Pro gradu -tutkielma (30op)
Opintojakson tunnus: KKAS3013V24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 30 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista itseään selkeästi ja tuottaa tieteelliset kriteerit täyttävää tekstiä tutkielman muodossa
- hakea itsenäisesti ja arvioida kriittisesti tietoa sekä vertailla sitä muiden tietolähteiden kanssa 
- soveltaa laaja-alaisesti oman alansa erityisosaamista käyttäen tieteellisiä käsitteitä, teoreettisia periaatteita, menetelmiä ja tietoja itsenäisen ajattelun ja tutkimuksen perustana.
- ratkaista vaativia ongelmia myös luovin toteutuksin tutkimustoiminnassa, ja samalla kehittää uutta tietoa ja uusia malleja sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
- suunnitella ja toteuttaa tutkimusprosessin: perustella ja muotoilla tutkimusongelmansa tieteenfilosofisesti taustoittaen; kerätä relevantin tutkimusaineiston ja analysoida ja tulkita saatuja tuloksia ja ratkaista tieteenalansa ongelmia käyttäen kontekstiin sopivaa tutkimusmenetelmää; suhteuttaa tutkimustuloksiaan aiempiin tutkimuksiin 
- tehdä teoreettisia ja käytännöllisiä johtopäätöksiä
- noudattaa hyvän tieteellisen käytännön mukaisia tutkimuseettisiä periaatteita
- kirjoittaa koherentin tieteellisen tutkimusraportin
                    
Sisältö
Pro gradu -tutkielma on maisterivaiheen opintojen loppuvaiheeseen ajoittuva itsenäisesti laadittava opinnäytetyö, jota opiskelija työstää ohjatusti pro gradu -seminaareissa (KKAS3011 ja KKAS3012). 
Opinnäytetyöhön sisältyy myös kypsyysnäytteen (KKAS3014) suorittaminen ennen pro gradu -tutkielman lopullista hyväksymistä.
                    
Esitietovaatimukset
Pro gradu -tutkielmaa työstäessään opiskelija osallistuu Pro gradu -seminaareihin I ja II (KKAS3011 ja KKAS3012).
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Pro gradu -tutkielma arvioidaan 7-portaisella asteikolla. Opinnäytetyön tekijän on hyvä perehtyä etukäteen arviointikriteereihin ja tutkielman edetessä palata niihin tarpeen mukaan. 
Tutkielman arvioinnissa tarkastajat kiinnittävät huomiota seuraaviin osa-alueisiin:
- Tehtävänasettelu ja sen johdonmukainen toteuttaminen: Aihe, johdanto ja tehtävä 
- Yhteiskunnallinen tausta ja ilmiön paikantaminen
- Aikaisemmat tutkimukset
- Käsitteet ja teoreettinen tulkintakehys 
- Tutkimuksen suorittaminen: Tutkimusongelma(t), Menetelmävalinnat, Aineisto ja analyysin tulokset, Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset, Pohdinta: prosessi, tulokset, luotettavuus ja eettinen arvio
- Muotoseikat: Rakenne, kieliasu ja kokonaisuus
APPROBATUR - Työ on vaatimaton ja suppea ja voi sisältää huomattavia asia- tai muotovirheitä. Aihe, johdanto ja tehtävä: Huonosti valittu ja heikosti perusteltu Yhteiskunnallinen tausta ja ilmiön paikantaminen: Pinnallinen ja epämääräinen
Aikaisemmat tutkimukset puuttuvat tai ovat sattumanvaraisia, Käsitteet ja teoreettinen tulkintakehys: Referoiva, sekava ja yhteys tutkimusongelmaan heikko; Lähdeaineisto pääasiassa oppikirjoja, komiteanmietintöjä ja epärelevantteja toisen käden lähteitä Tutkimusongelma: Huonosti johdettu, pelkkä luettelo, jolla löyhä yhteys taustaan Menetelmävalinnat ja metodit: Heikosti perusteltu ja valittu, ulkokohtaisesti sovellettu Aineisto ja analyysin tulokset: Niukka, pintapuolinen, tulokset vain lueteltu, virheitä Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset: Päätelmät tekemättä tai eivät perustu tutkielman aineistoon
