ja pienryhmätyöskentelyä 11 h
- Harjoittelukouluun tutustuminen ja sen yhteydessä toteutettava tehtävä 8h
LKAS1102-2 Tehtävät harjoitteluun liittyen 1op
Itsenäistä yhteisöllistä ja yksilöllistä työskentelyä 25h:
- Havainnointi- ja raportointitehtävät harjoittelun aikana:
lapsen yksilöllinen kehitys (yksilötehtävä) ja luokan ryhmädynamiikka (ryhmätehtävä)
- Yksilöllinen työskentely: Pedagoginen portfolio (Ihmiskäsitys ja oman toiminnan reflektointi
orientoivassa harjoittelussa)
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen suur- ja pienryhmätyöskentelyyn
- Annettujen tehtävien suorittaminen
- Videoinnin käyttö ja soveltaminen (VEO)
- Pedagogisen portfolion laatiminen harjoittelunaikaista harjoittelu- ja reflektiopäiväkirjaa ja
kirjallisuutta hyödyntäen sekä kasvatustieteellisen kirjoittamisen tapaa harjoitellen.