Kestävyyskasvatuksen suuntauksiaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KEVA3001V24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• määritellä kestävyyskasvatuksen ajankohtaisen tutkimuksen painopisteitä kestävän kehityksen näkökulmasta
• tarkastella kestävyyskasvatuksen tieteenfilosofisia suuntauksia, metodologiaa ja tutkimusmenetelmiä
• kriittisesti tarkastella kestävyyskasvatuksen tutkimuksen roolia kestävyysongelmien ratkaisujen etsimisessä
• soveltaa ajankohtaista kestävyyskasvatuksen tutkimuskirjallisuutta tutkimusaiheiden laadinnassa
Sisältö
• kestävyyskasvatuksen metodologiaa ja tutkimussuuntauksia
• laadullisen ja määrillisen tutkimuksen soveltaminen kestävyyskasvatuksessa
• kestävyyskasvatusta koskeviin artikkeleihin tutustuminen itselaaditun tutkimusongelman näkökulmasta
• työskentelyn raportointi ja arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Osaaminen on erittäin puutteellista ja virheellistä, tai se sisältää huomattavia tiedollisia väärinkäsityksiä. Kirjallisen työn toteutus ei vastaa tehtävänantoa.
Välttävä (1): Kestävyyden ymmärtäminen jää pinnalliseksi eikä sitä osata määritellä tutkimuksen ajankohtaisilla painotuksilla. Kestävyyskasvatuksen tieteenfilosofista perustaa ei ymmärretä laaja-alaisesti. Ymmärrys kestävyyskasvatustutkimuksesta on puutteellista ja yksipuolista. Kirjallinen työ on toteutettu huonosti ja siitä puuttuvat päätelmät. Sisältö on kirjallisuuden suoraa kopiointia. Käsitteiden käyttö on horjuvaa: käytössä on vain yksittäisiä näkökulmaan sopivia käsitteitä. Työ on heikosti jäsennelty. Kirjallisuuden ymmärtämisessä ja käytössä on puutteita.
Tyydyttävä (2): Kestävyyden ymmärtäminen jää puutteelliseksi eikä ajankohtaista kirjallisuutta tarkastella kriittisesti. Kestävyyskasvatuksen tieteenfilosofista perustaa ei ymmärretä laaja-alaisesti. Ymmärrys kestävyyskasvatustutkimuksesta jää pinnalliseksi, mutta se kohdentuu ajankohtaisiin ilmiöihin. Kirjallinen työ jää puutteelliseksi eikä täytä kaikilta osin tehtävänantoa. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä on poimittu yksittäisiä ja pinnallisia käsitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Kestävyyden ymmärtäminen perustuu kestävän kehityksen ulottuvuuksien kriittiseen tarkasteluun ja osaamista kyetään kuvaamaan hyvin ajankohtaisen kirjallisuuden avulla. Kestävyyskasvatuksen tieteenfilosofinen perusta ymmärretään laaja-alaisesti. Ymmärrys kestävyyskasvatustutkimuksesta linkittyy hyvin ajankohtaisiin kestävyyden kysymyksiin. Kirjallinen työ on tehty tehtävänannon mukaisesti. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä poimittuja käsitteitä ja omia ajatuksia on yhdistelty toisiinsa.
Kiitettävä (4): Kestävyyden ymmärtäminen perustuu kestävän kehityksen ulottuvuuksien systeemiseen tarkasteluun ja ajankohtaiseen tutkimukseen pohjautuvat painotukset ovat oivaltavia. Kestävyyskasvatuksen tieteenfilosofinen perusta ymmärretään laaja-alaisesti ja tietoa osataan soveltaa kestävyyskasvatuksen tutkimuksen tulkinnassa. Ymmärrys kestävyyskasvatustutkimuksesta perustuu ilmiöiden moniulotteiseen tarkasteluun. Kirjallinen työ on tehty tehtävänannon mukaisesti ja laadittu tutkimusongelma on perustelu kiitettävästi kirjallisuuden avulla. Käsitteet on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Kestävyyden ymmärtäminen perustuu kestävän kehityksen ulottuvuuksien systeemiseen tarkasteluun. Tutkimuksen painopisteet osataan kuvata vakuuttavasti kirjallisuuden avulla. Kestävyyskasvatuksen tieteenfilosofinen perusta ymmärretään laaja-alaisesti ja tietoa osataan soveltaa kriittisesti kestävyyskasvatuksen tutkimuksen tulkinnassa. Ymmärrys kestävyyskasvatustutkimuksesta perustuu ilmiöiden moniulotteiseen tarkasteluun ja tietämystä osataan soveltaa. Kirjallinen työ osoittaa poikkeuksellisen hyvää aiheen teoreettisesta ymmärrystä ja siinä kyetään esittämään ajankohtainen ja toteuttamiskelpoinen tutkimusaihe. Käsitteet on valittu asiantuntevasti ja niitä on käytetty asianmukaisesti pohdintaan ja tulkintaan.
Oppimateriaalit
Värri. V-M. (2019). Kasvatus ekokriisin aikakaudella. Vastapaino. 978-951-768-692-1 nidottu
Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Taylor & Francis Group. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.ulapland.fi/lib/ulapland-ebooks/detail.action?docID=308686. 0-203-02905-4 tai vastaava teos
Muuta erikseen kurssilla sovittavaa kirjallisuutta. Ajankohtainen kirjallisuus valitaan omasta tutkimusteemasta.
Toteutustavat
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista luento-opetukseen ja seminaarityöskentelyyn sekä kirjallisuuteen perustuvan ryhmäraportin kirjoittamista ja yhden raportin vertaisarviointia. Reaaliaikainen opetus ja opiskelu järjestetään kokonaan verkon välityksellä (ETÄ 1).
Suoritustavat
• Kontaktiopetus 18h: luennot 12h ja luentotentti 2h; seminaari 4h, 30 h opiskelijan työtä
• Vertaisopetus: kolmen hengen ryhmässä laadittu raportti, yhden raportin vertaisarviointi, 56 h opiskelijan työtä
• Itsenäinen työskentely 49h (sisältyy 5 op: een)