Pohdinta: prosessi, tulokset, luotettavuus ja teoreettinen arviointi Prosessin, metodin, tulosten, luotettavuuden ja teoreettinen sekä oman roolin arviointi olematonta Rakenne, kieliasu ja kokonaisuus: Jäsentely kehno, kielivirheitä paljon, välttävä asianhallinta
LUBENTER APPROBATUR - Työ on vaatimaton tai pinnallinen ja siinä on huomattavia puutteita. Aihe, johdanto ja tehtävä: Pinnallinen, löyhästi tieteenalaan liittyvä Yhteiskunnallinen tausta ja ilmiön paikantaminen: Liian suppea tai epärelevantti Aikaisemmat tutkimukset: joitakin, yhteys tutkimustehtävään epäselvä Käsitteet ja teoreettinen tulkintakehys: Referoitu, ei selkeää yhteyttä tutkimusongelmaan; lähdeaineisto yksipuolinen, suppea tai turhan laaja epärelevanttien lähteiden takia Tutkimusongelma: Esitetty luettelona, heikko yhteys taustaan ja teoriaan Menetelmävalinnat ja metodit: Perusteluissa puutteita, käyttö horjuvaa Aineisto ja analyysin tulokset: Yksipuolinen, kuvaus epäjohdon-mukaista Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset; Päätelmät puutteelliset, heikko yhteys teoriaan Pohdinta: Prosessin, metodin, tuloksen, luotettavuuden ja oman roolin sekä teoreettinen arviointi heikko Rakenne, kieliasu ja kokonaisuus: Jäsentelyssä parantamista, kielivirheitä, tyydyttävä asianhallinta
NON SINE LAUDE APPROBATUR - Työ on kunniallinen opinnäyte, mutta tieteellinen lähestymistapa on pinnallinen tai työ on muuten sisällöl-tään puutteellinen. Aihe, johdanto ja tehtävä: Tavanomainen, liittyy tieteenalaan Yhteiskunnallinen tausta ja ilmiön paikantaminen: Relevantti, mutta liian suppea tai laaja Aikaisemmat tutkimukset: Useita, mutta ei kaikkia tärkeitä, yhteys tehtävään kuvattu Käsitteet ja teoreettinen tulkintakehys: Käsitteet määritelty, teoria esitelty, mutta löyhä yhteys tutkimusongelmaan; Lähdeaineiston määrä niukkaa ja laatu vaihtelee sekundaareista relevantteihin lähteisiin Tutkimusongelma: Pää- ja alaongelmat esitetty, mutta loogisissa yhteyksissä parantamista Menetelmävalinnat ja metodit: Perusteltu, kuvailtu riittävästi, mutta epäjohdonmukaisuutta toteutuksessa Aineisto ja analyysin tulokset: Riittävä, vastattu tutkimusongelmiin, tulkinnassa parantamisen varaa Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset: Johtopäätökset tehty, mutta empirian ja teorian yhteys osoitettu puutteellisesti Pohdinta: Prosessin, metodin, tuloksen, luotettavuuden ja oman roolin sekä teoreettineb arviointi tehty, mutta niukkaa Rakenne, kieliasu ja kokonaisuus: Jäsentely selkeä, vähän virheitä, siisti kirjoitusasu, hyvä asiahallinta
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
