Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointi lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä (5op)

Opintojakson tunnus: KKAS3112V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tietää ja tunnistaa lasten ja nuorten hyvinvointia käsitteleviä teorioita
- ymmärtää hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa
- ymmärtää lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyvät uhat ja ongelmat sekä ennaltaehkäisemisen ja ratkaisujen mahdollisuudet
- osaa hakea, löytää ja arvioida kansainvälisiä aihepiiriin liittyviä tutkimusartikkeleita
- ymmärtää, miten lasten ja nuorten hyvinvointia käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia voidaan hyödyntää lasten ja nuorten käytännön kasvatus- ja ohjaustyössä

Sisältö

Opintojaksolla tarkastellaan lasten ja nuorten hyvinvointia käsitteleviä teorioita ja tutkimustietoa kasvatuksen ja ohjauksen näkökulmista. Opintojaksolla käsitellään hyvinvointia yhteisöllisenä ja yksilöllisenä kasvatustieteellisenä ilmiönä. Lisäksi käsitellään lasten ja nuorten hyvinvointia edistäviä tekijöitä ja periaatteita. Tarkastelussa on myös hyvinvointiin liittyvät uhat ja ongelmat sekä niiden ennaltaehkäiseminen ja ratkaisujen löytäminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Opiskelija ei ymmärrä lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin peruskäsitteitä ja -teorioita tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatustieteellisestä näkökulmasta lasten ja nuorten hyvinvointitutkimukseen ja tiedon soveltamiseen käytännön kasvatus- ja ohjaustyössä on hatara. Essee on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Tyydyttävä (1-2)
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin peruskäsitteet ja -teoriat, hyvinvointiin liittyvät uhat ja ongelmat sekä ennaltaehkäisemisen ja ratkaisujen mahdollisuudet. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa. Opiskelija tunnistaa kasvatustieteellisen näkökulman lasten ja nuorten hyvinvointitutkimukseen ja tiedon soveltamiseen. Essee on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Esseessä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä essee sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.

2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin peruskäsitteitä ja -teorioita sekä kykyä soveltaa hyvinvointitutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatustieteellisen näkökulman lasten ja nuorten hyvinvointitutkimukseen ja tiedon soveltamiseen. Essee on soveltava ja päättelevä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin käsitteistön ja niihin liittyvän kasvatustieteellisen teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvointiin liittyviä uhkia ja ongelmia sekä ennaltaehkäisemisen ja ratkaisujen mahdollisuuksia. Opiskelija jäsentää argumentoiden hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa sekä lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyvää tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatustieteellistä keskustelua ja käytännön kasvatus- ja ohjaustyötä. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Essee vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.

4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatustieteellisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvointitutkimukseen nojaten. Esseessä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Essee osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Essee on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Essee on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Oppimateriaalit

- Saari, J. 2011 (tai uudempi painos). Hyvinvointi: Suomalaisen yhteiskunnan perusta. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press.



- Kangaspunta, S. (Toim.) 2011. Yksilöllinen yhteisöllisyys: avaimia yhteisöllisyyden muutoksen ymmärtämiseen. Tampere: Tampere University Press.


Toteutustavat

Orientoiva luento 2 h, luentoja 8 h, sisältäen luennoilla vaadittujen tehtävien tekemisen
Itsenäinen työskentely 123 h

Opetusprofiili Hybridi 1:
- Ennen kahdelle luentokerralle osallistumista tulee olla kuunneltuna orientoiva luento tallenteelta (2 h).
- lähiopetus (4 h) (tallennetaan, katsottavissa jälkikäteen), ei mahdollisuutta osallistua reaaliaikaisesti etänä
- etäopetus (4 h) (tallennetaan, katsottavissa jälkikäteen), ei mahdollisuutta osallistua reaaliaikaisesti lähinä

Suoritustavat

Orientoivan luentotallenteen seuraaminen, aktiivinen osallistuminen luennoille ja luennoilla vaadittujen tehtävien tekeminen. Luentojen ja kirjallisuuden suorittaminen esseellä.

Siirry alkuun