Ainedidaktinen harjoittelu, kestävyys- ja luontokasvatuksen painotus (6op)
Opintojakson tunnus: LKES2113V24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 6 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Ulla Kemi
- Outi Kyrö-Ämmälä
- Sanja Kuusela
- Anne Onnela
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa oppilaiden yksilöllisiä kehitystekijöitä sekä piirteitä kokonaisvaltaisen kasvun perustana
- kuvailla, millaisia eriyttämisen muotoja oppilaan kasvun ja oppimisen tukemiseksi on olemassa ja ottaa ne huomioon opetuksen suunnittelussa
- kohdata oppilaat yksilöinä ja hyödyntää toiminnassaan tietämystään oppijoiden moninaisuudesta
- tunnistaa koulua ja kasvatusta koskevia käytänteitä ja hyödyntää ryhmänhallinnan keinoja
- soveltaa pedagogista sisältötietoa suomen kielen ja kirjallisuuden tai matematiikan opetuksessa sekä muissa peruskoulussa opetettavien aineiden opetuksessa
- suunnitella tavoitteellisia ja opetussuunnitelmaan perustuvia oppimiskokonaisuuksia oppilaan aiempi tietämys huomioiden
- opettaa erilaisia opetusmenetelmiä kokeillen ja käyttäen
- toteuttaa tiedekasvatusprojektin
- suunnitella ja toteuttaa arviointia oppiaineittain oppilaan oppimisprosessia edistäen sekä suhteessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin
- suunnitella ja toteuttaa opetusta oppilaiden laaja-alaista osaamista edistäen
- käyttää tarkoituksenmukaisesti opetuksessa mediaa ja digitaalisia oppimisympäristöjä
- toteuttaa yhteisopettajuuden eri muotoja opetuksessa ja opetuksen suunnittelussa tasavertaisesti ja tarkoituksenmukaisesti
- soveltaa fenomenografista tutkimusotetta osana tutkivaa opettajuutta
- kehittää omaa toimintaansa ja opettajuuttaan ohjaavan palautteen, itsearvioinnin ja vertaispalautteen pohjalta ja pohtia opettajuuteen liittyviä käsityksiään ja arvoperustaansa vertailevan reflektion tasolla
- edistää omaa hyvinvointiaan ottamalla käyttöön itselleen sopivia toimintatapoja
- suunnitella ja toteuttaa tutkivaan oppimiseen perustuvan jakson jossakin opettamassaan oppiaineessa
- hyödyntää ja analysoida erilaisia aineistoja opettamassaan tutkivaan oppimiseen perustuvassa jaksossa yhdessä oppilaiden kanssa
Sisältö
OPPILAANTUNTEMUS: Oppijoiden yksilöllisyyden ja kasvun tukemisen tunnistaminen.
OPPIMISEN TUKI: Eriyttämisen muotojen kuvaileminen ja niiden huomioonottaminen opetuksen suunnittelussa.
OPPIMISILMAPIIRI: Oppilaiden yksilöllinen kohtaaminen ja oppijoiden moninaisuuden huomioiminen.
OPPILASRYHMÄ: Koulua ja kasvatusta koskeviin käytänteisiin tutustuminen ja ryhmänhallintakeinojen hyödyntäminen opetuksessa.
PEDAGOGINEN SISÄLTÖTIETO: Pedagogisen sisältötiedon soveltaminen opetettavien aineiden opetuksessa.
OPETUKSEN SUUNNITTELU: Opetussuunnitelmaan pohjautuvien tavoitteellisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu oppilaan aiempi tietämys huomioiden.
OPETUKSEN TOTEUTUS: Erilaisten opetusmenetelmien kokeileminen ja käyttäminen sekä tiedekasvatusprojektin toteuttaminen.
OPPIMISEN ARVIOINTI: Opetussuunnitelman mukaisen arvioinnin suunnittelu ja toteutus oppiaineittain oppilaan oppimisprosessia edistäen.
LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN: Opetuksen suunnittelu ja toteutus oppilaiden laaja-alaista osaamista edistäen.
DIGIPEDAGOGISET TAIDOT: Median ja digitaalisten oppimisympäristöjen käyttö opetuksessa.
YHTEISOPETTAJUUS: Yhteisopettajuuden eri muotojen toteuttaminen tasavertaisesti ja tarkoituksenmukaisesti opetuksen suunnittelu- ja opetustyössä.
TUTKIVA OPETTAJUUS: Fenomenografisen tutkimusotteen soveltaminen.
REFLEKTOINTI: Oman toiminnan ja opettajuuden kehittäminen harjoittelussa saadun palautteen pohjalta ja hyvinvointi opettajan työn kontekstissa.