CUM LAUDE APPROBATUR - Tavanomainen opinnäytetyö. Aihe, johdanto ja tehtävä: Tavanomainen, merkitys osoitettu Yhteiskunnallinen tausta ja ilmiön paikantaminen: Tutkittava ilmiö kontekstoitu Aikaisemmat tutkimukset: Olennaiset, yhteys tutkimustehtävään perusteltu Käsitteet ja teoreettinen tulkintakehys: Käsitteet määritelty ja teoriat relevantteja; Lähdeaineisto relevanttia, myös vieraskielisiä lähteitä hyödynnetty onnistuneella tavalla Tutkimusongelma: Pää- ja alaongelmat loogisia ja yhteydessä taustaan ja teoriaan Menetelmävalinnat ja metodit: Perusteltu, yhteys ongelmanasetteluun osoitettu ja onnistunut toteutus Aineisto ja analyysin tulokset: Kattava, vastattu alaongelmiin johdonmukaisesti edeten Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset: Vastattu pääongelmaan analyysin tulosten ja teorian perusteella; Kokonaisuudessaan tavanomaisen tutkimuksen kriteerit täyttyvät hyvin Pohdinta: Prosessin, menetelmien ja tulosten yhteys osoitettu, luotettavuutta ja oma rooli arvioitu Rakenne, kieliasu ja kokonaisuus: Jäsentely onnistunut, ei asiavirheitä, asiantuntevasti kirjoitettu
MAGNA CUM LAUDE APPROBATUR - Keskimääräistä parempi, syvempi tai laajempi tutkielma. Aihe, johdanto ja tehtävä: Tärkeä, kiinnostava ja uutta tietoa antava Yhteiskunnallinen tausta ja ilmiön paikantaminen: Tutkittava ilmiö kontekstoitu ja problematisoitu hyvin Aikaisemmat tutkimukset: Kattava, oman tutkimuksen rele- vanssi Käsitteet ja teoreettinen tulkintakehys: Käsitteet ja käsiteyhteydet osoitettu, teorioiden käyttö perusteltu hyvin; Lähdeaineisto koti- ja ulkomaista, osoitettu lähdekriittisen luku- ja kirjoitustaidon hallinta Tutkimusongelma: Ongelmanasettelun teoreettinen ja empiirinen yhteys selkeä Menetelmävalinnat ja metodit: Perusteltu monipuolisesti, osoitettu metodiset pulmat ja mahdollisuudet Aineisto ja analyysin tulokset: Harkitun edustava, vastattu huolellisen analyysin ja oivaltavan tulkinnan perusteella Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset: Päätelmät kuvattu empirian, teorian ja aikaisempien tutkimusten valossa Pohdinta: Prosessin, menetelmien ja tulosten yhteys osoitettu oivallisesti, luotettavuutta ja oma rooli arvioitu kriittisesti; Kokonaisuudessaan ongelmanasettelu, lähestymistapa ja metodien käyttö innovatiivista, hyvin hallittua ja tulokset perusteltu tavanomaista paremmin Rakenne, kieliasu ja kokonaisuus: Harkittu jäsentely, hyvin kirjoitettu, kiinnostava tutkimusraportti
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
EXIMIA CUM LAUDE APPROBATUR - Aito tieteellinen tutkielma, joka on laadittu suhteellisen vaativasta aiheesta. Aihe, johdanto ja tehtävä: Vaativa, uutta tietoa edellyttävä, tieteenalan keskeisiin kysymyksiin liittyvä Yhteiskunnallinen tausta ja ilmiön paikantaminen: Ilmiön yhteiskunnallinen, käytännöllinen ja tieteenalakohtainen kontekstointi onnistunut hyvin Aikaisemmat tutkimukset: Hyvin kattava, kriittisesti tarkasteleva, oman tutkimustehtävän tieteellisen merkityksen osoittava Käsitteet ja teoreettinen tulkintakehys: Käsitteet, käsite- ja teoriayhteydet sekä tieteelliset merkitykset problematisoitu ja rajattu hyvin; Painotus osuvassa kv-lähteiden käytössä, ongelmakohtien perustelu ja ajankohtaisuus Tutkimusongelma: Ongelmanasettelu tehty luovalla, uutta tietoa ja tutkimusnäkökulmaa ennakoivalla tavalla Menetelmävalinnat ja metodit: Perusteltu kriittisesti eri näkökulmista, itsenäinen tutkimusote, sovellettu menetelmiä luovasti Aineisto ja analyysin tulokset: Tarkoin rajattu, uutta tieteellistä tietoa antavaa, problematisoitu ja tarkasteltu kriittisellä