KESTÄVYYS- JA LUONTOKASVATUKSEN NÄKÖKULMA: Tutkiva oppiminen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY
Arvioinnissa huomioitava, että opiskelijat tulevat harjoitteluihin kehittymään kukin omista lähtökohdistaan. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on saavuttanut harjoittelulle määritellyt osaamistavoitteet hyvin tai erinomaisesti ja että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat kriteerit täyttyvät:
HYVÄ VUOROVAIKTUTUSKYKY TOIMIA OPETTAJAN AMMATIN MUKAISISSA TEHTÄVISSÄ
Opiskelija osaa:
- toimia rakentavasti yhteistyössä oppilaiden, huoltajien, opettajien ja toisten opiskelijoiden sekä koulun muun henkilöstön kanssa. Yhteistyössä luodaan vuorovaikutteista toimintaa koulun arvojen ja opetussuunnitelman suuntaisesti sekä toimijoiden tarpeet huomioiden.
- tunnistaa ja huomioida eri toimijoiden näkökulmia sekä laajentaa ymmärrystään näkökulmien taustoista. Hän osaa mukautua eri tilanteissa ja joustaa tarvittaessa.
- kuunnella muita ja antaa tilaa ryhmässä sekä
- neuvotella ja ratkaista konflikteja ottaen huomioon eri osapuolten tarpeita ja tavoitteita.
HYVÄT KOGNITIIVISET TAIDOT TOIMIA OPETTAJAN AMMATIN MUKAISISSA TEHTÄVISSÄ
Opiskelija osaa:
- käytettävän opetuskielen hyvin ja pystyy vaihtuvat tilanteet huomioivaan ammatilliseen puheen ja tekstin ymmärtämiseen ja tuottamiseen
- sellaiset oman toiminnan ohjauksen taidot, jotka mahdollistavat toiminnan harkintakykyisen suunnittelun ja toteuttamisen sekä arvostelukykyisen käyttäytymisen kontrollin suhteessa tilanteen vaatimuksiin
- ylläpitää tilanteisiin sopivaa tarkkaavaisuutta ja vireystilaa häiriötekijöistä huolimatta ja toimia pitkäjänteisesti ja proaktiivisesti
- jäsentää ja reflektoida lyhytkestoisessa muistissa olevia asioita ja siirtää niitä jäsenneltyinä käyttöteoreettisina kokonaisuuksina pitkäkestoiseen muistiin sekä tarvittaessa palauttaa ne mieleensä
- tunnistaa oppimistarpeensa ja kehittää työssä tarvittavia tietoja ja taitoja
- käyttää auditiivisia ja visuaalisia taitojaan tilanteiden hahmottamiseen, turvallisen toiminnan varmistamiseen, tilasuhteiden havainnoimiseen ja ennakoimiseen.
HYVÄT SOSIOEMOTIONAALISET TAIDOT TOIMIA OPETTAJAN AMMATIN MUKAISISSA TEHTÄVISSÄ
Opiskelija osaa:
- kuunnella vuorovaikutustilanteissa kaikkia osapuolia sekä tehdä asianmukaisia havaintoja, päätelmiä ja tulkintoja sosiaalisissa tilanteissa
- valita tilanteisiin soveltuvia toimintastrategioita, ennakoida ja arvioida oman ja toisten käyttäytymisen seurauksia sekä kehittää omaa toimintaansa
- ymmärtää yhteisön sääntöjä ja normeja ja osaa käyttäytyä sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla
- tunnistaa toisten tunnetiloja ja mukauttaa, säädellä sekä ilmaista tunteitaan ja toimintaansa sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla. Myös tilanteessa, jossa yksilössä viriää jokin tunnetila ja hän yrittää hallita sitä
- tiedostaa sosiaaliseen tilanteeseen liittyvät omat ja yhteiset päämäärät ja osaa toimia sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa siten, että myönteiset vuorovaikutussuhteet säilyvät muiden kanssa
- huomioida toimintaympäristön mukaiset tavoitteet sekä ymmärtää roolinsa monenlaisissa kasvatustilanteissa
TÄYDENNETTÄVÄ
Opiskelijalla on ollut yhden tai useamman harjoittelulle määritellyn osaamistavoitteen saavuttamisessa selkeitä puutteita. Opiskelijan työskentely ei vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja/tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä tai että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat kriteerit eivät kaikilta osin täyty.
HYLÄTTY
- Ohjauksesta ja harjoittelussa annetusta tuesta huolimatta opiskelija ei saavuta harjoitteluille asetettuja osaamistavoitteita.
- Opiskelijan toiminta ei toistuvasti täytä ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvia kriteereitä ohjauksesta huolimatta.
Englanniksi
Lisätiedot
- LKAS1103 Orientoiva harjoittelu
- LKAS1102 Pedagoginen seminaari I
- Perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot: perusosat (48,5 op)
- Aktiivinen osallistuminen LKAS2102 Pedagoginen seminaari II -opintojaksolle