tavalla Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset: Tutkimustulosten tärkeys osoitettu kriittisen teoriatarkastelun ja empiiristen tutkimusten valossa Pohdinta: Diskussio, jossa suhteutettu tulokset, teoria, metodologia ja eettiset näkökohdat toisiinsa oivaltavalla tavalla; Kokonaisuudessaan teoreettis-metodologinen ote ja analyysien toteutus erinomaisen hallittua, tulosten tulkinta, johtopäätökset ja diskussio korkeatasoista Rakenne, kieliasu ja kokonaisuus: Erinomainen, julkaisukelpoinen, hiukan muokkausta vaativa tutkimusraportti
LAUDATUR - Valmis tieteellinen työ. Poikkeuksellisen laadukas ja kypsä. Aihe, johdanto ja tehtävä: Vaativa ja merkittävä, eksplikoitu myös lähitieteenalojen näkökulmista Yhteiskunnallinen tausta ja ilmiön paikantaminen: Ilmiön yhteiskunnallinen, teoreettinen ja käytännöllinen kontekstointi erinomaista Aikaisemmat tutkimukset: Ajankohtaisen tutkimuksen, tieteenalan erityiskysymykset ja oman tutkimustehtävän kriittinen suhteutus toisiinsa Käsitteet ja teoreettinen tulkintakehys: Tieteenalan ja lähialojen käsitteistön ja teorioiden syvä tuntemus, teoreettista tietoa tuottavan tutkimusasetelman luonti; Kansainvälistä keskustelua problemati-soiva, perusteltuja ongelmia ja väittämiä esiintuova Tutkimusongelma: Erinomaisesti fokusoitu, uutta teoriatietoa ja metodologista näkökulmaa ennakoiva kysymyksenasettelu Menetelmävalinnat ja metodit: Lähestymistapojen, otteiden ja menetelmien kriittinen arviointi ja itsenäisen, innovoivan tutkimusotteen konstruointi Aineisto ja analyysin tulokset: Uutta tieteellistä tietoa luovaa, osoittaa erinomaista metodista hallintaa ja kykyä tieteelliseen työhön Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset: Teoreettisiin, metodologisiin ja käytännön sovelluksiin johtavaa tietoa, jonka merkitys osoitettu monipuolisen tarkastelun valossa Pohdinta: Kriittinen diskussio, jossa punnittu tieteenalakohtaiset teoreettiset, metodologiset ja eettiset näkökohdat; Kokonaisuudessaan tutkimusote ja tulokset osoittavat itsenäisen tieteellisen ajattelun ja työtapojen syvällistä hallintaa ja kykyä osallistua tieteenalan kv-keskusteluun Rakenne, kieliasu ja kokonaisuus: Erinomainen, sellaisenaankin julkaisukelpoinen, korkeatasoinen tieteellinen raportti
                    
Toteutustavat
Opetusprofiili ETÄ2.
Pro gradu -tutkielmansa kautta opiskelija syventyy itsenäisesti ja ohjaajansa tuella valitsemaansa kasvatustieteelliseen aihepiiriin, kehittää osaamistaan tutkijana ja asiantuntijana sekä osoittaa osaamisensa oman alansa tiedeyhteisölle.
                    
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely (800 h).
Opiskelija työstää opinnäytetyötään Pro gradu -seminaarien I ja II (KKAS3011 ja KKAS3012) aikana. Pro gradu -tutkielman laatimisen ja valmistumisen tavoiteaika on yksi lukuvuosi. 
Pro gradu -tutkielma voidaan laatia myös parityönä tai osana laajempaa tutkimusprojektia, jolloin kunkin kirjoittajan oma osuus tulee kyetä osoittamaan ja arvioimaan. Parityönä työstettävä opinnäytetyö on hieman laajempi kokonaisuus kuin yksinään työstettynä.
Mikäli tutkielman valmistuminen pitkittyy, suunnittelevat opiskelija ja ohjaaja yhdessä sopivan aikataulun opinnäytetyön loppuun saattamiseksi.
                    
